Terugblik op geslaagd NRC Live event 'Toekomst van Leren'

Publiek nrclive event toekomstvanleren 2016 rechthoek

"Teachers will always be the core of what makes a education work or not work. And the real question is whether or not we can provide tools that can make it easier or more efficient or more effective for teachers to do that for more kids", aldus Jordan Shapiro, onderwijsexpert en columnist van Forbes tijdens het NRC Live event 'Toekomst van Leren' op 23 november jl. in het WTC in Rotterdam.

Docenten, studenten, bestuurders, onderwijsvernieuwers, opinieleiders en talentontwikkelaars bekeken met elkaar hoe zij de toekomst van het leren vorm kunnen geven. Aan het congres namen meer dan 350 personen deel.

Videoverslag

Artikelen
In aanloop naar het onderwijs event op 23 november, is aan de sprekers gevraagd om een (opinie)stuk te schrijven. Lees hier de verschillende opiniestukken terug.

Sprekers
De sprekers op dit congres waren:

• David Heurtaux – Student en onderwijsontwikkelaar Fontys Hogescholen
  • Eva-Lisa Janssen – Student en co-creator Ucademy
  • Jef Staes – Innovatie-expert, spreker & auteur (BE)
  • Bert van der Zwaan – Rector Magnificus Universiteit Utrecht
  • Jan Spruijt – Founder Innovative Dutch
  • Jelmer Evers – Geschiedenisleraar Unic
  • Jelte de Jongh – Founder Leeruniek
  • Henriëtte Maassen van den Brink – Voorzitter Onderwijsraad
  • Thom de Graaf – Voorzitter Vereniging Hogescholen
  • Michel Visser – Founder & CEO Konnektid

Programmaboekje
Download het programmaboekje van 'Toekomst van Leren'.

Tweets

Fotografie: Joost Weddepohl

Drie bijeenkomsten in juli over Comeniusprogramma 2020

Vorige week was de aftrap van de voorlichtingsbijeenkomsten die het NRO over het Comeniusprogramma 2020 organiseert. De eerste bijeenkomsten in Venlo, Zwolle en Groningen zijn succesvol verlopen.

Voorlopige aanmeldcijfers mei 2019

Het totaal aantal voorlopige aanmeldingen voor hbo-opleidingen is ongeveer gelijk aan het aantal aanmeldingen van vorig jaar. Er is een forse toename in de aanmeldingen te zien voor associate degree opleidingen (+31,6%). Het aantal aanmeldingen voor bacheloropleidingen neemt 1% af.

Is ons onderwijs klaar voor de toekomst?

Dat is de vraag die gesteld wordt in de jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’ die de Onderwijsinspectie vandaag heeft uitgebracht. De inspectie stelt terecht dat studenten zekerheid willen over de waarde van hun diploma en hun toekomst. Studenten verwachten dat het onderwijs hen goed voorbereidt op een complexe en onzekere toekomst. “Het hbo staat er goed voor volgens de Onderwijsinspectie maar dat neemt niet weg dat we ons zeer bewust zijn van de maatschappelijke opdracht die het hbo heeft als voorbereider voor de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Omdat beroepen en functies razendsnel veranderen stelt dat hoge eisen aan de flexibiliteit van onze onderwijsprogramma’s, de vernieuwing daarvan en de continue afstemming tussen opleidingen en het bedrijfsleven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.