Youssef El Bouhassani beste docent van Nederland 2018

Youssef El Bouhassani van de Hogeschool van Amsterdam is uitgeroepen tot de Docent van het Jaar 2018. In de verkiezing, een initiatief van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), strijden docenten van hogescholen en universiteiten om titel Docent van het Jaar 2018 en een beurs van 25.000 euro. De jury roemt de manier waarop El Bouhassani zijn studenten weet te inspireren, in plaats van alleen maar informatie zenden. Hij ontving de prijs uit handen van minister Ingrid van Engelshoven (OCW).

Enthousiast en betrokken
Youssef is docent Toegepaste Wiskunde aan de Hogeschool van Amsterdam. Afgelopen jaar is hij door zijn hogeschool verkozen tot Docent van het Jaar. De jury vindt het mooi om te zien hoe hij studenten inspireert, in plaats van enkel informatie zendt. Hiervoor gebruikt hij activerende, innovatieve en creatieve werkvormen die studenten zelf tot nadenken zet. Dit combineert hij met een groot enthousiasme en een open en betrokken houding naar studenten toe. Studenten zijn hier lovend over en de jury sluit zich daar graag bij aan. De jury, bestaande uit studenten en vakprofessionals, heeft onder andere gekeken naar passie, innovatie, feedback en onderwijsvisie.

Prijs
Youssef El Bouhassani krijgt naast een onderwijsbeurs van 25.000 euro ook een prijs die is gemaakt door Lotte Schipper, student aan de Breitner Academie. Ook wordt El Bouhassani, net als de andere genomineerden voor de titel, lid van het Comenius Netwerk. In dit netwerk komen de winnaars van Comeniusbeurzen en de genomineerden voor de Docent van het Jaar titel samen om ervaringen en kennis over onderwijs en onderwijsvernieuwing te delen. Het netwerk is ook een gesprekspartner van minister Van Engelshoven.

Voorbeeld
ISO-voorzitter Rhea van der Dong: “Goed onderwijs valt of staat met goede docenten. Zij bereiden studenten voor op hun toekomst. Youssef El Bouhassani is een fantastisch voorbeeld van hoe inspirerend een docent kan zijn.” Het ISO organiseert de Docent van het Jaar verkiezing om aandacht te vragen voor goed docentschap en onderwijs.

Bron: ISO

Hogescholen ondertekenen intentieverklaring I-Partnerschap met Rijksoverheid

De Rijksoverheid, hogescholen en universiteiten gaan structureel samenwerken op het gebied van onderzoek en onderwijs om slimme oplossingen te vinden voor digitale vraagstukken. Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Maurice Limmen (voorzitter VH) en Pieter Duisenberg (voorzitter VSNU) hebben vandaag voor dit I-Partnerschap via een drone een intentieverklaring ondertekend. Daarin staan concrete afspraken hoe de samenwerking vorm krijgt. ‘In het hbo worden studenten opgeleid voor een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. Digitalisering en IT hebben daar een wezenlijke invloed op. Met deze samenwerking kunnen we studenten nog beter voorbereiden op de toekomstige beroepspraktijk,' aldus Maurice Limmen.

Meer dan 25 workshops met ruim 40 presentatoren op jaarcongres Vereniging Hogescholen - 9 april 2020

Update 16 maart 2020: dit congres is verplaatst naar 25 november 2020 - Helden van het hbo', onder die titel organiseert de Vereniging Hogescholen op 9 april a.s. het jaarcongres. Met in de middag meer dan 25 workshops verzorgd door ruim 40 presentatoren van 11 hogescholen, de Vereniging Hogescholen, Hobéon, ROA Universiteit Maastricht, andere organisaties en sponsoren.

Verbinding van onderwijs en onderzoek voor een betere kwaliteit

Vandaag is het advies ‘Slimme Verbindingen’ gepresenteerd aan minister Slob en minister Van Engelshoven (OCW). Dit advies is een vervolg op de ontwikkelagenda ‘Lerend onderwijs voor een lerend Nederland: naar een versterkte kennisinfrastructuur voor het onderwijs’ die eerder dit jaar door alle onderwijskoepels is opgesteld. De aanleiding om een sterke kennisinfrastructuur te ontwikkelen is duidelijk: ons onderwijs staat voor grote vraagstukken, zoals het realiseren van passend onderwijs, het zorgen voor gelijke kansen, het recht doen aan verschillen en het gebruik van nieuwe technologische ontwikkelingen voor betere leerprocessen.