Bijeenkomst

Masters van de toekomst - Landelijke masterconferentie 2020

Banner save the date masterconferentie

“Wij leiden mensen op voor beroepen die nu nog niet bestaan”. Deze uitspraak hoor je vaker in hogeschoolland. Wat betekent dat voor de Master van de toekomst, wat voor opleiding heeft die nodig? Kom op 26 maart 2020 naar Groningen en denk mee in verschillende creatieve sessies over wat de arbeidsmarkt vraagt van het masteronderwijs van de toekomst!

De dynamiek van de continu veranderende arbeidsmarkt, waarbij digitalisering en de toenemende internationale dimensie een belangrijke rol spelen, vergroot de uitdaging voor het hoger beroepsonderwijs om goed aan te blijven sluiten bij de vraag naar hoogopgeleide professionals. Professionele masteropleidingen kunnen hiervoor het vliegwiel zijn. Door een goede interactie met het werkveld zoeken we gezamenlijk naar een betekenisvolle toekomst voor de professionals van morgen. Hoe richten we het onderwijs in: hoe zorgen we dat iedereen blijft beschikken over de juiste combinatie van kennis en competenties voor het nieuwe werken van de toekomst? Welke wederkerigheid is er nodig tussen onderwijs en werkveld, welke vormen van samenwerking tussen onderwijs en werkveld zijn mogelijk? Dit zijn de vragen die op de conferentie aan bod komen.

In-Conference voor bestuurders van hogescholen, 26 maart 2020
Voor bestuurders van hogescholen organiseren wij een speciale In-Conference om:

• elkaar bij te praten over het sectorplan c.q. landelijk portfolio masteropleidingen
  • deel te nemen aan een workshop Futures Literacy

Koppelarrangement: Workshop Futures Literacy, vrijdag 27 maart 2020
Belangstellenden kunnen op vrijdag 27 maart 2020 deelnemen aan een workshop Futures Literacy. Futures Literacy, ontwikkeld binnen UNESCO, is een mogelijkheid die inzichten biedt in hoe we onvoorziene uitdagingen aanpakken door de toekomst te gebruiken om het heden te innoveren.

Wanneer we alleen het verleden en het heden gebruiken om de toekomst te benaderen, wordt het detecteren van nieuwheid problematisch. Door de manieren uit te breiden over hoe de toekomst te gebruiken, kunnen we complexiteit integreren in onze keuzes. Deelname aan de workshop betekent leren door te doen / actie-onderzoek. Dit stelt deelnemers in staat om de aannames die ze gebruiken om de toekomst voor te stellen, te onthullen, te herformuleren en opnieuw te bekijken. Omdat de toekomst niet bestaat en op zichzelf onvoorspelbaar is, zijn we alleen in staat onze anticiperende systemen te onderzoeken, de systemen die ons helpen het heden te begrijpen.

Aanmelden (volgt)
De mogelijkheid om aan te melden voor de masterconferentie volgt spoedig. Voor de workshop Futures Literacy op 27 maart 2020 kunt u zich later separaat aanmelden; aan deelname zijn kosten verbonden. Meer informatie volgt, maar reserveer de data alvast in uw agenda.

Voor meer informatie neemt u via e-mail contact op met de organisatie.