Tevredenheid hbo-studenten nog steeds hoog maar licht gedaald

De algemene tevredenheid van studenten in het hoger onderwijs is licht gedaald, maar de tevredenheid van studenten over hun opleiding blijft hoog. Het percentage studenten in het hbo dat aangeeft tevreden te zijn met de opleiding is gedaald van 75,2% in 2017 naar 72,2% in 2018. Dit blijkt uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2018 die vandaag is verschenen. Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘We signaleren dat de tevredenheid over de hele linie iets is gedaald. Juist dat stimuleert om scherp te blijven en te kijken naar waar instellingen het nog beter kunnen doen. Ik ben blij dat de algemene tevredenheid over onze masteropleidingen wel sterk is gestegen vergeleken met andere jaren. Dat sterkt ons in de keuze ons masteraanbod te verbreden.‘

De Nationale Studenten Enquête is een landelijk tevredenheidsonderzoek dat jaarlijks wordt uitgevoerd onder studenten uit het hoger onderwijs. Dit jaar werden ruim 744.000 studenten van 74 hogescholen en universiteiten uitgenodigd om de NSE in te vullen. 36,2% van de studenten gaf gehoor aan deze oproep. In 2017 vulde 39,7% van de benaderde studenten de NSE in.

Tevredenheid hbo-master toegenomen
Hoewel de gemiddelde tevredenheidsscore in het hbo daalt, is de tevredenheid van hbo-masters toegenomen. De tevredenheid onder deze studenten (die circa 3% van het totaal aantal ingeschrevenen in het hbo uitmaken) is in 2018 juist harder gestegen dan in voorgaande jaren. Voor studie in het algemeen geven hbo-masterstudenten gemiddeld een 3,92 (voor bachelor is dat een 3,84 en voor Ad’s een 3,78).

Studenten tevreden over stage-ervaring
De hoogste scores worden door studenten gegeven op de vraag of ze hun opleiding zouden aanraden aan vrienden, familie of collega’s (score 3.91), hun stage-ervaring (3.93), en de groepsgrootte (3.83). Bij de hbo-studenten behoren deze thema’s tot de top 3. Maar ook de studie in het algemeen en algemene vaardigheden scoren hoog (beide onderdelen krijgen gemiddeld een 3.82).

Studiefaciliteiten beter beoordeeld
Studenten geven in 2018 iets hogere scores voor vragen binnen het thema studierooster. Met name het tijdig bekend maken van wijzigingen in het studierooster wordt in 2018 beter beoordeeld. Ook bij het thema studiefaciliteiten is een stijging waar te nemen. Op alle onderdelen binnen dit thema is een lichte toename zichtbaar in het aandeel tevreden studenten.

Praktijkgericht onderzoek
Eén van de onderwerpen waar door de hogescholen op in is gezet in de afgelopen jaren is praktijkgericht onderzoek. Hbo-studenten geven gemiddeld een 3,61 voor wetenschappelijke vaardigheden. Deze score is nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van 2017. Met name de onderdelen analytisch denken (3,66) en het doen van praktijkgericht onderzoek (3,63) worden goed beoordeeld door hbo-studenten.

Aandacht voor kwaliteitszorg blijft nodig
Hoewel de scores voor thema’s op het gebied van kwaliteitszorg zijn verbeterd liggen de scores hiervan wel lager dan het gemiddelde. Deze lagere scores voor kwaliteitszorg worden vooral gegeven voor de onderdelen ‘informatie over de uitkomsten van onderwijsevaluaties’ , ‘de wijze waarop je opleiding gebruikt maakt van evaluaties’ en ‘de manier waarop je opleiding op klachten en problemen reageert’. Voorzitter Thom de Graaf: 'Opleidingscommissies spelen hier een belangrijke rol in. Sinds 1 september 2017 is de positie van de opleidingscommissies versterkt dankzij de Wet versterking bestuurskracht. Zo is de opleidingscommissie een echt medezeggenschapsorgaan geworden met formele instemmingsrechten.'

NSE en AVG
De NSE is conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming uitgevoerd. Met ingang van de nieuwe wet op de AVG gelden er strengere eisen voor de verwerking van persoonsgegevens. In dit kader is er voor de NSE 2018 gekozen om een toestemmingsvraag toe te voegen aan het begin van de vragenlijst waarmee studenten de mogelijkheid wordt geboden om anoniem mee te doen. Het toevoegen van deze toestemmingsvraag heeft mogelijk effect gehad op de respons en de uitkomsten van de NSE 2018. Vergelijkingen met eerdere enquêtejaren zijn daarom mogelijk niet 100% betrouwbaar. Dit zal nog worden onderzocht door Studiekeuze123. De toepassing van strengere beveiligingsregels op het benchmarkbestand heeft geen zichtbare effecten gehad op de uitkomsten.

Hogescholen ondertekenen intentieverklaring I-Partnerschap met Rijksoverheid

De Rijksoverheid, hogescholen en universiteiten gaan structureel samenwerken op het gebied van onderzoek en onderwijs om slimme oplossingen te vinden voor digitale vraagstukken. Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Maurice Limmen (voorzitter VH) en Pieter Duisenberg (voorzitter VSNU) hebben vandaag voor dit I-Partnerschap via een drone een intentieverklaring ondertekend. Daarin staan concrete afspraken hoe de samenwerking vorm krijgt. ‘In het hbo worden studenten opgeleid voor een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. Digitalisering en IT hebben daar een wezenlijke invloed op. Met deze samenwerking kunnen we studenten nog beter voorbereiden op de toekomstige beroepspraktijk,' aldus Maurice Limmen.

Principeakkoord cao hbo 2020 in Coronatijd

De Vereniging Hogescholen en de vakorganisaties in het onderwijs – Aob, FNV, UNIENFTO en CNV Onderwijs – zijn er in geslaagd om ondanks de crisis als gevolg van de Corona pandemie een nieuwe cao HBO 2020 overeen te komen. De lonen worden op 1 juli structureel met 2,75% verhoogd. Daarnaast zal aan de werknemers in het hbo in de maand juni ook een eenmalige uitkering van € 880 bruto worden toegekend. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘Het is een manier om onze waardering tot uitdrukking te laten komen voor al die docenten en medewerkers in het hbo die al maandenlang alles op alles zetten om het onderwijs aan onze ruim 450 duizend studenten door te laten gaan.’

Koning Willem-Alexander laat zich bijpraten over situatie in hbo

Op woensdagochtend 13 mei heeft Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander zich laten bijpraten door voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen over de impact van het coronavirus op het hoger beroepsonderwijs. Limmen: “De Koning heeft uitvoerig geïnformeerd naar de manier waarop het hbo razendsnel is overgestapt op onderwijs op afstand. Zo worden bijvoorbeeld bij conservatoria honderden audities online afgenomen. De Koning complimenteerde de studenten en medewerkers in het hbo met hun flexibiliteit en vindingrijkheid.”