Standpunt naar overzicht

Onderzoek is een belangrijk fundament

Nederland heeft goed opgeleide en veerkrachtige burgers nodig, mensen die niet alleen verantwoordelijkheid dragen in bedrijven en instellingen maar ook in de samenleving als geheel. Hbo-opgeleide professionals hebben in deze snel veranderende en onzekere wereld een belangrijke stabiliserende en opbouwende rol te spelen. Voor de cohesie in de samenleving en voor de economische kracht van Nederland is kwalitatief goed hoger beroepsonderwijs essentieel. Thom de Graaf: “Juist de hbo-opgeleiden zijn in staat niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk bruggen te bouwen in onze maatschappij.”

Regeringsbeleid voor toekomstbestendig hoger onderwijs
Voor hogescholen staan twee maatschappelijke opdrachten voorop: de vormende rol van het hbo (maximale talentontwikkeling van studenten) en onze emancipatiefunctie. Hogescholen zetten de komende jaren in op meer differentiatie en meer studiesucces. Om de opdracht en de ambities voor een toekomstbestendig hoger beroepsonderwijs waar te maken, is de Vereniging Hogescholen van mening dat de nieuwe regering zal moeten inzetten op de volgende vier punten:

Onderzoek is een belangrijk fundament
Innovaties en toepassing ontwikkelen in de beroepspraktijk van o.a. medische professionals, ICT-ers, kunstenaars en leraren is wat praktijkgericht onderzoek van hogescholen stimuleert. Dat doen ze onder begeleiding van lectoren en in samenwerking met bedrijven en organisaties. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende een kritische houding van studenten en versterkt het de onderwijskwaliteit. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten gezamenlijk voor majeure investeringen, zowel publiek als privaat, in de Nationale Wetenschapsagenda. Deze agenda stimuleert een impuls in de keten van kennis en wetenschap.

Gerelateerd nieuws

Vereniging Hogescholen partner van UAS4EUROPE

Op 6 november 2019 is de Vereniging Hogescholen in Brussel officieel toegelaten als partner van UAS4EUROPE. Daarmee is de vereniging vertegenwoordigd in de Presidents’ Meeting / Organization Committee waardoor zij richting kan geven aan de verdere strategische ontwikkeling van het netwerk en profilering van het praktijkgericht onderzoek in Europa.

Genomineerden RAAK - award 2019 bekend

Op 9 september heeft de jury van de RAAK-award bekend gemaakt welke 6 onderzoeksprojecten zij nomineert voor de RAAK-award. De uiteindelijke winnaars worden bekendgemaakt tijdens het SIA-congres op 14 november. Voor die tijd kan iedereen stemmen op zijn of haar favoriete project. Het project met de meeste stemmen wint de Publieksprijs. Ook deze winnaar wordt bekend gemaakt op het congres.

Eervolle tweede plaats voor Van Hall Larenstein bij SustainaBul 2019

Van Hall Larenstein heeft de tweede plaats weten te bemachtigen bij de jaarlijkse SustainaBul. De SustainaBul is dé ranglijst van Nederlandse hogescholen en universiteiten op het gebied van duurzaamheid. Bij het beoordelen van de onderwijsinstellingen lette een rankingsteam van 15 studenten op de integratie van duurzaamheid binnen de onderdelen onderwijs, bedrijfsvoering, onderzoek en integraal.