Thema naar overzicht

Onderwijs

Het hbo is met ruim 440.000 studenten de grootste leverancier van hoog opgeleide professionals in Nederland. Hogescholen staan voor de maatschappelijke taak om kwalitatief hoogwaardig onderwijs aan te bieden, met een stevige verankering van de beroepspraktijk in het lesprogramma.

Basisopdracht voor alle hogescholen is kwalitatief hoogstaand bachelonderwijs te bieden met een oriëntatie op de beroepspraktijk en worteling in de regio of een specifieke maatschappelijke sector. Hogescholen zijn dienstbaar aan studenten en samenleving. Maximale talentontwikkeling is onderdeel van hun publieke opdracht. Dat gebeurt altijd met behoud van de kwaliteitsstandaarden van de opleidingen. In hun onderwijs laten hogescholen zich leiden door drie functies: socialisatie, kwalificatie en persoonsvorming. Toegepast onderzoek maakt vanzelfsprekend deel uit van dat onderwijs. De variëteit wordt bepaald door de aard van de (beroeps)omgeving, het aanbod van associate degrees en professionele masters, de nadruk op deeltijdonderwijs en modules voor werkenden en de uitbouw van de onderzoeksfunctie. Niet eenvormigheid maar verscheidenheid vormt de kracht van het hbo.

Toekomst
Onderwijs, onderzoek en kenniscirculatie blijven bij het inrichten van de samenleving cruciaal. De hogescholen willen inspelen op wat de toekomst en hun omgeving van hen vragen. Zij staan de komende tien jaar dan ook voor grote opgaven. De doelen zijn helder:

  • onderwijs naar een hoger plan tillen
  • onderzoek versterken en verankeren
  • onderwijsaanbod verruimen en verbreden
  • opleiders professionaliseren
  • onderwijsorganisaties op moderne leest schoeien
  • onderwijsorganisaties zijn met een eigen missie en profiel

Gerelateerd nieuws

Lerarenopleidingen lopen ver voorop met hun hoogwaardige landelijke leerwegonafhankelijke kennistoetsen

Actualiteit

De Raad voor Kwaliteitsborging Landelijke Kennistoetsen heeft  de rapportage over het studiejaar 2017-2018 gepubliceerd. Deze bevat de resultaten van de zestien landelijke kennistoetsen, die de lerarenopleidingen gezamenlijk binnen het programma 10voordeleraar ontwikkelen en afnemen. 

Lees meer

Nieuwe beroeps- en opleidingsprofielen sector Economie vastgesteld

Actualiteit

Per september 2018 is de conversie van de sector economie afgerond. De sector kent nu 30 bacheloropleidingen in plaats van 50. Omdat opleidingen zijn samengevoegd in een nieuwe opleiding, een naamswijziging hebben gekregen of anderszins zijn vernieuwd, heeft het bestuur van de Vereniging Hogescholen de afgelopen periode veel nieuwe beroeps- en opleidingsprofielen voor de sector economie vastgesteld.

Lees meer

De Onderwijsraad opent een zeer welkome dialoog

Actualiteit

‘De Onderwijsraad opent met het advies “Ruim baan voor leraren” een zeer welkome dialoog die inzet op de kwalitatieve ontwikkeling van het leraarschap voor de lange termijn. Het is een belangrijk advies dat aanzet tot actie en al lopende discussies kan versnellen.’ Dat is de reactie van Nienke Meijer, portefeuillehouder Lerarenopleidingen in het bestuur van de Vereniging Hogescholen en tevens voorzitter van Fontys hogescholen.

Lees meer

Contactpersoon

Aldert   testfofo 3
Aldert Jonkman Domein Algemeen Onderwijsbeleid

Meer informatie