Voor Elfwegentocht 2018

Studenten NHL Hogeschool maken elektrische scooter uit restmateriaal

Twee weken fossielvrij reizen. Dat is de bedoeling van de Elfwegentocht die Friesland van 1 tot en met 14 juli in 2018 organiseert.  Zes studenten van NHL Hogeschool in Leeuwarden hebben nu al een elektrische scooter gebouwd om er komend jaar aan deel te nemen. Hij is van restmateriaal in acht weken gemaakt.

Het idee voor een Elfwegentocht komt van Friese studenten. Vanaf de provinciegrenzen zullen elektrische taxi’s, deelauto’s, groengas-bussen, Segways, ligfietsen en andere bijzondere voertuigen het verkeersbeeld bepalen. Meedoen vanuit het onderwijs aan de Elfwegentocht? Neem via e-mail contact op met Marga Witteman.

Fossylfrij Fryslân
De Elfwegentocht is één van de projecten van de Freonen fan Fossylfrij Fryslân. Deze stichting bestaat uit 'Freonen'. Tientallen bedrijven, scholen, dorpen en gemeenten in Fryslân zijn al Freon en zetten zich in voor een fossielvrije provincie. Kijk voor meer informatie op de website van de Freonen.

Low Car Diet
Het Low Car Diet is de beste training voor de Elfwegentocht in 2018. Het is een grote, landelijke wedstrijd, waarin organisaties en bedrijven met hun medewerkers een maand lang de strijd met elkaar aangaan door de auto te laten staan en zoveel mogelijk duurzame kilometers te maken. Tijdens het Low Car Diet ontdekken deelnemers van maandag 18 september t/m vrijdag 13 oktober 2017 verschillende duurzame reisopties en flexibel werken.

Volg de Elfwegentocht 2018 ook via Twitter

Om excellent hoger onderwijs te garanderen, zijn forse investeringen nodig

Hoger onderwijs is goed voor het hele land, stellen Alex Tess Rutten (studentenbond LSVb), Kees Gillesse (studentenbond ISO), Maurice Limmen (Vereniging Hogescholen) en Pieter Duisenberg (VSNU).  Samen schreven zij hier vandaag een opiniestuk in Trouw over.

5 onderwijsvernieuwers ontvangen de SURF Onderwijsaward 2019

Tijdens de SURF Onderwijsdagen zijn vijf onderwijsvernieuwers geëerd met een SURF Onderwijsaward: Henk Hagoort (Hogeschool Windesheim), Bert-Jan Klaren (Hanzehogeschool), Silvester Draaijer (VU Amsterdam), Marina Brinkman-Staneva (Breda University of Applied Sciences) en Fake Zijl (Hogeschool Windesheim).

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree een stijging te zien van maar liefst 21,9%. “De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.