Bezwaren hogescholen tegen het huidige OCW voorstel NSE 2020

Transparante en goede studievoorlichting van cruciaal belang voor NSE 2020

OCW heeft een voorstel gedaan voor de uitvoering van de NSE 2020, na gesprekken met studentenbonden, VSNU, VH en enkele hoger onderwijsinstellingen. De hogescholen zijn voorstander van transparante en goede studievoorlichting en kwaliteitszorg. De hogescholen zien echter onvoldoende garanties voor een goede uitvoering van het voorstel van OCW in 2020. “De resultaten van de NSE worden gebruikt door aankomende studenten bij de bepaling van hun studiekeuze. Er mag geen enkele discussie zijn over de vergelijkbaarheid van de resultaten met andere jaren”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

In de eerste plaats is er geen zekerheid dat de benodigde wetgeving tijdig tot stand kan worden gebracht. Problemen zoals deze zich dit jaar hebben voorgedaan als gevolg van de AVG beperkingen mogen zich immers niet herhalen. Daarnaast hebben de  hogescholen aangegeven dat de nu geplande afnameperiode, die zal lopen van 3 mei t/m 30 juni 2020, erg laat is. Normaal werd de NSE afgenomen van medio januari tot medio maart. De studenten zijn in mei en juni druk met de afronding van hun studiejaar en hebben hierdoor waarschijnlijk weinig aandacht voor de enquête. Dit is nadelig voor de respons en maakt dat de resultaten van de beoogde NSE 2020 moeilijk vergelijkbaar zijn met de resultaten van de eerdere enquêtes die veel eerder in het studiejaar werden afgenomen.

NSE 2019
Dit jaar heeft de uitvoering van de Nationale Studenten Enquête (NSE) van Studiekeuze123 tot uitvoeringsproblemen geleid. Er werden ernstige tekortkomingen m.b.t. de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de responsdata geconstateerd. Naast technische uitvoeringsfouten vloeiden de huidige problemen voort uit de nieuwe privacywetgeving (AVG). Dit heeft ertoe geleid dat reeds bekende studentgegevens niet langer vooraf ingevuld konden worden door de hogescholen. Daarom hebben de hogescholen na zorgvuldige afweging moeten besluiten dit jaar niet verder mee te werken aan de uitvoering van de enquête 2019 en hebben hun deelname aan de NSE 2019 stopgezet.

Manifest tegen stagediscriminatie in hoger onderwijs ondertekend

Voor sommige studenten in het hoger onderwijs is stagediscriminatie de dagelijkse realiteit. Ze kunnen moeilijk een stageplaats bemachtigen of krijgen te maken met discriminatie tijdens een stage. Hogescholen, universiteiten, de ministeries van OCW en SWZ, studentenorganisaties en werkgevers hebben vandaag een manifest ondertekend om stagediscriminatie aan te pakken. Studenten moeten onder meer op zo’n manier worden begeleid dat iedereen een gelijke kans heeft op een stageplek.

Commissie positionering hbo geïnstalleerd

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. De komende decennia zijn honderdduizenden nieuwe hoogopgeleide professionals nodig. Dat vereist een sterker gepositioneerd hoger beroepsonderwijs. Want juist hogescholen zijn vanuit hun regionale spilfunctie essentieel voor de economische structuurversterking en de leefbaarheid van Nederland. Een nieuwe commissie gaat zich buigen over de vraag hoe die positie van het hbo kan worden versterkt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De huidige samenleving heeft een stevig hoger beroepsonderwijs nodig. De verminderde instroom van vwo’ers is daarmee een van de aanleidingen om de positionering van het hbo breder onder de loep te nemen”.

Staat van het Onderwijs: kwaliteit hoger onderwijs op peil gebleven

De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag haar jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van het hoger onderwijs in coronatijd op peil is gebleven. De pandemie heeft bovendien weinig impact gehad op de studievoortgang van studenten. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het inspectierapport geeft aan dat hogescholen in crisistijd goed werk hebben geleverd, daar mogen we trots op zijn”.