Thomas More Hogeschool 37ste lid Vereniging Hogescholen

De Thomas More Hogeschool uit Rotterdam is lid geworden van de Vereniging Hogescholen. De Algemene Vergadering van de Vereniging heeft met algemene stemmen ingestemd met het lidmaatschap van deze hogeschool. De Thomas More Hogeschool leidt studenten op voor leerkracht in het basisonderwijs. De nieuwe hogeschool ontstond door een splitsing van de Hogeschool Leiden, waardoor de Thomas More Hogeschool sinds 1 oktober 2013 als zelfstandige PABO door het leven gaat. Met ongeveer 500 studenten positioneert de Thomas More zich op haar website als een kleinschalige hogeschool in Rotterdam met veel gelegenheid tot persoonlijke benadering van student en docent.

Met de komst van de Thomas More Hogeschool telt de Vereniging Hogescholen nu 37 leden. Dit betreffen allen hogescholen die publiek gefinancierd worden. Deze 37 hogescholen bieden in totaal 363 verschillende opleidingen op het niveau van Associate Degree, bachelor en master aan. In totaal studeren er op dit moment ruim 440.000 studenten (voltijd, deeltijd en duaal) in het hbo.

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.

Pabo toegankelijker door extra ruimte voor entreetoetsen

De Vereniging Hogescholen is tevreden over het feit dat mbo’ers en havisten meer tijd krijgen om te voldoen aan de vooropleidingseisen. Volgens voorzitter Maurice Limmen is de maatregel in lijn met het voornemen om meer pabo-studenten aan te trekken en te zorgen dat zij succesvol voor de klas verschijnen. “Op deze manier maken we de pabo toegankelijker, wat erg belangrijk is aangezien we door het lerarentekort staan te springen om leraren”.

Actieplan pabo 'Naar een toekomstbestendig en inclusiever toelatings- en toetsingsbeleid'

De leraar is van onschatbare waarde als het gaat over het onderwijs aan en de vorming van kinderen in het basisonderwijs. Die waarde zit onder andere in het bieden van gelijke kansen aan alle leerlingen, het afstemmen van onderwijs op maat van het kind en de voorbereiding van leerlingen op hun rol in de maatschappij en de samenleving.