Het praktijkgericht onderzoek is niet meer weg te denken uit het kennislandschap en wordt steeds meer gezien als een belangrijke drijvende kracht achter innovatie. De kennis die voortkomt uit praktijkgericht onderzoek is direct toepasbaar in de praktijk. Het gaat hierbij zowel om bestaande kennis die door hogescholen toegankelijk en toepasbaar wordt gemaakt, als om nieuwe kennis die door de hogescholen ontwikkeld en gedeeld wordt in onderwijs- en praktijksituaties. Daarmee leveren de hogescholen een essentiële bijdrage aan de sociaal-economische ontwikkeling van het bedrijfsleven en met name het mkb, publieke organisaties, het beroepenveld en de regio.
Toekomst
Hogescholen hebben de ambitie om hun positie als kennisinstelling in de regio de komende jaren flink uit te bouwen. Deze ambitie kan op steun rekenen van o.a. de Onderwijsraad, de AWTI, de WRR en de OECD, die zich in recente rapporten voor deze ontwikkeling hebben uitgesproken. Het perspectief is lonkend: hogescholen die een niet weg te denken rol spelen in het verkleinen van de kloof tussen kennisontwikkeling en –toepassing (de ‘kennisparadox’).