Terugblik op geslaagd NRC Live event 'Toekomst van Leren'

Publiek nrclive event toekomstvanleren 2016 rechthoek

"Teachers will always be the core of what makes a education work or not work. And the real question is whether or not we can provide tools that can make it easier or more efficient or more effective for teachers to do that for more kids", aldus Jordan Shapiro, onderwijsexpert en columnist van Forbes tijdens het NRC Live event 'Toekomst van Leren' op 23 november jl. in het WTC in Rotterdam.

Docenten, studenten, bestuurders, onderwijsvernieuwers, opinieleiders en talentontwikkelaars bekeken met elkaar hoe zij de toekomst van het leren vorm kunnen geven. Aan het congres namen meer dan 350 personen deel.

Videoverslag

Artikelen
In aanloop naar het onderwijs event op 23 november, is aan de sprekers gevraagd om een (opinie)stuk te schrijven. Lees hier de verschillende opiniestukken terug.

Sprekers
De sprekers op dit congres waren:

• David Heurtaux – Student en onderwijsontwikkelaar Fontys Hogescholen
  • Eva-Lisa Janssen – Student en co-creator Ucademy
  • Jef Staes – Innovatie-expert, spreker & auteur (BE)
  • Bert van der Zwaan – Rector Magnificus Universiteit Utrecht
  • Jan Spruijt – Founder Innovative Dutch
  • Jelmer Evers – Geschiedenisleraar Unic
  • Jelte de Jongh – Founder Leeruniek
  • Henriëtte Maassen van den Brink – Voorzitter Onderwijsraad
  • Thom de Graaf – Voorzitter Vereniging Hogescholen
  • Michel Visser – Founder & CEO Konnektid

Programmaboekje
Download het programmaboekje van 'Toekomst van Leren'.

Tweets

Fotografie: Joost Weddepohl

Hogescholen maken bewuste keuzes voor internationalisering

Internationalisering heeft waarde voor onderwijs, onderzoek en ondernemend Nederland. Dat beaamt ook de minister van OCW in haar brief naar de Tweede Kamer vandaag. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: ”We zijn blij dat er een evenwichtig pakket aan maatregelen wordt voorgesteld dat in lijn is met onze internationaliseringsagenda. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid een capaciteitsbeperking (numerus fixus) in te stellen bij anderstalige trajecten. Hogescholen kunnen de afweging voor een numerus fixus prima zelf maken, echter vooraf toestemming geven is onnodige bureaucratie.”

Comeniusbeurzen 2020: tweedaagse schrijfsessies voor aanvragers

Op verschillende data in juni en juli organiseerde het NRO voorlichtingsbijeenkomsten over het Comeniusprogramma. De deelnemers kregen er onder meer een voorproefje van de schrijfsessies die in augustus en september 2019 zullen plaatsvinden. De schrijfsessies bieden expliciete schrijftijd en handvatten voor het schrijven van een aanvraag. De inschrijving is vanaf nu open. Aanvragers van hbo-instellingen hebben voorrang.

Ministers Van Engelshoven en Slob feliciteren pabo-afgestudeerden met diploma

Op 11 juli jl. hebben de ministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob afstuderende pabo-studenten in het zonnetje gezet. Beide ministers waren bij een diploma-uitreiking aanwezig en spraken de aankomende docenten toe over het mooie vak dat ze hebben gekozen. Minister Van Engelshoven sprak de afgestudeerden toe bij Hogeschool Inholland. Minister Slob woonde de diploma-uitreiking bij aan De Haagse Hogeschool, waarbij hij ook vertelde over zijn eigen ervaringen als docent geschiedenis en maatschappijleer.