Professionals moeten de ruimte krijgen om zelf hun verantwoordelijkheid te nemen

Ruimte geven en verantwoordelijkheid nemen

Vandaag sprak Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, tijdens de opening van het studiejaar van de Politieacademie over het thema “ruimte geven, resultaat verwachten”. "Wie resultaten verwacht, moet niet opleggen maar stimuleren, faciliteren en vertrouwen schenken. Een les die iedere ouder leert maar in Den Haag vaak wordt vergeten", aldus de Graaf.

In zijn speech voedde de Graaf het discours rond toenemende processturing en protocoldruk bij de politie en het onderwijs, terwijl daartegenover de benodigde ruimte voor professionals om te handelen en vooral verantwoording af te leggen nodig is. Vanuit verschillende ervaringen uit het verleden (oa minister en burgemeester) en vanuit zijn huidige rol beschouwde de Graaf met een positief kritische blik de ontwikkeling bij de Nationale Politie en het hoger beroepsonderwijs.

Nauwere banden tussen hogescholen en de Politieacademie
De meerwaarde van het hbo is de afgelopen jaren sterk gestegen, in kwaliteit en in maatschappelijke erkenning. De lat is hoger gelegd, van studenten wordt meer gevraagd en van docenten ook. De ontwikkelingen gaan snel: meer brede bachelors, meer differentiatie met associate degrees, meer bekostigde masters, veel promovendi in de hogeschool, een forse impuls in onderzoek maar ook in excellentietrajecten, grote investeringen in digitalisering en internationalisering en dus in de hoogwaardige professionele toekomst van onze studenten.

Om die reden vindt de Graaf dat een nauwere verbinding tussen het reguliere hbo en het hogere politieonderwijs voor de hand ligt, met respect voor ieders eigenheid. Het bestuur van de Vereniging Hogescholen zal daarom de Algemene Vergadering van de Vereniging Hogescholen voorstellen om de Politieacademie, geassocieerd lid van de Vereniging Hogescholen te maken. De statuten zullen hiervoor gewijzigd moeten worden want de Politieacademie is geen gewone hogeschool, omdat er niet alleen hbo maar ook ander kwalificerend onderwijs aangeboden wordt. Bovendien is de Politieacademie onderdeel van een organisatie en valt zij niet onder de reguliere hogeronderwijs-wetgeving, al is in de Politiewet daar wel van afgekeken. Ondanks de verschillen die er zijn, zijn de overeenkomsten sterk. "Wij kunnen veel van elkaar leren en door samenwerking sterker worden, aldus de Graaf, "Ik denk aan aansluiting in onderzoek, aan uitwisseling bij relevante opleidingen, aan kennisdeling en participatie van de politie in belangrijke ontwikkelingen in het hoger onderwijs."

Ruimte geven, resultaat verwachten, dat zou wel eens een mooi motto kunnen zijn voor deze nieuwe samenwerking in het beroepsonderwijs. Daar zie ik naar uit!

Intentieverklaring Integraal Veiligheidsbeleid HO

Vandaag is, tijdens de conferentie Safe en Open, namens de Stuurgroep IV-HO, het dossier “Integrale Veiligheid” overgedragen door Marjolein Jansen (VU) en Ron Bormans (HR) aan de Vereniging Hogescholen en VSNU. Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, en Pieter Duisenberg, voorzitter van de VSNU, hebben vervolgens hun gezamenlijke ambities voor de toekomst uitgesproken. Directeur-Generaal Hoger Onderwijs Marcelis Boereboom reageerde hierop namens het ministerie van OCW. De intensievere samenwerking is tijdens deze conferentie bekrachtigd door het gezamenlijk ondertekenen van een intentieverklaring.

"Het ervaren van een cultural shock is een essentieel leermoment voor onze studenten"

Inclusief internationaliseren en internationale vaardigheden in het hoger onderwijs vergroot de taalvaardigheden van studenten, het zorgt dat ze in contact komen met andere culturen, stimuleert kritisch denken en biedt ze meerwaarde op de arbeidsmarkt, daarover sprak Susana Menéndez op de bijeenkomst Internationalisering in het hoger onderwijs. In haar pitch benadrukte het bestuurslid van de Haagse Hogeschool: “Voor studenten is een cultural shock door internationaal studeren een essentiële kennisverwerving.” Op de bijeenkomst in een drukbezocht Café Dudok was de Internationaliseringsagenda voor het hoger onderwijs het onderwerp van gesprek met studenten, bestuurders en politici.

Medezeggenschap positiever over rol maar nog altijd ruimte voor verbetering

Er is een stijgende lijn zichtbaar in de tevredenheid van medezeggenschappers. Ze zijn iets positiever gaan oordelen over de medezeggenschap op hun hogeschool of universiteit. Ze zijn bijvoorbeeld meer tevreden over de manier waarop de onderwijsinstelling hen faciliteert en de verhouding tussen raad en bestuur. Toch zijn er ook verbeterpunten; medezeggenschappers hebben behoefte aan meer tijd voor de uitvoering van hun taken en aan meer scholing.

Verantwoording is en blijft nodig

Standpunt

Inzet verkiezingen 2017 - Samen met interne (o.a. studenten, docenten) en externe stakeholders (beroepenveld, bedrijven en organisaties) maken hogescholen instellingsplannen waarbij ze afspraken maken waar ze de komende jaren aan gaan werken. Vanzelfsprekend leggen hogescholen hierover verantwoording af aan hun stakeholders en de maatschappij. De politiek kan uiteraard prioriteiten stellen zoals meer profilering, meer differentiatie, professionalisering van docenten en daar de hogescholen op aanspreken maar prestatieafspraken en bekostiging zijn onwenselijke want ze werken contraproductief.