Aandachtspunten hbo voor nieuwe kabinet 2017 - 2021

Juist de hbo-opgeleiden zijn de bruggenbouwers in onze maatschappij

Nederland heeft goed opgeleide en veerkrachtige burgers nodig, mensen die niet alleen verantwoordelijkheid dragen in bedrijven en instellingen maar ook in de samenleving als geheel. Hbo-opgeleide professionals hebben in deze snel veranderende en onzekere wereld een belangrijke stabiliserende en opbouwende rol te spelen. Voor de cohesie in de samenleving en voor de economische kracht van Nederland is kwalitatief goed hoger beroepsonderwijs essentieel. Thom de Graaf: “Juist de hbo-opgeleiden zijn in staat niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk bruggen te bouwen in onze maatschappij.”

Regeringsbeleid voor toekomstbestendig hoger onderwijs
Voor hogescholen staan twee maatschappelijke opdrachten voorop: de vormende rol van het hbo (maximale talentontwikkeling van studenten) en onze emancipatiefunctie. Hogescholen zetten de komende jaren in op meer differentiatie en meer studiesucces. Om de opdracht en de ambities voor een toekomstbestendig hoger beroepsonderwijs waar te maken, is de Vereniging Hogescholen van mening dat de nieuwe regering zal moeten inzetten op de volgende vier punten:

Student centraal
Hogescholen zetten in op onderwijs- en docentkwaliteit en daarvoor investeren ze in: verbeteren van de aansluiting met vo en mbo, docenten professionalisering, begeleiding van studenten, ICT infrastructuur, internationalisering (international classroom, buitenlandstages etc) en Leven lang leren (onderwijs voor werkenden). Om hier lange termijn investeringen voor te kunnen doen, willen hogescholen dat de studievoorschotmiddelen voor het hoger onderwijs beschikbaar blijven. Lees meer

 Meer differentiatie en flexibiliteit
Onderwijs aanbieden dat beter aansluit op de individuele wensen van studenten, meer masters en honours trajecten en inspelen op veranderingen in de samenleving, vraagt van hogescholen dat ze flexibel zijn. Daarvoor willen hogescholen minder belemmeringen in wet- en regelgeving om te experimenteren, bv voor een pré-bachelor om de aansluiting te verbeteren van studenten van bepaalde mbo-opleidingen naar hbo-opleidingen die inhoudelijk niet aansluiten. Maar ook belemmeringen wegnemen in het huidige h.o.-stelsel om samenwerking tussen wo en hbo te stimuleren. Lees Meer

 Onderzoek is een belangrijk fundament
Innovaties en toepassing ontwikkelen in de beroepspraktijk van o.a. medische professionals, ICT-ers, kunstenaars en leraren is wat praktijkgericht onderzoek van hogescholen stimuleert. Dat doen ze onder begeleiding van lectoren en in samenwerking met bedrijven en organisaties. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende een kritische houding van studenten en versterkt het de onderwijskwaliteit. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten gezamenlijk voor majeure investeringen, zowel publiek als privaat, in de Nationale Wetenschapsagenda. Deze agenda stimuleert een impuls in de keten van kennis en wetenschap. Lees meer

 Verantwoording is en blijft nodig
Samen met interne (o.a. studenten, docenten) en externe stakeholders (beroepenveld, bedrijven en organisaties) maken hogescholen instellingsplannen waarbij ze afspraken maken waar ze de komende jaren aan gaan werken. Vanzelfsprekend leggen hogescholen hierover verantwoording af aan hun stakeholders en de maatschappij. De politiek kan uiteraard prioriteiten stellen zoals meer profilering, meer differentiatie, professionalisering van docenten en daar de hogescholen op aanspreken maar prestatieafspraken en bekostiging zijn onwenselijke want ze werken contraproductief. Lees meer