(Regionale) allianties Lerarenopleidingen

De lerarenopleidingen van de hogescholen en universiteiten bundelen hun krachten landelijk, maar ook regionaal, om de opleidingen aantrekkelijker te maken en zo meer leraren op te leiden.

Het doel
Hiervoor bieden ze een helder, flexibel en zo goed mogelijk passend opleidingsaanbod aan om voldoende en kwalitatief goede leraren op te leiden. Binnen de (regionale) allianties wordt samengewerkt met scholen, leraren en andere partners. De vorm en inhoud van de regionale allianties verschillen, afhankelijk van de regionale context en behoeften. Wat alle allianties gemeen hebben is dat ze door intensievere samenwerking tussen lerarenopleidingen in het opleiden en professionaliseren van leraren willen bijdragen aan goed onderwijs voor iedereen.

De allianties
De (regionale) allianties lerarenopleidingen zijn:

• Alliantie Lerarenopleidingen Metropoolregio Amsterdam (ALMA)
  • Educatieve Alliantie Lerarenopleidingen Zuid-Holland (EAZH)
  • Educatieve Levensbeschouwelijke Alliantie (ELA)
  • Groene Educatieve Alliantie (GEA)
  • Noordelijke Educatieve Alliantie (NEA)
  • Oost Werkt
  • Regionale Alliantie Zuidoost-Nederland (RA-ZON)
  • Utrecht Leert OpleidersAlliantie (ULOA)
  • Zuidelijke Educatieve Alliantie (ZEA)

Leraren voor morgen
Als lerarenopleider meer recht doen aan de individuele leerbehoefte om zo meer mensen te enthousiasmeren voor een baan in het onderwijs? Flexibilisering maakt het aantrekkelijker om leraar te worden, te zijn en te blijven. Om de flexibilisering van de lerarenopleidingen te versnellen en versterken heeft het ministerie een bestuursakkoord gesloten met de hogescholen en universiteiten. Onder de naam Leraren voor morgen werken de hogescholen aan de uitvoering.