Tweede Kamerleden op werkbezoek bij Inholland

"Vuur uw vragen af"

Wel of geen brede bachelor, de professionalisering van docenten, de rol van stages en hoe combineer je een studie met een bijbaantje? Over deze en vele andere ontwikkelingen in het hbo spraken docenten, lectoren en studenten vrijdag 24 januari jl. met Mohammed Mohandis (Tweede Kamerlid PvdA), Harm Beertema (Tweede Kamerlid PVV), Pieter Duisenberg (Tweede Kamerlid VVD) en Tanja Jadnanansing (Tweede Kamerlid PvdA). Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, had de Vaste Kamercommissie voor OCW uitgenodigd voor een werkbezoek bij hogeschool Inholland. Hij vindt het belangrijk dat Kamerleden in gesprek gaan met studenten, docenten en lectoren over de ontwikkelingen in het hoger beroepsonderwijs. "Ga het gesprek met elkaar aan. Vuur uw vragen af", hiermee opende Thom de Graaf het debat.

"We willen kwaliteit in plaats van kwantiteit"
Doekle Terpstra, voorzitter van hogeschool Inholland, wierp zelf een actuele vraag op naar aanleiding van  de groeiende studenteninstroom op zijn hogeschool. "We willen kwaliteit in plaats van kwantiteit", was zijn stelling. Het debat vervolgde over studievoorlichting, matching, mbo-hbo doorstroom, selectie voor of na de poort en het stimuleren van de juiste student op de juiste plek. Een voorstel: meer aandacht voor de mens achter de student.

Elektrische scooter van bio-composiet
De samenwerking en de aansluiting van het hbo met het beroepenveld was het tweede thema waarover docenten, studenten en Kamerleden met elkaar van gedachten wisselden. Zoals hoe een docententeam ervoor zorgt dat ze aangesloten blijven bij de ontwikkelingen in hun vakgebied. Maar bij dit thema bleef het niet bij debatteren alleen. Studenten Luchtvaarttechnologie en Aeronautical Engineering van Inholland, toonden enthousiast een energiezuinige windwagen. Studenten Pedagogiek vertelden dat ze mbo-studenten begeleiden bij hun stage in VUmc Kinderstad. Op de elektrische scooter met een volledig dragende constructie van bio-composiet, ontwikkeld door studenten in samenwerking met bedrijven, konden Kamerleden een proefritje maken. Dat lieten de Kamerleden zich geen twee keer zeggen.

Coronacrisis toont weerbaarheid hbo-studenten, docenten en medewerkers

Sinds het begin van de coronacrisis hebben hogescholen een enorme inspanning geleverd het onderwijs door te laten gaan. Dat blijkt tot nu toe behoorlijk te lukken. Tegelijkertijd hebben studenten, docenten en medewerkers in het hbo last van de coronamaatregelen. Studenten geven aan dat ze last hebben van stressklachten en onzekerheid. Docenten en medewerkers ervaren op hun beurt veel werkdruk om digitale lesprogramma’s te maken en ze missen als gevolg van het vele thuiswerken het professionele en sociale contact met hun collega’s. “Het piept en het kraakt, maar het hoger beroepsonderwijs gaat door”, reageert voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen op de ‘coronamonitor’ die OCW-minister Van Engelshoven vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Oproep tot herdenking vermoorde leraar Samuel Paty

De Vereniging Hogescholen heeft kennisgenomen van de weerzinwekkende moord op de Franse geschiedenisleraar Samuel Paty. De heer Paty werd op 16 oktober 2020 vermoord omdat hij zijn klas, in het kader van een les over de vrijheid van meningsuiting, afbeeldingen van de profeet Mohammed liet zien. Wij spreken ons medeleven uit in de richting van de familie, vrienden en collega’s van de heer Paty.

Vereniging Hogescholen zet in op vergroten dynamiek beroepsbevolking

De Vereniging Hogescholen (VH) – de belangenbehartiger van de 36 hogescholen in ons land – constateert dat het kabinet met de presentatie van de rijksbegroting 2021 kiest voor stabiliteit in het hoger beroepsonderwijs. Voorzitter Maurice Limmen van de VH: “Wij constateren dat het hbo verder moet doorgaan op de routes die we al hebben ingezet, namelijk ervoor zorgen dat studenten zich tijdens en na hun hbo-opleiding kunnen ontplooien in de beroepspraktijk. Nederland heeft hun kennis en creativiteit in de komende jaren hard nodig om uit de crisis te komen.”