Thema naar overzicht

Praktijk en onderzoek

Hogescholen verrichten praktijkgericht onderzoek. Dit onderzoek is gericht op het verhogen van de kwaliteit van de hbo afgestudeerden, op het responsief houden van het onderwijs én op het innoveren van de beroepspraktijk.

Hogescholen hebben de maatschappelijke taak om studenten voor te bereiden op een hoogwaardige beroepsuitoefening. Praktijkgericht onderzoek draagt direct bij aan de professionele vorming van de afgestudeerden. Het onderzoek aan hogescholen wordt rechtstreeks gevoed door vragen uit de beroepspraktijk en uit het onderwijs; de unieke wisselwerking tussen onderwijs, onderzoek en de beroepspraktijk die daardoor ontstaat, is kenmerkend voor praktijkgericht onderzoek.

In 2018 werkten zo’n ruim 600 lectoren, meer dan 4.300 docent-onderzoekers, 35.000 studenten en een groot aantal vertegenwoordigers van de beroepspraktijk aan uitdagende onderzoeksprojecten. Deze projecten worden deels gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek en vinden in toenemende mate plaats in de context van Centres of Expertise.

Sinds 2007 werken scholen gezamenlijk op brancheniveau aan de kwaliteitszorg van het praktijkgericht onderzoek. In 2009 werd het eerste Brancheprotocol Kwaliteitszorg Onderzoek (BKO) vastgesteld. In 2015 is een nieuw BKO voor de jaren 2016-2020 tot stand gekomen (lees meer).

Platform voor nationaal praktijkgericht onderzoek

Er komt ontzettend veel waardevolle kennis uit praktijkgericht onderzoek. Deze kennis wordt al vaak ingezet bij de partijen die bijdragen aan dat onderzoek (zoals in de regio of binnen de eigen instelling). Het bereik van deze kennis kunnen we nog meer vergroten. Een platform voor nationaal praktijkgericht onderzoek maakt deze open toegankelijke kennis vindbaarder en zichtbaarder. Zo draagt het platform ook aan de Open Science ambities van de hogescholen. De komende tijd zetten de hogescholen, de Vereniging Hogescholen en SIA zich in voor de realisatie voor zo'n platform (met ondersteuning door het ministerie van OCW).

Frank van der zwan vh 2015 3
Frank van der Zwan Domein Onderzoek

Gerelateerd nieuws

Winnaar RAAK-award 2019: Meerwaarde met Mosselen – HZ University of Applied Sciences

Het RAAK-onderzoeksproject Meerwaarde met Mosselen van HZ University of Applied Sciences heeft de RAAK-award 2019 en de bijbehorende hoofdprijs van € 10.000,- gewonnen. Het onderzoek richt zich op de aanleggen van droogvallende mosselbanken op zo’n manier dat deze banken een bijdrage leveren aan kustbescherming, het verhogen van biodiversiteit én de mosselproductie. Op het SIA-congres kreeg Jildou Schotanus de prijs uitgereikt uit handen van juryvoorzitter Reint Jan Renes.

Eerste Deltapremies uitgereikt voor toonaangevend onderzoek door hogescholen

​Lectoren AnneLoes van Staa van Hogeschool Rotterdam en Mark Mobach van de Hanzehogeschool Groningen zijn de winnaars van de eerste Deltapremie – de nieuwe toonaangevende prijs voor praktijkgericht onderzoek aan hogescholen. De premie, een initiatief van Regieorgaan SIA en de Vereniging Hogescholen, is een erkenning voor de waardevolle bijdrage die lectoren met hun onderzoeksgroep leveren aan de samenleving. Minister van OCW, Ingrid van Engelshoven, reikte de premie van €500.000 per lector uit in Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam.

Publicatie ‘Verkenning toekomst praktijkgericht onderzoek’

Het ministerie van OCW, de Vereniging Hogescholen en het Regieorgaan SIA presenteren een gezamenlijke verkenning naar de toekomst van het praktijkgericht onderzoek aan hogescholen. De verkenning is tot stand gekomen als gevolg van een afspraak uit het sectorakkoord dat de Vereniging Hogescholen in 2018 sloot met minister Van Engelshoven.