Integratie duurzaamheid en SDGs in onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering

Van Hall Larenstein wint als eerste hogeschool de SustainaBul

Op 29 mei jl. is de SustainaBul 2020 uitgereikt tijdens de online Groene Peper. Van Hall Larenstein mag zich ook in 2020 weer de duurzaamste hogeschool van Nederland noemen. Bij het beoordelen van de onderwijsinstellingen werd gelet op de integratie van duurzaamheid binnen de onderdelen onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering en de integratie van de SDGs binnen deze thema’s. Van Hall Larenstein scoorde 341 van de 350 te behalen punten. Aan de SustainaBul namen dit jaar 17 hogescholen en 13 universiteiten deel.

Hogeschool Utrecht won de prijs van de best practices, waarop gestemd werd tijdens de online uitreiking. Voor deze categorie ontving de jury 50 inzendingen waaruit de vakjury vijf best practices selecteerde voor de stemming. Hogeschool Utrecht won met de best practice: Duurzame Flat in Overvecht - Inside Out. Het HU-project ‘Inside Out’ ontwikkelt en test een modulair renovatiesysteem om jaren '60-'70 hoogbouwflats energieleverend te maken. Inside Out integreert installaties in multifunctionele bouwdelen aan de buitenkant van de woning en combineert deze met duurzame energieopwekking en lokale energieopslag in elektrische deelauto’s.

Over de SustainaBul
De SustainaBul is dé ranglijst van Nederlandse universiteiten en hogescholen op het gebied van duurzaamheid. Het is een initiatief van het landelijk studentenplatform ‘Studenten voor Morgen’ met als doel duurzaamheid binnen de instellingen voor hoger onderwijs te stimuleren. De ranking is gebaseerd op de mate waarin de onderwijsinstellingen duurzaamheid hebben geïntegreerd in hun onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering.

De Sustainabul werd dit jaar voor de achtste keer uitgereikt. Deze keer, vanwege de coronamaatregelen, in de vorm van een online event genaamd Groene Peper (voorheen de Nationale Dag voor Duurzaamheid in het Hoger Onderwijs -NDDHO).

Europees netwerk van hogescholen verbindt zich aan SDG's

Het Europese netwerk van hogescholen, UAS4EUROPE, heeft vandaag het convenant ondertekend waarin zij verklaren zich aan de Sustainable Development Goals (SDG's) te verbinden. De SDG’s helpen om de hogescholen voor te bereiden op een duurzame toekomst in o.a. onderzoek, onderwijs en bedrijfsvoering. Namens de Vereniging Hogescholen ondertekende Marjolein Brussaard, VH-bestuurslid en CvB-voorzitter ArtEZ, het convenant.

Samenwerkingsprogramma van start om de energietransitie te versnellen

Mensen Maken de Transitie. Dat is de naam van een leer- en innovatieprogramma dat van start gaat. Het programma moet de verduurzaming van bestaande woningen gaan versnellen. Door een betere ketensamenwerking, slimmere productieprocessen en (bij)scholing van werknemers wordt het straks eenvoudiger om hele wijken in één keer aan te pakken. De Vereniging Hogescholen is een van de initiatiefnemers van dit programma.

Hogescholen scherpen energie-efficiency verder aan

Uit de nieuwste monitoring in het kader van het convenant voor de Meerjarenafspraken efficiëntie 3 (MJA-3) blijkt dat hogescholen goed op koers liggen om de 30% energie-efficiency uit het convenant te halen.