Winnaar RAAK-award 2019: Meerwaarde met Mosselen – HZ University of Applied Sciences

Het RAAK-onderzoeksproject Meerwaarde met Mosselen van HZ University of Applied Sciences heeft de RAAK-award 2019 en de bijbehorende hoofdprijs van € 10.000,- gewonnen. Het onderzoek richt zich op de aanleggen van droogvallende mosselbanken op zo’n manier dat deze banken een bijdrage leveren aan kustbescherming, het verhogen van biodiversiteit én de mosselproductie. Op het SIA-congres kreeg Jildou Schotanus de prijs uitgereikt uit handen van juryvoorzitter Reint Jan Renes.

De tweede prijs is gewonnen door het project De kracht van het onbewuste leren 2.0 van Zuyd Hogeschool, dat onderzoekt of onbewust leren helpt om mensen weer sneller te laten lopen na bijv. een beroerte. De derde prijs ging naar HiPerGreen van Hogeschool Inholland. Binnen het project is een autonoom vliegende drone ontwikkeld die in kassen planten snel en goed scant waardoor gewasuitval substantieel beperkt wordt.

Winnaars tweede en derde prijs
Lector Susy Braun nam namens De kracht van het onbewuste leren 2.0 van Zuyd Hogeschool de tweede prijs – een cheque van € 5.000 – in ontvangst. Het team van lector Susy Braun onderzoekt samen met fysiotherapeuten de toepassing van onbewuste motorische leerstrategieën en het inzetten van ondersteunende technologie om het opnieuw leren lopen bij cliënten na een beroerte te verbeteren. Het onderzoek biedt therapeuten praktische handvatten met een wetenschappelijk onderbouwing. Professionals merken dat bij revalidatie na een beroerte de standaard aanpak niet voor alle patiënten werkt en zoeken samen met de hogeschool naar een oplossing die toegespitst is op de praktijk en ook direct in de praktijk getoetst wordt. Het verbaast de jury dan ook niet dat er veel vraag is naar de resultaten van dit onderzoek. Het vervolg gericht op implementatie juicht de jury dan ook toe

High Performance Greenhouse Farming (HiPerGreen) van Hogeschool Inholland won de derde prijs. Lector Cock Heemskerk heeft met een interdisciplinair team een autonoom vliegende drone ontwikkeld die ziekten bij planten in kassen al zo vroeg kan scannen dat de gewasuitval substantieel beperkt wordt. De jury is onder de indruk van de doortastende aanpak en ziet grote potentie in de praktijk, niet alleen voor de autonoom vliegende drone uit dit project, maar ook voor de inmiddels vijf andere toepassingen waar het team onderzoek naar doet.

Publieksprijs
Naast de juryprijzen wordt ook elk jaar de publiekprijs uitgereikt. De deelnemers aan het SIA-congres kunnen stemmen op het onderzoeksproject dat zij het beste vinden. De maanden voorafgaand aan het congres kon ook online gestemd worden. Studentreporters volgden de projecten en deden daar verslag van. De laatste stemmen werden gegeven door de deelnemers van het congres. Na een aantal spannende maanden is de winnaar eindelijk bekend: De kracht van het onbewuste leren 2.0 van Zuyd Hogeschool. De prijs werd op muzikale wijze bekendgemaakt door studenten vanuit mbo, hbo en wo.

Over de Raak-award
Het praktijkgerichte onderzoek van hogescholen verdient een brede doelgroep. Met die gedachte is in 2011 de RAAK-award in het leven geroepen. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt op het SIA-congres aan het door de jury best beoordeelde RAAK-project. Met de RAAK-award zet Regieorgaan SIA goed praktijkgericht onderzoek van hogescholen in de spotlights, verbreedt het de bekendheid en stimuleert de kwaliteit van het onderzoek.

De eerste prijswinnaar ontvangt € 10.000,-. De tweede prijs bestaat uit € 5.000,-. De derde prijs is €2.500,-.

De jury bestond dit jaar uit:

• Reint Jan Renes, lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (juryvoorzitter)
  • Jalbert Kuijper, hoofd marketing Wereld Natuurfonds, ondernemer
  • Ingeborg van der Ven, bestuurskundige, ondernemer en journalist