Thema naar overzicht

Strategische onderzoeksagenda

De  strategische onderzoeksagenda ‘Onderzoek met impact’ liep 2016-2020 en heeft het praktijkgericht onderzoek een flinke stap voorwaarts geholpen. In deze onderzoeksagenda is het gelukt om het praktijkgericht onderzoek van de praktijkgericht onderzoek en kennisactiviteiten te bundelen in tien relevante thema’s. De afgelopen jaar is hier dankbaar gebruik van gemaakt voor het verder uitbouwen van onze onderzoeksinspanningen op deze thema’s en het vergroten van de zichtbaarheid hiervan, bijvoorbeeld door middel van de Atlas praktijkgericht onderzoek.

Momenteel wordt er gewerkt aan een nieuwe strategische onderzoeksagenda.  Hierin krijgen alle actuele ontwikkelingen rond het praktijkgericht onderzoek een plek krijgen, zoals:

• vernieuwing van het brancheprotocol
  • verdere verbinding met maatschappelijke uitdagingen
  • uitbouwen onderzoekscultuur, incl. ontwikkeling professional doctorates
  • ambities voor ontwikkeling

De werkgroep bestaat uit bestuurders en lectoren van de verschillende hogescholen. De verwachting is dat deze in november gepresenteerd wordt. Heb je vragen over dit traject neem dan contact op met de secretaris Martje van Ankeren.

Martje van Ankeren Domein Onderzoek en Internationalisering

Gerelateerd nieuws

Hogescholen presenteren strategische onderzoeksagenda 2016-2020

Op donderdag 25 augustus 2016 heeft directeur-generaal Hans Schutte (OCW) namens minister Jet Bussemaker de strategische onderzoeksagenda hbo 2016- 2020 in ontvangst genomen uit handen van Thom de Graaf (voorzitter Vereniging Hogescholen).Tijdens een bijeenkomst in de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag presenteerden de hogescholen gezamenlijk hun ambities op het gebied van praktijkgericht onderzoek voor de komende jaren. Onderzoek met Impact laat zien hoe relevant onderzoek van hogescholen is voor de maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan. Schutte: “De waarde van praktijkgericht onderzoek is sterk gestegen door toenemende groei en professionalisering. Hogescholen spelen een belangrijke rol in zowel publiek-private als publiek-publieke onderzoekssamenwerking”.