Thema naar overzicht

Flexibel onderwijsaanbod

Studenten verschillen van elkaar, naar startbekwaamheden, naar ontwikkelingspotentieel, naar interesses en ambities. Door die verschillen te onderkennen en tot uitgangspunt voor het onderwijs te nemen kan het studiesucces worden bevorderd. Dat vraagt dus om maatwerk. Met de inzet van moderne ict, een flexibele organisatie en hoogwaardige docenten en ondersteunende staf kan dat worden gerealiseerd. Bijvoorbeeld in de vorm van onderwijs volgens concepten van blended learning.

Gerelateerd nieuws

Banken, verzekeraars en onderwijs helpen werknemers overstappen naar het onderwijs

Werknemers van banken en verzekeraars die een (gedeeltelijke) overstap naar het onderwijs overwegen, kunnen rekenen op hulp van hun werkgevers en het onderwijs. De Nederlandse Vereniging van Banken, het Verbond van Verzekeraars, de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging Hogescholen, Vereniging van Universiteiten (VSNU) en het ministerie van OCW tekenden vandaag het convenant ‘Aan de slag voor de klas’. Daarmee dragen ze bij aan het oplossen van het lerarentekort. “Het hbo biedt een breed scala aan flexibele lerarenopleidingen voor iedereen die leraar wil worden. Het zou mooi zijn als we mensen uit de verzekerings- en financiële sector zo een nieuwe kans kunnen geven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Hoogste instroom in hbo ooit

De instroom in het hbo is dit studiejaar 2018-2019 toegenomen met 3,4% tot 110.307 eerstejaars. De groei is zichtbaar in bijna alle sectoren van het hbo en bij elk opleidingstype (associate degree, bachelor en master) en elke opleidingsvorm (voltijd, deeltijd en duaal). Het gaat om de hoogste instroom in het hbo ooit. “Steeds meer mensen vanuit verschillende achtergronden in Nederland vinden de weg naar onze hogescholen. De aandacht die het hbo de afgelopen jaren heeft besteed aan differentiatie van het opleidingsaanbod werpt zijn vruchten af ”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Inspirerende conferentie over flexibel deeltijdonderwijs voor volwassenen

Het was een inspirerende eerste conferentie over flexibel deeltijdonderwijs voor volwassenen, bij Saxion in Deventer op 15 november jl. De organiserende hogescholen lieten zien welke weg ze zijn ingeslagen. En wat dat de studenten kan opleveren. Werkgevers waren duidelijk geprikkeld door de voorbeelden die werden gedeeld. Uit die voorbeelden bleek wat er allemaal al mogelijk is bij de hogescholen. Maar er was ook veel aandacht voor wat er nog beter kan.