Thema naar overzicht

Flexibel onderwijsaanbod

Studenten verschillen van elkaar, naar startbekwaamheden, naar ontwikkelingspotentieel, naar interesses en ambities. Door die verschillen te onderkennen en tot uitgangspunt voor het onderwijs te nemen kan het studiesucces worden bevorderd. Dat vraagt dus om maatwerk. Met de inzet van moderne ict, een flexibele organisatie en hoogwaardige docenten en ondersteunende staf kan dat worden gerealiseerd. Bijvoorbeeld in de vorm van onderwijs volgens concepten van blended learning.

Gerelateerd nieuws

Inspirerende conferentie over flexibel deeltijdonderwijs voor volwassenen

Het was een inspirerende eerste conferentie over flexibel deeltijdonderwijs voor volwassenen, bij Saxion in Deventer op 15 november jl. De organiserende hogescholen lieten zien welke weg ze zijn ingeslagen. En wat dat de studenten kan opleveren. Werkgevers waren duidelijk geprikkeld door de voorbeelden die werden gedeeld. Uit die voorbeelden bleek wat er allemaal al mogelijk is bij de hogescholen. Maar er was ook veel aandacht voor wat er nog beter kan.

Goede regionale samenwerking mbo - hbo bepaalt succes Associate degree

De eerste landelijke Associate degree conferentie, die vandaag plaatsvindt, illustreert prachtige voorbeelden van regionale samenwerking die het succes van de Associate degree mede bepalen. Ton Heerts, voorzitter van de MBO-raad, en Jan Bogerd, portefeuillehouder Onderwijs van de Vereniging Hogescholen, bevestigden deze samenwerking met een gezamenlijk convenant. “Dit convenant is een stimulans voor verdere regionale samenwerking. Laten we vooral van elkaars expertise, kennis en ervaring gebruik maken”, aldus Jan Bogerd.

Flexibilisering in hbo trekt meer studenten

Na jaren van gestage terugloop van het aantal deeltijdstudenten is vanaf 2014 de weg omhoog ingeslagen. Vanaf 2016 zien we zelfs een extra sterk herstel. Begonnen in 2014 nog 8.993 studenten aan een hbo opleiding in deeltijd, in 2017 waren dat er al 10.445. De voorlopige cijfers voor 2018 geven zelfs een groei aan van 9,3% ten opzichte van 2017. Ter voorbereiding op het Algemeen Overleg Leven Lang Leren op 9 oktober a.s. in de Tweede Kamer, brengen we de ontwikkelingen van het deeltijdonderwijs van de hogescholen in dit position paper graag onder uw aandacht.