Jaarcongres Vereniging Hogescholen 6 april 2017

Workshop over verminderen langstuderen bij Hogeschool Inholland

Langstuderen juistespoor inholland jaarcongresvh2017 rechthoek

Hogeschool Inholland maakte drie jaar geleden de keuze om het langstuderen te verminderen. Om langstudeerders de aandacht, tijd en energie te geven die zij verdienen. “Een keuze die voor ons is ingegeven door de wil om de missie van Inholland in de praktijk te realiseren, namelijk een sleutel zijn voor studenten voor zijn of haar ontwikkeling als professional en als mens,” aldus Jacqueline Hoogenboom, programmamanager langstuderen bij Inholland. Zij verzorgt samen met Irene Witteman de workshop ‘Langstuderen: Op het juiste spoor’ tijdens het jaarcongres 'De o van hbo; leren door ontwikkelen', dat de Vereniging Hogescholen op 6 april organiseert in De Rijtuigenloods te Amersfoort.

Juiste spoor
In 2014 waren er teveel studenten de grip op hun toekomst kwijt. “Het was en is onze maatschappelijke opdracht om die studenten te helpen en hen weer perspectief te geven,” vertelt zij, “Vooral talloze docenten en begeleiders hebben keihard gewerkt om het grote aantal langstudeerders te verminderen, samen met gedreven projectleiders en betrokken leden van het CvB en directieteam.” Met intensieve gesprekken en verschillende interventies hebben zij veel studenten op het juiste spoor weten te krijgen. Een spoor dat in veel gevallen leidde tot een diploma en soms tot het gezamenlijke besluit om een andere weg in te slaan.

Workshop
De deelnemers aan de workshop ‘Langstuderen, op het juiste spoor’ nemen kennis van de achtergronden en aanpak van het langstuderen (beleidsmatig).  Daarnaast denken zij actief mee over de interventies tijdens de studieloopbaan van de student. Hoe ga je als begeleider te werk? Wat zet je in en wat levert het de student op? Welke interventies zijn door jouw hogeschool ontwikkeld en ingezet?

Aanmelden jaarcongres
U meldt zich hier aan voor het jaarcongres 'De o van hbo; leren door ontwikkelen' op donderdag 6 april 2017, van 10.00 - 17.00 uur, met borrel na. De deelnamekosten bedragen € 225,- (inclusief koffie/thee, lunch en borrel), bij aanmelding vóór 17 maart € 195,-. U bent deze kosten ook verschuldigd indien u een workshop of hoorcollege verzorgt. Na aanmelding verschijnt een bevestiging van uw inschrijving.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Wilma van Veen, Congresbureau Vereniging Hogescholen, tel. (070) 312 21 66, e-mail.

Publicatie
Na afloop van de workshop ontvangen alle deelnemers het boekje ‘Langstuderen: Op het juiste spoor’, dat de Hogeschool Inholland in november 2016 heeft gepubliceerd. In dit boekje beschrijven Jacqueline Hoogenboom, Berta Pappa (beleidsmedewerker) en Irene Witteman (beleidsmedewerker) de interventies en de resultaten van de aanpak van hun hogeschool. Zij worden zichtbaar gemaakt aan de hand van persoonlijke verhalen van studenten en begeleiders.

Zie ook
'Jet schrijft Kees: Studiesucces volgens onze vloggers' - Blog Jet de Ranitz, CvB-voorzitter Hogeschool Inholland 21-2-2017

Hogescholen maken bewuste keuzes voor internationalisering

Internationalisering heeft waarde voor onderwijs, onderzoek en ondernemend Nederland. Dat beaamt ook de minister van OCW in haar brief naar de Tweede Kamer vandaag. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: ”We zijn blij dat er een evenwichtig pakket aan maatregelen wordt voorgesteld dat in lijn is met onze internationaliseringsagenda. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid een capaciteitsbeperking (numerus fixus) in te stellen bij anderstalige trajecten. Hogescholen kunnen de afweging voor een numerus fixus prima zelf maken, echter vooraf toestemming geven is onnodige bureaucratie.”

Comeniusbeurzen 2020: tweedaagse schrijfsessies voor aanvragers

Op verschillende data in juni en juli organiseerde het NRO voorlichtingsbijeenkomsten over het Comeniusprogramma. De deelnemers kregen er onder meer een voorproefje van de schrijfsessies die in augustus en september 2019 zullen plaatsvinden. De schrijfsessies bieden expliciete schrijftijd en handvatten voor het schrijven van een aanvraag. De inschrijving is vanaf nu open. Aanvragers van hbo-instellingen hebben voorrang.

Ministers Van Engelshoven en Slob feliciteren pabo-afgestudeerden met diploma

Op 11 juli jl. hebben de ministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob afstuderende pabo-studenten in het zonnetje gezet. Beide ministers waren bij een diploma-uitreiking aanwezig en spraken de aankomende docenten toe over het mooie vak dat ze hebben gekozen. Minister Van Engelshoven sprak de afgestudeerden toe bij Hogeschool Inholland. Minister Slob woonde de diploma-uitreiking bij aan De Haagse Hogeschool, waarbij hij ook vertelde over zijn eigen ervaringen als docent geschiedenis en maatschappijleer.

Student centraal

Standpunt

Hogescholen zetten in op onderwijs- en docentkwaliteit en daarvoor investeren ze in: verbeteren van de aansluiting met vo en mbo, docenten professionalisering, begeleiding van studenten, ICT infrastructuur, internationalisering (international classroom, buitenlandstages etc) en Leven lang leren (onderwijs voor werkenden). Om hier lange termijn investeringen voor te kunnen doen, willen hogescholen dat de studievoorschotmiddelen voor het hoger onderwijs beschikbaar blijven.