Sector

Z - Meerdere sectoren

De zeven hbo-sectoren zijn:

Gerelateerd nieuws

Inspirerende conferentie over flexibel deeltijdonderwijs voor volwassenen

Het was een inspirerende eerste conferentie over flexibel deeltijdonderwijs voor volwassenen, bij Saxion in Deventer op 15 november jl. De organiserende hogescholen lieten zien welke weg ze zijn ingeslagen. En wat dat de studenten kan opleveren. Werkgevers waren duidelijk geprikkeld door de voorbeelden die werden gedeeld. Uit die voorbeelden bleek wat er allemaal al mogelijk is bij de hogescholen. Maar er was ook veel aandacht voor wat er nog beter kan.

Grote onderzoeksprijs voor hbo: Deltapremie

De Vereniging Hogescholen en Regieorgaan SIA ontwikkelen een nieuwe toonaangevende prijs voor lectoren van hogescholen: de Deltapremie. De premie bedraagt € 500.000. Lectoren van hogescholen hebben met hun onderzoek impact op de samenleving, beroepspraktijk en in het onderwijs. Michael van Straalen, voorzitter van Regieorgaan SIA: “Om het belang daarvan te onderstrepen is de Deltapremie ontwikkeld voor lectoren die door de jaren heen keer op keer op bijzondere wijze het verschil hebben weten te maken door de maatschappelijke impact van hun onderzoek”. Met de premie dragen we ook bij aan de onderzoekscultuur in het hbo en aan de doorontwikkeling van de identiteit van het praktijkgericht onderzoek. “Voor lectoren biedt de premie - naast erkenning - financiële ruimte om te investeren in de eigen onderzoeksgroep, wat meer flexibiliteit geeft bij het programmeren van hun onderzoek”, aldus Huib de Jong, waarnemend voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Onderzoeksproject 'Sociale Robots in de Zorg' Zuyd Hogeschool genomineerd voor RAAK-award 2018

Het onderzoeksproject 'Sociale Robots in de Zorg' van Zuyd Hogeschool is genomineerd voor de RAAK-award 2018. De prijsuitreiking vindt plaats tijdens het SIA-congres op 15 november a.s. in het NBC congrescentrum Nieuwegein. Aan het eind van het congres maakt de jury bekend welk onderzoeksproject de award mee naar huis mag nemen. De deelnemers bepalen met elkaar wie de publieksprijs wint.

Flexibilisering in hbo trekt meer studenten

Standpunt

Na jaren van gestage terugloop van het aantal deeltijdstudenten is vanaf 2014 de weg omhoog ingeslagen. Vanaf 2016 zien we zelfs een extra sterk herstel. Begonnen in 2014 nog 8.993 studenten aan een hbo opleiding in deeltijd, in 2017 waren dat er al 10.445. De voorlopige cijfers voor 2018 geven zelfs een groei aan van 9,3% ten opzichte van 2017.