Studentenbonden lanceren meldpunt voor studiekeuzecheck

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) lanceren vandaag een meldpunt voor alle aankomende studenten die een studiekeuzecheck doorlopen. De meldingen betreffen de het verloop van de check zelf en het advies dat daarop volgt. Met dit meldpunt kan worden bijgedragen aan de verdere verbetering van de studiekeuzecheck.

Vervolg
De binnengekomen vragen en klachten worden besproken in een periodiek overleg tussen de LSVb, het ISO, de expertgroep matching van de VSNU en de Vereniging Hogescholen. Van dit gesprek wordt verslag uitgebracht aan het bestuur van de koepels.

Afspraken
Het meldpunt maakt deel uit van de afspraken die de studentenbonden, Vereniging Hogescholen en de VSNU afgelopen haar hebben gemaakt inzake studiekeuzeactiviteiten. Die betreffen de volledige reeks aan voorlichtingsactiviteiten inclusief de studiekeuzecheck als sluitstuk. De instellingen willen daarmee, in samenspraak met de medezeggenschap, inzichtelijk maken op welke vlakken zij hun studiekeuzeactiviteiten en de communicatie daarover naar aankomende studenten kunnen aanscherpen.

Motie
De VSNU, Vereniging Hogescholen, ISO en LSVb hebben de afspraken gemaakt in het kader van de motie Duisenberg, Mohandis en Rog.

Zie ook: persbericht ISO, LSVb

Inspectie: uitval en studiewissel hbo-studenten daalt

Benut de energie en de investeringen waarmee de gevolgen van corona worden hersteld. En herstel de onderliggende oorzaken van de teruglopende basisvaardigheden en kansenongelijkheid in het onderwijs. Die oproep doet de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarlijkse rapport de Staat van het Onderwijs 2021. Voor het hoger beroepsonderwijs toont het rapport dat het aantal studenten fors is toegenomen, onder andere doordat het aantal gediplomeerden in het voortgezet onderwijs groter is en scholieren vaker direct, zonder tussenjaar, zijn doorgestroomd naar het hbo. De uitval onder studenten met een niet-westerse migratieachtergrond van de tweede generatie is sterker afgenomen dan de uitval onder andere groepen studenten. Beide groepen verschillen, anders dan in eerdere jaren, nog nauwelijks van elkaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De verschillen in studieprestaties van studenten zijn kleiner dan ooit, dat toont de emancipatoire kracht van het hbo.”

Hbo-studenten behalen sneller diploma en vallen minder uit

Van alle hbo-studenten die in 2015 met hun studie zijn gestart, heeft na 5 jaar 51,9% hun diploma behaald. Dat is 1,6% meer dan het jaar ervoor. De uitval van eerstejaarsstudenten daalde van circa 15% in 2019 naar 11,3% in 2020. Ook het aantal studenten dat van opleiding wisselt daalde: van 18,6% in 2019 naar 15,7% in 2020. Deze ontwikkelingen zijn grotendeels te verklaren door het opschorten van het bindend studieadvies (bsa) en het voorwaardelijke doorstromen van hbo-propedeuse-studenten naar het wo. Ook namen minder studenten een tussenjaar. De cijfers geven nog geen beeld van eventuele studievertraging die studenten door de coronamaatregelen hebben opgelopen tijdens hun opleiding.

Hogeronderwijspremie voor HvA, HU en Windesheim

De eerste prijs van de Hogeronderwijspremie voor de hogescholenteams gaat naar LeerLevels van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en voor de universiteitsteams naar TU Eindhoven innovation Space. De tweede prijs bij de hogescholen is voor de Hogeschool Utrecht (HU), de derde prijs voor Windesheim. Minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap reikte de prijzen vandaag voor het eerst uit tijdens het jaarlijkse (online) ComeniusFestival.