Thom de Graaf: Vakmanschap 3.0 voor hbo-bachelors en -masters

":Als we serieus werk willen maken van het onderzoekend vermogen van studenten – en daarmee dus hun innovatieve vermogen- is praktijkgericht onderzoek niet een soort annex of een bijproduct van het hbo, maar hoort het onderdeel te zijn van de onderwijsvisie, een cruciaal onderdeel," aldus Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen, vandaag bij de opening van het  jaarcongres 'Onderzoekend onderwijs' in 1931 Congrescentrum Brabanthallen in Den Bosch.

"We spraken vroeger voorzichtig over de verbinding maken tussen onderwijs en het onderzoek, nu zullen we het eerder moeten hebben over onderzoekend onderwijs. Daarom is dat ook de titel van ons jaarcongres. Onderzoekend vermogen als integraal onderdeel van de gehele opleiding, in alle vakken en door alle docenten," stelt De Graaf, "dat vraagt het nodige van docenten, dat realiseer ik mij, èn van de toekomstige studenten. Het betekent ook dat er scherper moet worden nagedacht over de plek en de betekenis van lectoraten en kenniskringen binnen de schoolgemeenschap. Een onderzoekscultuur, misschien beter: een onderzoekende cultuur binnen het hbo kost inspanningen maar ook tijd. Tijd voor een nieuwe vorm van vakmanschap waarmee hbo-bachelors en –masters de wereld in stappen. Vakmanschap 3.0 zou je kunnen zeggen. Volgens mij moeten we die ambitie met z’n allen hebben."

Lees de volledige toespraak (het gesproken woord geldt).

Coronacrisis toont weerbaarheid hbo-studenten, docenten en medewerkers

Sinds het begin van de coronacrisis hebben hogescholen een enorme inspanning geleverd het onderwijs door te laten gaan. Dat blijkt tot nu toe behoorlijk te lukken. Tegelijkertijd hebben studenten, docenten en medewerkers in het hbo last van de coronamaatregelen. Studenten geven aan dat ze last hebben van stressklachten en onzekerheid. Docenten en medewerkers ervaren op hun beurt veel werkdruk om digitale lesprogramma’s te maken en ze missen als gevolg van het vele thuiswerken het professionele en sociale contact met hun collega’s. “Het piept en het kraakt, maar het hoger beroepsonderwijs gaat door”, reageert voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen op de ‘coronamonitor’ die OCW-minister Van Engelshoven vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Oproep tot herdenking vermoorde leraar Samuel Paty

De Vereniging Hogescholen heeft kennisgenomen van de weerzinwekkende moord op de Franse geschiedenisleraar Samuel Paty. De heer Paty werd op 16 oktober 2020 vermoord omdat hij zijn klas, in het kader van een les over de vrijheid van meningsuiting, afbeeldingen van de profeet Mohammed liet zien. Wij spreken ons medeleven uit in de richting van de familie, vrienden en collega’s van de heer Paty.

Vereniging Hogescholen zet in op vergroten dynamiek beroepsbevolking

De Vereniging Hogescholen (VH) – de belangenbehartiger van de 36 hogescholen in ons land – constateert dat het kabinet met de presentatie van de rijksbegroting 2021 kiest voor stabiliteit in het hoger beroepsonderwijs. Voorzitter Maurice Limmen van de VH: “Wij constateren dat het hbo verder moet doorgaan op de routes die we al hebben ingezet, namelijk ervoor zorgen dat studenten zich tijdens en na hun hbo-opleiding kunnen ontplooien in de beroepspraktijk. Nederland heeft hun kennis en creativiteit in de komende jaren hard nodig om uit de crisis te komen.”