Actualiteit

Veel energie besparen door gebouwen te koppelen

Organisaties kunnen veel energie besparen door hun gebouwen met elkaar te verbinden. Tot die aanbeveling komen studenten van de Alkmaarse vestiging van Hogeschool Inholland, zo meldt Trouw. Uit hun onderzoek naar het koppelen van hun hogeschoolgebouw en het aanpalende Rabobank-kantoor blijkt dat het nuttig kan zijn om met kantoorgebouwen een warmtenet te vormen, ook als die kantoren hun warmte en koeling al uit onderaardse warmtebronnen halen. 

De volgende stap is om zulke warmtenetten te maken met woonhuizen of bijvoorbeld seniorencomplexen en flatgebouwen. Diverse professionele bureau's zijn al met het idee van de Alkmaarse Inholland-studenten aan de slag gegaan.


Praktijkgericht onderzoek
Het onderzoek van de Alkmaarse studenten is een goed voorbeeld van praktijkgericht onderzoek door hogescholen. Het onderzoek draagt bij aan oplossingen voor urgente maatschappelijke problemen als klimaatverandering, vergrijzing en toenemende zorgvragen. Ook versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende en kritische houding van de toekomstige beroepsprofessional en de kwaliteit van het hoger beroepsonderwijs als geheel.

Gerelateerd

Tevredenheid hbo-studenten nog steeds hoog maar licht gedaald

Actualiteit

De algemene tevredenheid van studenten in het hoger onderwijs is licht gedaald, maar de tevredenheid van studenten over hun opleiding blijft hoog. Het percentage studenten in het hbo dat aangeeft tevreden te zijn met de opleiding is gedaald van 75,2% in 2017 naar 72,2% in 2018. Dit blijkt uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2018 die vandaag is verschenen. Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘We signaleren dat de tevredenheid over de hele linie iets is gedaald. Juist dat stimuleert om scherp te blijven en te kijken naar waar de instellingen het nog beter kunnen doen. Ik ben blij dat de algemene tevredenheid over onze masteropleidingen wel sterk is gestegen vergeleken met andere jaren. Dat sterkt ons in de keuze ons masteraanbod te verbreden.‘

Lees meer

Een slimme overheid investeert in de kennis en het talent van nieuwkomers

Actualiteit

Veel vluchtelingen die in Nederland zijn missen een diploma waarmee ze de arbeidsmarkt op kunnen en krijgen moeilijk toegang tot het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs. De inburgering beperkt zich tot ‘basale’ taallessen en oriëntatie op de arbeidsmarkt en sluit niet aan bij opleidingstrajecten, met als gevolg dat studenten niet verder kunnen. Daarom moet de overheid dringend maatregelen nemen om dit knelpunt op te lossen en dit kan niet wachten totdat de nieuwe inburgeringswet is goedgekeurd. Dit schrijven zes (koepel-) organisaties in het onderwijsveld vandaag in een brief aan minister Van Engelshoven van OCW en minister Koolmees van SZW.

Lees meer

Geen instroomlimiet voor opleidingen Verpleegkunde in 2019-2020

Actualiteit

Voor het collegejaar 2019-2020 laten alle hogescholen in Nederland de numerus fixus voor de bachelor opleiding Verpleegkunde los. Dit in tegenstelling tot studiejaar 2018-2019, waarvoor tien van de zeventien hogescholen een numerus fixus hanteren. Het besluit van de hogescholen volgt na advies van het Landelijk Overleg Opleidingen Verpleegkunde (LOOV), intensief regionaal overleg en enkele jaren van gecontroleerde groei met een numerus fixus. Dit was nodig om de kwaliteit van de opleiding te kunnen blijven waarborgen. Het besluit betreft alle voltijd, deeltijd en duale hbo-opleidingen Verpleegkunde, met uitzondering van de Hanzehogeschool. Deze hogeschool hanteert alleen voor de voltijd variant een numerus fixus, waarbij de instroom in samenspraak met het werkveld stapsgewijs wordt verhoogd.

Lees meer

Onderzoek is een belangrijk fundament

Standpunt

Innovaties en toepassing ontwikkelen in de beroepspraktijk van o.a. medische professionals, ICT-ers, kunstenaars en leraren is wat praktijkgericht onderzoek van hogescholen stimuleert. Dat doen ze onder begeleiding van lectoren en in samenwerking met bedrijven en organisaties. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende een kritische houding van studenten en versterkt het de onderwijskwaliteit. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten gezamenlijk voor majeure investeringen, zowel publiek als privaat, in de Nationale Wetenschapsagenda. Deze agenda stimuleert een impuls in de keten van kennis en wetenschap.

Lees meer