Thom de Graaf: "Docenten cement hogeschool"

Verkiezing landelijk Docent van het Jaar 2017 op 1 april

Op zaterdag 1 april a.s. organiseert het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) de verkiezing voor landelijk Docent van het Jaar. Vorige maand nomineerde de jury, bestaande uit studenten en toonaangevenden uit het Hoger Onderwijs, vijf docenten: Marc van Mil (UU), Stephanie Siersma (NHL Hogeschool), Michiel Koelink (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten), Parviz Samim (Hogeschool Utrecht), Thijs Brilleman (Haagsche Hogeschool). Zij geven alle vijf een kort college tijdens de verkiezing.  Eén van hun mag zich vervolgens een jaar lang beste docent van het Nederlandse hoger onderwijs noemen.

ISO-voorzitter Jan Sinnige: "Een goede docent zorgt ervoor dat studenten het maximale uit zichzelf kunnen halen. Iedereen herinnert zich dat ene college waarbij je op het puntje van je stoel zat. Dat type docenten maakt aanspraak op deze prijs."

Cement
Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, noemt de docenten het cement van een hogeschool. "Enerzijds motiveren, enthousiasmeren en prikkelen ze studenten met uitdagend onderwijs en onderzoek om het beste uit henzelf te halen. Anderzijds zijn ze de spil in het up-to-date houden en vernieuwen van het onderwijs in overeenstemming met de eisen die een continue veranderende wereld met zich meebrengt. Kortom, zonder goede docenten geen goed onderwijs en onderzoek.”

Prijs
De winnende docent ontvangt een prijs van 15.000 euro om het eigen onderwijs te innoveren. Ook wordt de winnaar het eerste lid van een nieuw in te stellen docentenkamer: een team van topdocenten dat jaarlijks met de minister van Onderwijs zal samenkomen om te spreken wat er nodig is om alle docenten in staat te stellen onderwijs van wereldniveau te geven.

De prijs wordt uitgereikt door demissionair Onderwijsminister Bussemaker. Zij draagt de Docent van het Jaar-verkiezing een warm hart toe: “Goede docenten zijn van cruciaal belang. Zij maken het verschil tussen onderwijs dat studenten alleen iets leert en onderwijs dat studenten inspireert om te leren. Met deze verkiezing zetten we die goede docenten terecht in de schijnwerpers.”

Meer info en bijwonen

Hogescholen maken bewuste keuzes voor internationalisering

Internationalisering heeft waarde voor onderwijs, onderzoek en ondernemend Nederland. Dat beaamt ook de minister van OCW in haar brief naar de Tweede Kamer vandaag. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: ”We zijn blij dat er een evenwichtig pakket aan maatregelen wordt voorgesteld dat in lijn is met onze internationaliseringsagenda. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid een capaciteitsbeperking (numerus fixus) in te stellen bij anderstalige trajecten. Hogescholen kunnen de afweging voor een numerus fixus prima zelf maken, echter vooraf toestemming geven is onnodige bureaucratie.”

Comeniusbeurzen 2020: tweedaagse schrijfsessies voor aanvragers

Op verschillende data in juni en juli organiseerde het NRO voorlichtingsbijeenkomsten over het Comeniusprogramma. De deelnemers kregen er onder meer een voorproefje van de schrijfsessies die in augustus en september 2019 zullen plaatsvinden. De schrijfsessies bieden expliciete schrijftijd en handvatten voor het schrijven van een aanvraag. De inschrijving is vanaf nu open. Aanvragers van hbo-instellingen hebben voorrang.

Ministers Van Engelshoven en Slob feliciteren pabo-afgestudeerden met diploma

Op 11 juli jl. hebben de ministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob afstuderende pabo-studenten in het zonnetje gezet. Beide ministers waren bij een diploma-uitreiking aanwezig en spraken de aankomende docenten toe over het mooie vak dat ze hebben gekozen. Minister Van Engelshoven sprak de afgestudeerden toe bij Hogeschool Inholland. Minister Slob woonde de diploma-uitreiking bij aan De Haagse Hogeschool, waarbij hij ook vertelde over zijn eigen ervaringen als docent geschiedenis en maatschappijleer.