Vrouwen doen het goed bij hogescholen

Yasamin

Dat blijkt uit cijfers die de hogescholen in het kader van de Internationale vrouwendag verzamelden. Op alle fronten scoren vrouwen in het hbo hoog. Steeds meer meisjes volgen hoger onderwijs (51%) en van de werknemers is 56% in het hbo vrouw. Van alle hogeschoolbestuurders is 37% vrouw. Van de 36 voorzitters van Colleges van Bestuur van de hogescholen zijn er 12 vrouw. Het aandeel vrouwen in hogere functies is 40%, en dat is aanmerkelijk beter dan in andere sectoren.

Werk aan de winkel
Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, riep ondanks deze hoopgevende cijfers in oktober 2017 al op tot een diversiteitspact: “Het hbo wil, zoals dat ook is gebeurd met het techniekpact, oproepen tot het vormen van een diversiteitspact waarin we streven naar 50% vrouwen in alle hogere functies.” Maar ook op het gebied van culturele diversiteit zijn we er nog lang niet, want het lage aantal medewerkers met een migratieachtergrond in hogere functies in het hbo is laag. Daarom streven we daarnaast naar een representativiteitseis voor medewerkers  met een niet-westerse migratieachtergrond van 20% in het hbo. Het zou mooi zijn als ook andere sectoren in het onderwijs dat voorbeeld volgen.”

Diversiteit van het hbo
De hogescholen doen het op het gebied van genderdiversity helemaal niet slecht: van 80 bestuurders in het hbo zijn er 30 vrouw, dat is ruim 37% van alle bestuurders. Van de 36 voorzitters zijn er 12 vrouwen voorzitter van het College van Bestuur bij hogescholen, 1 op de 3 dus. Met 37% vrouwen in colleges van besturen aan hogescholen doen vrouwen het dus zeer goed in vergelijking met het bedrijfsleven waar dat 11% is. Ook op andere niveaus binnen de hogescholen zijn vrouwen goed vertegenwoordigd. Van alle werknemers is 56% vrouw en werkt 40% in hogere functies. Ook het aandeel vrouwelijke lectoren is hoopgevend: 31% van de lectoren is vrouw.

Bedrijvenmonitor Topvrouwen 2017
Deze week werd de Bedrijvenmonitor Topvrouwen 2017 gepubliceerd, een onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Uit het onderzoek blijkt dat de raden van bestuur van grote bedrijven eind 2016 voor bijna 11 procent uit vrouwen bestonden. In 2012, voor de invoering van het streefcijfer, was dat ruim 7 procent. De raden van commissarissen bestonden eind 2016 voor zo'n 15 procent uit vrouwen. Vier jaar daarvoor was dat een kleine 10 procent. Uit het onderzoek blijkt verder dat 70 procent van de bedrijven halverwege 2017 nog geen enkele vrouw had in de raad van bestuur, en dat 50 procent geen vrouw had in de raad van commissarissen. De conclusie van de Bedrijvenmonitor Topvrouwen 2017 luidt dat het wettelijk streefcijfer voor vrouwen in de top niet effectief genoeg is en de commissie pleit daarom voor de invoering van een hard quotum.

In Nederland geldt sinds 1 januari 2013 een wettelijk streefcijfer. Bedrijven moeten streven naar een evenwichtige verdeling tussen man en vrouw binnen de raad van bestuur en de raad voor commissarissen. Zodat raden van bestuur voor ten minste 30 procent bestaan uit vrouwen, of mannen. Het streefcijfer geldt voor alle bedrijven met meer dan 250 werknemers, een netto-omzet van meer dan 40 miljoen euro en activa met een waarde hoger dan 20 miljoen. Maar het streefcijfer is niet verplicht. Als het een bedrijf niet lukt, moet het in zijn jaarverslag uitleggen waarom het niet is gelukt. Het zogenoemde 'pas toe of leg uit-principe'. Het wettelijk streefcijfer geldt in ieder geval tot 1 januari 2020.

Vereniging Hogescholen gematigd positief over internationaliseringsbrief Van Engelshoven

De Vereniging Hogescholen is positief over de vandaag gepubliceerde brief ‘Internationalisering van het mbo en ho’ van de minister van OCW, Ingrid van Engelshoven. De minister van OCW benadrukt dat internationalisering de kwaliteit van het hoger onderwijs ten goede komt. In haar brief omarmt de minister de 3 weken geleden gepubliceerde internationaliseringsagenda ho, maar geeft daarnaast aan dat internationalisering wel in balans moet zijn. De hogescholen zetten vraagtekens bij enkele maatregelen die de minister aankondigt.

"Het ervaren van een cultural shock is een essentieel leermoment voor onze studenten"

Inclusief internationaliseren en internationale vaardigheden in het hoger onderwijs vergroot de taalvaardigheden van studenten, het zorgt dat ze in contact komen met andere culturen, stimuleert kritisch denken en biedt ze meerwaarde op de arbeidsmarkt, daarover sprak Susana Menéndez op de bijeenkomst Internationalisering in het hoger onderwijs. In haar pitch benadrukte het bestuurslid van de Haagse Hogeschool: “Voor studenten is een cultural shock door internationaal studeren een essentiële kennisverwerving.” Op de bijeenkomst in een drukbezocht Café Dudok was de Internationaliseringsagenda voor het hoger onderwijs het onderwerp van gesprek met studenten, bestuurders en politici.

Extra inzet op doorstroom vwo’ers naar hbo

‘We gaan extra inzetten op de doorstroom vanuit mbo en havo, maar ook uit het vwo. Dat is immers al jaren de bedoeling: meer vwo’ers die met een bachelor en wellicht een master in het hbo hun weg naar de professionele praktijk weten te vinden’, aldus Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen. Op het jaarcongres 'Meer waarde met hbo' in Congrescentrum 1931 in Den Bosch sprak hij zijn wens uit dat niet de grenzen van het ooit gekozen stelsel maatgevend zijn, maar de mogelijkheden en kansen van studenten. Ook reikte De Graaf het eerste exemplaar van de Atlas Onderzoek met Impact uit aan minister Van Engelshoven (OCW), waarin landelijke data van praktijkgericht onderzoek op hogescholen voor het eerst gebundeld zijn.