Thema naar overzicht

Aansluiting op arbeidsmarkt

Hogescholen leiden op voor de arbeidsmarkt. Dat doen zij met succes zoals uit de jaarlijkse publicaties van de Arbeidsmarktmonitor blijkt. Beroepen en functies veranderen razendsnel van inhoud wat hoge eisen stelt aan de onderwijsprogramma’s, de vernieuwing daarvan en de continue afstemming tussen opleidingen en het bedrijfsleven. Op alle niveaus, van lokale opleidingen tot landelijke branches, wordt daar hard aan gewerkt.

Gerelateerd nieuws

Hogescholen blijven zich inzetten voor beheersbare en verantwoorde groei bij Verpleegkunde

Hogescholen zagen de afgelopen jaren een stijging van de instroom van het aantal studenten in het zorgonderwijs bij hbo-verpleegkunde, van ruim 4.600 in 2014 naar maar liefst 6900 studenten in 2017. Vanwege de groeiende vraag naar arbeidskrachten in de zorg, hebben de ministeries van VWS en OCW eerder al met werkgevers en hogescholen afgesproken dat ze zich gezamenlijk inzetten voor maximale verantwoorde groei van het aantal studenten verpleegkunde. "De kwaliteit van ons onderwijs staat voorop en daarom kunnen we alleen verantwoord groeien als er voldoende stageplekken beschikbaar zijn", zei Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, in eerdere berichtgeving hierover.

Het belang van breed opgeleide hbo’ers - opiniestuk Thom de Graaf

Vorige week verscheen het rapport ‘Labour market forecasts by education and occupation up to 2022’ van onderzoekscentrum ROA. Het geeft daarin een voorspelling van de aansluiting op de arbeidsmarkt voor mbo, hbo en wo voor de komende vijf jaar. Voor de studenten in de sector economie voorspellen de onderzoekers dat het moeilijker zal gaan worden om snel een baan binnen het eigen vakgebied te vinden.

Arbeidsmarktpositie hbo’er nog beter geworden!

Opnieuw zijn afgestudeerde hbo’ers het in 2017 beter gaan doen dan voorgaande jaren. De werkloosheid is onder hbo-afgestudeerden voor het vierde opeenvolgende jaar gedaald, naar 3,2% in 2017. Dat is een daling van 4,1 procentpunt in 4 jaar tijd. Deze daling is zichtbaar voor zowel voltijd, deeltijd als duaal afgestudeerden. De afgestudeerden vinden niet alleen eerder werk, maar ook meer afgestudeerden werken op hbo-niveau, circa anderhalf jaar na afstuderen; in 2017 is dit aandeel toegenomen tot ruim 80%. Dit blijkt uit de nieuwe HBO-Monitor, het jaarlijkse onderzoek naar de arbeidsmarktpositie van afgestudeerde hbo-studenten. “Uit alle cijfers blijkt heel duidelijk dat hbo’ers het goed doen op de arbeidsmarkt en dat de kwaliteit van het hbo goed aansluit “, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Aldert   testfofo 3
Aldert Jonkman Domein Algemeen Onderwijsbeleid