Actualiteit

Thom de Graaf: “Herstel studenteninstroom Pabo lijkt voor tweede jaar door te zetten”

De aanmeldcijfers voor de opleiding tot leraar basisonderwijs zitten in de lift. Dit jaar heeft de Pabo per 1 september 6.362 aanmeldingen gekregen van nieuwe studenten, dat zijn 407 studenten meer dan vorig jaar (een stijging van 6,8%). Het grootste deel van deze studenten, 278, start de Pabo in deeltijd (in totaal 1.464 deeltijdstudenten). Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Ik ben blij dat het herstel van de instroom op de Pabo voor het tweede jaar lijkt door te zet. De Pabo kwaliteit gaat omhoog, nu ook de studenteninstroom.” Desalniettemin is er meer voor nodig om het lerarentekort aan te pakken.

Meer salarissen en minder werkdruk leraren
Hogescholen zijn ervan overtuigd dat het nijpende lerarentekort in het basisonderwijs niet enkel kan worden opgelost door het leraarsvak en de opleidingen meer onder de aandacht te brengen bij studiekiezers. Daar is meer voor nodig. Ook de waardering voor het beroep zou meer mogen worden uitgedragen door politiek en maatschappij. Leraren spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van kinderen en daarmee de toekomst van onze maatschappij. Hogescholen steunen daarom de acties voor een beter toekomstbeeld voor de pabo-studenten als leraar met een goed  salaris en minder werkdruk.

Inzetten op kwaliteit en minder uitval
Hogescholen zijn positief over de stijgende aanmeldcijfers aangezien in 2015 de instroom bij de Pabo met 32% daalde door extra eisen die aan studenten werden gesteld. Sinds dat jaar worden instromende studenten getoetst op kennis over de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek. De kwaliteit van de studenten wordt hiermee verhoogd en daarmee is de verwachting dat er minder studenten uitvallen in het eerste studiejaar. Bij de instroom van de Pabo vorig jaar zagen hogescholen al een herstel van 8,2%, dit jaar lijkt deze trend door te zetten. De cijfers van vandaag betreffen de aanmeldingen per 1 september, in januari 2018 worden de definitieve cijfers van de instromende studenten bekend.

Meer meesters en meer etnische diversiteit
De afgelopen jaren is er veel aandacht geweest voor het feit dat er te weinig meesters voor de klas staan. Pabo’s hebben diverse acties ondernomen om meer mannen te interesseren voor het beroep leraar op een basisschool, en dat lijkt langzaam zijn vruchten af te werpen. Waren er vorig jaar op 1 september 1.635 mannen aangemeld, dit jaar 1.931 (+ 296). Maar niet alleen het gebrek aan meesters is een aandachtspunt, ook het aantal leraren van niet-westerse achtergrond op een hbo-lerarenopleiding blijft achter. Vorig jaar organiseerde de Vereniging Hogescholen een HBOdiscours met het thema ‘De leraar als rolmodel’. De bijeenkomst ging over de voorbeeldfunctie die leraren hebben naar de leerlingen in hun klas. En hoewel elke docent weer anders is, is het leerzaam voor leerlingen en studenten als leraren een afspiegeling vormen van de diversiteit in onze samenleving. Thom de Graaf sloot daarbij de middag af door aan te geven: "Meer diversiteit op de lerarenopleiding is een grote opdracht voor het hbo".

Gerelateerd

Meer flexibilisering en maatwerk in lerarenopleidingen

Article

Werken aan meer differentiatie en specialisatie, waardoor een leraar meer mogelijkheden heeft en er meer onderwijs op maat wordt aangeboden. Dat is één van de uitgangspunten van de strategische agenda  “Samen toekomstbestendige leraren opleiden” die vandaag is aangeboden aan de minister van OCW, Ingrid van Engelshoven.

Lees meer

Samen werken aan kwaliteit

Article

“Wat fijn om zoveel collega’s hier in Utrecht aanwezig te zien. Om niet alleen binnen de eigen instelling, maar ook met elkaar als pabo-docenten samen na te denken over onderwijskwaliteit. We hebben elkaar namelijk heel hard nodig in het vasthouden van die kwaliteit”, opende Barbara de Kort, voorzitter van Landelijk Overleg Lerarenopleiding Basisonderwijs (LOBO), vandaag de Landelijke kennisdeelochtend pabo in Utrecht. Centraal stonden de aan de kennisbases gerelateerde onderwerpen, namelijk ‘Curriculum.nu’ en ‘Profilering en specialisering op de pabo’. 

Lees meer

Verbinding van onderwijs en onderzoek voor een betere kwaliteit

Article

Vandaag is het advies ‘Slimme Verbindingen’ gepresenteerd aan minister Slob en minister Van Engelshoven (OCW). Dit advies is een vervolg op de ontwikkelagenda ‘Lerend onderwijs voor een lerend Nederland: naar een versterkte kennisinfrastructuur voor het onderwijs’ die eerder dit jaar door alle onderwijskoepels is opgesteld. De aanleiding om een sterke kennisinfrastructuur te ontwikkelen is duidelijk: ons onderwijs staat voor grote vraagstukken, zoals het realiseren van passend onderwijs, het zorgen voor gelijke kansen, het recht doen aan verschillen en het gebruik van nieuwe technologische ontwikkelingen voor betere leerprocessen.

Lees meer