Bezwaren hogescholen tegen het huidige OCW voorstel NSE 2020

Transparante en goede studievoorlichting van cruciaal belang voor NSE 2020

OCW heeft een voorstel gedaan voor de uitvoering van de NSE 2020, na gesprekken met studentenbonden, VSNU, VH en enkele hoger onderwijsinstellingen. De hogescholen zijn voorstander van transparante en goede studievoorlichting en kwaliteitszorg. De hogescholen zien echter onvoldoende garanties voor een goede uitvoering van het voorstel van OCW in 2020. “De resultaten van de NSE worden gebruikt door aankomende studenten bij de bepaling van hun studiekeuze. Er mag geen enkele discussie zijn over de vergelijkbaarheid van de resultaten met andere jaren”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

In de eerste plaats is er geen zekerheid dat de benodigde wetgeving tijdig tot stand kan worden gebracht. Problemen zoals deze zich dit jaar hebben voorgedaan als gevolg van de AVG beperkingen mogen zich immers niet herhalen. Daarnaast hebben de  hogescholen aangegeven dat de nu geplande afnameperiode, die zal lopen van 3 mei t/m 30 juni 2020, erg laat is. Normaal werd de NSE afgenomen van medio januari tot medio maart. De studenten zijn in mei en juni druk met de afronding van hun studiejaar en hebben hierdoor waarschijnlijk weinig aandacht voor de enquête. Dit is nadelig voor de respons en maakt dat de resultaten van de beoogde NSE 2020 moeilijk vergelijkbaar zijn met de resultaten van de eerdere enquêtes die veel eerder in het studiejaar werden afgenomen.

NSE 2019
Dit jaar heeft de uitvoering van de Nationale Studenten Enquête (NSE) van Studiekeuze123 tot uitvoeringsproblemen geleid. Er werden ernstige tekortkomingen m.b.t. de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de responsdata geconstateerd. Naast technische uitvoeringsfouten vloeiden de huidige problemen voort uit de nieuwe privacywetgeving (AVG). Dit heeft ertoe geleid dat reeds bekende studentgegevens niet langer vooraf ingevuld konden worden door de hogescholen. Daarom hebben de hogescholen na zorgvuldige afweging moeten besluiten dit jaar niet verder mee te werken aan de uitvoering van de enquête 2019 en hebben hun deelname aan de NSE 2019 stopgezet.

Hogescholen maken bewuste keuzes voor internationalisering

Internationalisering heeft waarde voor onderwijs, onderzoek en ondernemend Nederland. Dat beaamt ook de minister van OCW in haar brief naar de Tweede Kamer vandaag. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: ”We zijn blij dat er een evenwichtig pakket aan maatregelen wordt voorgesteld dat in lijn is met onze internationaliseringsagenda. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid een capaciteitsbeperking (numerus fixus) in te stellen bij anderstalige trajecten. Hogescholen kunnen de afweging voor een numerus fixus prima zelf maken, echter vooraf toestemming geven is onnodige bureaucratie.”

Covenant doorstroom mbo hbo mooie volgende stap in verbetering aansluiting

Vandaag hebben de voorzitter van de Vereniging Hogescholen, Maurice Limmen, en de voorzitter van de MBO-raad, Ton Heerts, in het bijzijn van minister van OCW Ingrid van Engelshoven hun handtekening gezet onder het convenant doorstroom mbo-hbo. In vele regionale samenwerkingsprojecten spannen hogescholen zich samen met het mbo en het vo in om de doorstroom verder te verbeteren. De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad zetten een nieuwe stap in de verbetering van de aansluiting en doorstroom tussen mbo en hbo het ondertekenen van het convenant ‘doorstroom mbo-hbo’. De doorstroom van het mbo naar het hbo is nog steeds dé emancipatieroute voor eerste generatiestudenten naar het hbo.

Verbazing over adviesrapport AWTI

De Vereniging Hogescholen heeft met verbazing kennis genomen van het advies ‘Het stelsel op scherp gezet’ van de Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie (AWTI) over de toekomst van het Nederlands stelsel van Hoger onderwijs. Het rapport stelt terecht dat het hoger onderwijs van hoge kwaliteit is en grijpt terug op bekende voorstellen om de kwaliteit verder te verbeteren. Daarbij wordt onvoldoende rekening gehouden met recente besluiten (sectorakkoorden), initiatieven die in de beginfase van uitvoering zijn (Wetenschapsagenda) en lopende gesprekken (zoals die tussen de VH en de VSNU). De aanbevelingen berusten vervolgens op centralistische planvorming, waarvan is aangetoond dat dit niet werkt.

Juiste student naar juiste studie voor juiste baan

Standpunt

Een studie en loopbaan vallen van te voren nooit geheel te plannen. Desalniettemin werken hogescholen er hard aan om een goede match tussen student en opleiding te creëren waarbij studenten een realistische verwachting krijgen van de “banen van morgen” waarvoor ze worden opgeleid. Hogescholen staan voor toegankelijkheid van het hbo, zetten in op eerlijke voorlichting bij de studiekeuze van studenten en zijn bij uitzondering voor selectie aan de poort.