Verduurzamingsstages hbo’ers in de chemie

Het Centre of Expertise Biobased Economy, een samenwerkingsverband tussen Avans Hogeschool en HZ University of Applied Sciences, zet zich samen met de Green Chemistry Campus in voor meer stageplaatsen voor studenten die graag hun kennis willen toepassen bij bedrijven. Bedrijven die in deze tijden hulp kunnen gebruiken. Dat doen het Centre of Expertise Biobased Economy en de Green Chemistry Campus bijvoorbeeld door de organisatie van Green Matchmaking, een online event dat op 13 april jl. plaatsvond en waar bedrijven en studenten elkaar troffen. Het doel: zo veel mogelijk matches voor stages vanaf september 2021 of februari 2022.

Perspectief
Marcel Ernes, business development manager bij Green Chemistry Campus: “Voor veel bedrijven is het herkenbaar, er ligt al tijden een plan op de plank om nu eens echt aan de slag te gaan met duurzaamheid. Of een duurzame ondernemer komt handen te kort voor een literatuuronderzoek, een marketing- of businessplan, een technisch vraagstuk of een benchmark. Tegelijkertijd is het voor studenten door corona behoorlijk lastig om een stage te vinden. Met Green Matchmaking bieden we bedrijven en studenten perspectief in coronatijd. Vanuit de Campus willen we zo de ontwikkeling van duurzame materialen en chemicaliën in de regio verder versnellen.”

B2Match Green Matchmaking platform
Bedrijven plaatsen hun duurzame stagevacature op het B2Match Green Matchmaking platform MBO/HBO/WO-studenten met een interesse in bio-circulaire innovaties en/of de energietransitie kunnen aangeven dat ze een stage of traineeship zoeken. Een match resulteert in een meewerkstage, afstudeerstage of een traineeship met uitzicht op een baan. De betrokken partijen kunnen samen afspraken maken over de mogelijkheden van een fysieke dan wel virtuele stage als gevolg van corona.

(Bron, foto)

Centre of Expertise Biobased Economy
Het Centre of Expertise Biobased Economy is een samenwerkingsverband tussen Avans Hogeschool en HZ University of Applied Sciences. Het Centre focust zich met name op het bedrijfsleven en de studenten. Anderzijds richt het Centre zich op de professionals uit de huidige beroepspraktijk: docenten, docent-onderzoekers, huidige werknemers in het bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid. Door samen kennis te ontwikkelen en te verspreiden wil het Centre de transitie naar een biobased economy waarmaken.

Green Chemistry Campus
De Green Chemistry Campus is een incubator voor ondernemers met vernieuwende biobased ideeën. Ondernemers, overheden en kennisinstellingen vormen een netwerk dat samenwerkt aan het opschalen van circulaire materialen en chemicaliën voor de bouwmaterialen- en verpakkingsindustrie. Partners en initiatiefnemers zijn de Provincie Noord-Brabant, de gemeente Bergen op Zoom, SABIC en de regionale ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN West-Brabant.

Zie ook: Kabinetsformatie - Hbo cruciaal voor samenleving na coronaPraktijkgericht onderzoek

Hogescholen verheugen zich op 'normale' start studiejaar

Hogescholen mogen het studiejaar op 30 augustus starten zonder dat er 1,5 meter afstand hoeft te worden gehouden. Dat betekent dat zo'n half miljoen hbo-studenten weer volledig fysiek onderwijs kunnen volgen. Dat heeft het kabinet vandaag besloten na overleg over de versoepeling van de coronamaatregelen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen is verheugd met dat besluit: “We kijken er erg naar uit om onze studenten weer te verwelkomen op de campus. We kunnen starten met een ‘normaal’ studiejaar en dat is voor studenten van essentieel belang. Want leren doe je samen, met elkaar en van elkaar.” Ook voor docenten en medewerkers is het belangrijk dat ze nu eindelijk weten waar ze aan toe zijn en weer fysiek onderwijs kunnen geven. Limmen benadrukt dat er ook voorzichtigheid geboden is: “We blijven communiceren dat zelftesten en hygiëne-maatregelen belangrijk zijn voor de veiligheid van jezelf en anderen. En natuurlijk als je gaat studeren, laat je vaccineren.”

Hbo-studenten positief over opleiding

Tweederde van de studenten die studeren aan een hogeschool is tevreden of zeer tevreden over zijn of haar opleiding. Dat blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) die vandaag door Studiekeuze123 zijn gepubliceerd. Studenten in het hbo zijn vooral tevreden over de sfeer en over de inhoud van de opleiding. Ook over de verworven vaardigheden, de docenten en de mate waarin het onderwijs uitdagend is, zijn studenten goed te spreken. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het is mooi om te zien dat studenten, ondanks een zwaar coronajaar met veel online onderwijs, toch positief zijn over hun opleiding. Daar is door hogescholen heel hard aan gewerkt en daar mogen we best trots op zijn.”

Gezocht: Innovatiefste hbo-student van Nederland

Een (start)kapitaal en een inspirerende reis naar het epicentrum van innovatie: Sillicon Valley (VS). Samen vormen zij de hoofdprijs van de verkiezing 'Innovatiefste Student van Nederland', georganiseerd door Innovate in samenwerking met de tijdschriften Quest en Quote. Studeer jij aan een hogeschool? En heb jij een idee waarmee je de wereld eerlijker, gezonder en/of duurzamer kan maken? Stuur jouw initiatief dan in vóór 14 juni via www.innovate.community .