Bezwaren hogescholen tegen het huidige OCW voorstel NSE 2020

Transparante en goede studievoorlichting van cruciaal belang voor NSE 2020

OCW heeft een voorstel gedaan voor de uitvoering van de NSE 2020, na gesprekken met studentenbonden, VSNU, VH en enkele hoger onderwijsinstellingen. De hogescholen zijn voorstander van transparante en goede studievoorlichting en kwaliteitszorg. De hogescholen zien echter onvoldoende garanties voor een goede uitvoering van het voorstel van OCW in 2020. “De resultaten van de NSE worden gebruikt door aankomende studenten bij de bepaling van hun studiekeuze. Er mag geen enkele discussie zijn over de vergelijkbaarheid van de resultaten met andere jaren”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

In de eerste plaats is er geen zekerheid dat de benodigde wetgeving tijdig tot stand kan worden gebracht. Problemen zoals deze zich dit jaar hebben voorgedaan als gevolg van de AVG beperkingen mogen zich immers niet herhalen. Daarnaast hebben de  hogescholen aangegeven dat de nu geplande afnameperiode, die zal lopen van 3 mei t/m 30 juni 2020, erg laat is. Normaal werd de NSE afgenomen van medio januari tot medio maart. De studenten zijn in mei en juni druk met de afronding van hun studiejaar en hebben hierdoor waarschijnlijk weinig aandacht voor de enquête. Dit is nadelig voor de respons en maakt dat de resultaten van de beoogde NSE 2020 moeilijk vergelijkbaar zijn met de resultaten van de eerdere enquêtes die veel eerder in het studiejaar werden afgenomen.

NSE 2019
Dit jaar heeft de uitvoering van de Nationale Studenten Enquête (NSE) van Studiekeuze123 tot uitvoeringsproblemen geleid. Er werden ernstige tekortkomingen m.b.t. de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de responsdata geconstateerd. Naast technische uitvoeringsfouten vloeiden de huidige problemen voort uit de nieuwe privacywetgeving (AVG). Dit heeft ertoe geleid dat reeds bekende studentgegevens niet langer vooraf ingevuld konden worden door de hogescholen. Daarom hebben de hogescholen na zorgvuldige afweging moeten besluiten dit jaar niet verder mee te werken aan de uitvoering van de enquête 2019 en hebben hun deelname aan de NSE 2019 stopgezet.

Meer dan 25 workshops met ruim 40 presentatoren op jaarcongres Vereniging Hogescholen - 9 april 2020

Update 16 maart 2020: dit congres is verplaatst naar 25 november 2020 - Helden van het hbo', onder die titel organiseert de Vereniging Hogescholen op 9 april a.s. het jaarcongres. Met in de middag meer dan 25 workshops verzorgd door ruim 40 presentatoren van 11 hogescholen, de Vereniging Hogescholen, Hobéon, ROA Universiteit Maastricht, andere organisaties en sponsoren.

Om excellent hoger onderwijs te garanderen, zijn forse investeringen nodig

Hoger onderwijs is goed voor het hele land, stellen Alex Tess Rutten (studentenbond LSVb), Kees Gillesse (studentenbond ISO), Maurice Limmen (Vereniging Hogescholen) en Pieter Duisenberg (VSNU).  Samen schreven zij hier vandaag een opiniestuk in Trouw over.

5 onderwijsvernieuwers ontvangen de SURF Onderwijsaward 2019

Tijdens de SURF Onderwijsdagen zijn vijf onderwijsvernieuwers geëerd met een SURF Onderwijsaward: Henk Hagoort (Hogeschool Windesheim), Bert-Jan Klaren (Hanzehogeschool), Silvester Draaijer (VU Amsterdam), Marina Brinkman-Staneva (Breda University of Applied Sciences) en Fake Zijl (Hogeschool Windesheim).