Thema naar overzicht

Werken aan maatschappelijke vraagstukken

Kennisinstellingen worden steeds belangrijker bij de aanpak van maatschappelijke problemen op regionaal, landelijk en Europees niveau. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Sustainable Development Goals. Hogescholen en hun Centres of Expertise zijn bij uitstek geëquipeerd om met praktijkgericht onderzoek bij te dragen aan de aanpak van deze vraagstukken. Om aan deze opgave te kunnen voldoen is een verruiming van de onderzoeksfinanciering noodzakelijk.

Subthema's: CEKO - Centres of Expertise - Innovatie beroepspraktijk -
Lectoren - Missiegedreven innovatiebeleid - Praktijkgericht onderzoek

Frank van der Zwan Domein Onderzoek

Gerelateerd nieuws

Meer dan 25 workshops met ruim 40 presentatoren op jaarcongres Vereniging Hogescholen - 9 april 2020

Update 16 maart 2020: dit congres is verplaatst naar 25 november 2020 - Helden van het hbo', onder die titel organiseert de Vereniging Hogescholen op 9 april a.s. het jaarcongres. Met in de middag meer dan 25 workshops verzorgd door ruim 40 presentatoren van 11 hogescholen, de Vereniging Hogescholen, Hobéon, ROA Universiteit Maastricht, andere organisaties en sponsoren.

Fontys Hogescholen reikt Onderzoeksprijs 2020 uit

Fontys hecht grote waarde aan praktijkgericht onderzoek dat gericht is op- of ontwikkeld en uitgevoerd is met het werkveld. Om dergelijk onderzoek te stimuleren wordt jaarlijks de Fontys Onderzoeksprijs uitgereikt. Op 6 januari jl. nam Roderick Wondergem tijdens de nieuwsjaarsbijeenkomst van Fontys de Onderzoeksprijs 2020 in ontvangst voor zijn onderzoek naar beweeggedrag van mensen na een beroerte. Ook masterstudent Tess de Kok en bachelorstudent Alexander Warkus vielen in de prijzen.

Winnaar RAAK-award 2019: Meerwaarde met Mosselen – HZ University of Applied Sciences

Het RAAK-onderzoeksproject Meerwaarde met Mosselen van HZ University of Applied Sciences heeft de RAAK-award 2019 en de bijbehorende hoofdprijs van € 10.000,- gewonnen. Het onderzoek richt zich op de aanleggen van droogvallende mosselbanken op zo’n manier dat deze banken een bijdrage leveren aan kustbescherming, het verhogen van biodiversiteit én de mosselproductie. Op het SIA-congres kreeg Jildou Schotanus de prijs uitgereikt uit handen van juryvoorzitter Reint Jan Renes.