Thom de Graaf: “Herstel studenteninstroom Pabo lijkt voor tweede jaar door te zetten”

De aanmeldcijfers voor de opleiding tot leraar basisonderwijs zitten in de lift. Dit jaar heeft de Pabo per 1 september 6.362 aanmeldingen gekregen van nieuwe studenten, dat zijn 407 studenten meer dan vorig jaar (een stijging van 6,8%). Het grootste deel van deze studenten, 278, start de Pabo in deeltijd (in totaal 1.464 deeltijdstudenten). Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Ik ben blij dat het herstel van de instroom op de Pabo voor het tweede jaar lijkt door te zet. De Pabo kwaliteit gaat omhoog, nu ook de studenteninstroom.” Desalniettemin is er meer voor nodig om het lerarentekort aan te pakken.

Meer salarissen en minder werkdruk leraren
Hogescholen zijn ervan overtuigd dat het nijpende lerarentekort in het basisonderwijs niet enkel kan worden opgelost door het leraarsvak en de opleidingen meer onder de aandacht te brengen bij studiekiezers. Daar is meer voor nodig. Ook de waardering voor het beroep zou meer mogen worden uitgedragen door politiek en maatschappij. Leraren spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van kinderen en daarmee de toekomst van onze maatschappij. Hogescholen steunen daarom de acties voor een beter toekomstbeeld voor de pabo-studenten als leraar met een goed  salaris en minder werkdruk.

Inzetten op kwaliteit en minder uitval
Hogescholen zijn positief over de stijgende aanmeldcijfers aangezien in 2015 de instroom bij de Pabo met 32% daalde door extra eisen die aan studenten werden gesteld. Sinds dat jaar worden instromende studenten getoetst op kennis over de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek. De kwaliteit van de studenten wordt hiermee verhoogd en daarmee is de verwachting dat er minder studenten uitvallen in het eerste studiejaar. Bij de instroom van de Pabo vorig jaar zagen hogescholen al een herstel van 8,2%, dit jaar lijkt deze trend door te zetten. De cijfers van vandaag betreffen de aanmeldingen per 1 september, in januari 2018 worden de definitieve cijfers van de instromende studenten bekend.

Meer meesters en meer etnische diversiteit
De afgelopen jaren is er veel aandacht geweest voor het feit dat er te weinig meesters voor de klas staan. Pabo’s hebben diverse acties ondernomen om meer mannen te interesseren voor het beroep leraar op een basisschool, en dat lijkt langzaam zijn vruchten af te werpen. Waren er vorig jaar op 1 september 1.635 mannen aangemeld, dit jaar 1.931 (+ 296). Maar niet alleen het gebrek aan meesters is een aandachtspunt, ook het aantal leraren van niet-westerse achtergrond op een hbo-lerarenopleiding blijft achter. Vorig jaar organiseerde de Vereniging Hogescholen een HBOdiscours met het thema ‘De leraar als rolmodel’. De bijeenkomst ging over de voorbeeldfunctie die leraren hebben naar de leerlingen in hun klas. En hoewel elke docent weer anders is, is het leerzaam voor leerlingen en studenten als leraren een afspiegeling vormen van de diversiteit in onze samenleving. Thom de Graaf sloot daarbij de middag af door aan te geven: "Meer diversiteit op de lerarenopleiding is een grote opdracht voor het hbo".

Studenten kunnen scholieren helpen achterstanden in te lopen

Studenten kunnen basisschoolleerlingen en middelbare scholieren gaan helpen bij het inlopen van achterstanden door de coronacrisis. Dat hebben onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven afgesproken met de Vereniging Hogescholen (VH) en de Vereniging van Universiteiten (VSNU).

Hogescholen ondertekenen intentieverklaring I-Partnerschap met Rijksoverheid

De Rijksoverheid, hogescholen en universiteiten gaan structureel samenwerken op het gebied van onderzoek en onderwijs om slimme oplossingen te vinden voor digitale vraagstukken. Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Maurice Limmen (voorzitter VH) en Pieter Duisenberg (voorzitter VSNU) hebben vandaag voor dit I-Partnerschap via een drone een intentieverklaring ondertekend. Daarin staan concrete afspraken hoe de samenwerking vorm krijgt. ‘In het hbo worden studenten opgeleid voor een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. Digitalisering en IT hebben daar een wezenlijke invloed op. Met deze samenwerking kunnen we studenten nog beter voorbereiden op de toekomstige beroepspraktijk,' aldus Maurice Limmen.

Toelatingseisen pabo blijven van kracht

​​​​​​​In tegenstelling tot wat diverse media vorige week berichtten zijn de toelatingseisen voor de pabo niet versoepeld. ​​​​​​​