Tevredenheid hbo-studenten onverminderd hoog

Voor het zevende opeenvolgende jaar is de tevredenheid van studenten over hun studie in het hoger beroepsonderwijs gestegen. Ruim driekwart van de voltijdstudenten (75,2%) geeft aan tevreden of zeer tevreden te zijn over de studie op de hogeschool. In de voorgaande jaren lag dat percentage op 66,6% (2012), 67,3% (2013), 69% (2014) en 72,4% (2015) en 74,9% (2016).  Dit blijkt uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2017 die vandaag is verschenen. Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘Het is mooi dat de resultaten van de NSE van de afgelopen 6 jaar een continue verbetering laten zien. En er zijn een aantal onderdelen die ondanks een verbeterde score nog steeds een punt van kritiek zijn. Dat houdt de hogescholen scherp in de continue aandacht voor het verder verhogen van de kwaliteit.’

Studenten tevreden over voorbereiding op beroepsloopbaan
De NSE is een grootschalig landelijk onderzoek waarin jaarlijks studenten uit het hoger onderwijs hun mening geven over hun opleiding. Maar liefst 39,7% van de voltijdstudenten van hogescholen deed mee aan de enquête. Uit de NSE 2017 blijkt dat hbo-studenten vooral (zeer) tevreden zijn over de verworven algemene vaardigheden (70,5%); denk aan een kritische houding, probleemoplossend vermogen, samenwerken en communicatieve vaardigheden. Ook scoren de studenten hoog op de voorbereiding op de beroepsloopbaan en de stage-ervaring (respectievelijk 64,4% en 74,7%).

Aandacht voor stagebegeleiding
Kritiek is er ook. Deze richt zich vooral op ’informatie vanuit de opleiding’, stagebegeleiding vanuit de opleiding, studieroosters en de mate waarin opleidingen internationaal gericht zijn. Dit laatste punt wordt voor het eerst gemeten in de NSE. Over deze onderwerpen zijn hbo-studenten het minst vaak tevreden, al zijn ook op deze terreinen studenten positiever dan een jaar geleden.

Bekijk onze factsheet voor een uitgebreide analyse

"Het ervaren van een cultural shock is een essentieel leermoment voor onze studenten"

Inclusief internationaliseren en internationale vaardigheden in het hoger onderwijs vergroot de taalvaardigheden van studenten, het zorgt dat ze in contact komen met andere culturen, stimuleert kritisch denken en biedt ze meerwaarde op de arbeidsmarkt, daarover sprak Susana Menéndez op de bijeenkomst Internationalisering in het hoger onderwijs. In haar pitch benadrukte het bestuurslid van de Haagse Hogeschool: “Voor studenten is een cultural shock door internationaal studeren een essentiële kennisverwerving.” Op de bijeenkomst in een drukbezocht Café Dudok was de Internationaliseringsagenda voor het hoger onderwijs het onderwerp van gesprek met studenten, bestuurders en politici.

Medezeggenschap positiever over rol maar nog altijd ruimte voor verbetering

Er is een stijgende lijn zichtbaar in de tevredenheid van medezeggenschappers. Ze zijn iets positiever gaan oordelen over de medezeggenschap op hun hogeschool of universiteit. Ze zijn bijvoorbeeld meer tevreden over de manier waarop de onderwijsinstelling hen faciliteert en de verhouding tussen raad en bestuur. Toch zijn er ook verbeterpunten; medezeggenschappers hebben behoefte aan meer tijd voor de uitvoering van hun taken en aan meer scholing.

Studentenbonden lanceren meldpunt voor studiekeuzecheck

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) lanceren vandaag een meldpunt voor alle aankomende studenten die een studiekeuzecheck doorlopen. De meldingen betreffen de het verloop van de check zelf en het advies dat daarop volgt.  Met dit meldpunt kan worden bijgedragen aan de verdere verbetering van de studiekeuzecheck.