Thema naar overzicht

Topsectoren en missiegedreven innovatiebeleid

Kennis- en innovatieconvenant
In november 2019 is het Kennis- en innovatieconvenant (KIC) ondertekend. Samen met Regieorgaan SIA heeft het hbo zich voor jaarlijks 50 miljoen euro aan inzet op de thematiek van de zes Kennis- en innovatieagenda’s (KIA’s) gecommitteerd. De KIA’s zijn geformuleerd op zes thema’s waar hogescholen grote toegevoegde waarde kunnen leveren en ons goed kunnen verbinden met andere onderzoekspartijen, het bedrijfsleven en maatschappelijke partners in Nederland en per regio. De thema’s zijn: energie en duurzaamheid, landbouw water en voedsel, gezondheid en zorg, veiligheid, sleuteltechnologieën en maatschappelijk verdienvermogen.

Thematafels
Het afgelopen jaar is er een governance-structuur opgezet van hbo-thematafels om de ambities uit de KIA’s vanuit het hbo met gecommitteerde partners te gaan realiseren. Voor deze thematafels komen hbo-actoren die actief zijn op een thema, onder leiding van een aantal hogeschoolbestuurders bij elkaar, om hbo-breed zaken af te stemmen. Mogelijke hbo-actoren zijn Centres of Expertise, lectorenplatforms, fieldlabs, SPRONG-consortia, sac-vertegenwoordigers.

Voor alle thematafels is een extranet ingericht. Dit is een online omgeving waar documenten, initiatieven en discussies gedeeld kunnen worden.  Heeft u vragen over de thematafels aarzel niet om contact op te nemen met Dorien Veenstra.

Nieuwsbrief
Om een verbinding tussen de thematafels te waarborgen wordt er maandelijks een nieuwsbrief rondgestuurd door de VH en SIA. In de nieuwsbrief staat een update van alle thematafels, evenementen en relevante ontwikkelingen.
Om u aan te melden voor de nieuwsbrief klikt u hier. Een vraag over de nieuwsbrief? Neem contact op met Dorien Veenstra. Daarnaast zijn alle nieuwbrieven opgenomen in een archief.

Dorien Veenstra Domein Onderzoek en Internationalisering

Gerelateerd nieuws

Hbo-studenten helpen het mkb te innoveren

Hogescholen en het midden- en kleinbedrijf (mkb) gaan nog veel beter samenwerken om het innovatief vermogen van het mkb te vergroten. Dat gebeurt door middel van het vandaag officieel gelanceerde innovatietraineeship. Daarbij krijgen studenten van hogescholen na een stage als onderzoeker, ook een dienstverband als onderzoeker in een bedrijf.

Comeniusbeurzen 2020: tweedaagse schrijfsessies voor aanvragers

Op verschillende data in juni en juli organiseerde het NRO voorlichtingsbijeenkomsten over het Comeniusprogramma. De deelnemers kregen er onder meer een voorproefje van de schrijfsessies die in augustus en september 2019 zullen plaatsvinden. De schrijfsessies bieden expliciete schrijftijd en handvatten voor het schrijven van een aanvraag. De inschrijving is vanaf nu open. Aanvragers van hbo-instellingen hebben voorrang.

Drie bijeenkomsten in juli over Comeniusprogramma 2020

Vorige week was de aftrap van de voorlichtingsbijeenkomsten die het NRO over het Comeniusprogramma 2020 organiseert. De eerste bijeenkomsten in Venlo, Zwolle en Groningen zijn succesvol verlopen.