Professionals moeten de ruimte krijgen om zelf hun verantwoordelijkheid te nemen

Ruimte geven en verantwoordelijkheid nemen

Vandaag sprak Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, tijdens de opening van het studiejaar van de Politieacademie over het thema “ruimte geven, resultaat verwachten”. "Wie resultaten verwacht, moet niet opleggen maar stimuleren, faciliteren en vertrouwen schenken. Een les die iedere ouder leert maar in Den Haag vaak wordt vergeten", aldus de Graaf.

In zijn speech voedde de Graaf het discours rond toenemende processturing en protocoldruk bij de politie en het onderwijs, terwijl daartegenover de benodigde ruimte voor professionals om te handelen en vooral verantwoording af te leggen nodig is. Vanuit verschillende ervaringen uit het verleden (oa minister en burgemeester) en vanuit zijn huidige rol beschouwde de Graaf met een positief kritische blik de ontwikkeling bij de Nationale Politie en het hoger beroepsonderwijs.

Nauwere banden tussen hogescholen en de Politieacademie
De meerwaarde van het hbo is de afgelopen jaren sterk gestegen, in kwaliteit en in maatschappelijke erkenning. De lat is hoger gelegd, van studenten wordt meer gevraagd en van docenten ook. De ontwikkelingen gaan snel: meer brede bachelors, meer differentiatie met associate degrees, meer bekostigde masters, veel promovendi in de hogeschool, een forse impuls in onderzoek maar ook in excellentietrajecten, grote investeringen in digitalisering en internationalisering en dus in de hoogwaardige professionele toekomst van onze studenten.

Om die reden vindt de Graaf dat een nauwere verbinding tussen het reguliere hbo en het hogere politieonderwijs voor de hand ligt, met respect voor ieders eigenheid. Het bestuur van de Vereniging Hogescholen zal daarom de Algemene Vergadering van de Vereniging Hogescholen voorstellen om de Politieacademie, geassocieerd lid van de Vereniging Hogescholen te maken. De statuten zullen hiervoor gewijzigd moeten worden want de Politieacademie is geen gewone hogeschool, omdat er niet alleen hbo maar ook ander kwalificerend onderwijs aangeboden wordt. Bovendien is de Politieacademie onderdeel van een organisatie en valt zij niet onder de reguliere hogeronderwijs-wetgeving, al is in de Politiewet daar wel van afgekeken. Ondanks de verschillen die er zijn, zijn de overeenkomsten sterk. "Wij kunnen veel van elkaar leren en door samenwerking sterker worden, aldus de Graaf, "Ik denk aan aansluiting in onderzoek, aan uitwisseling bij relevante opleidingen, aan kennisdeling en participatie van de politie in belangrijke ontwikkelingen in het hoger onderwijs."

Ruimte geven, resultaat verwachten, dat zou wel eens een mooi motto kunnen zijn voor deze nieuwe samenwerking in het beroepsonderwijs. Daar zie ik naar uit!

5 onderwijsvernieuwers ontvangen de SURF Onderwijsaward 2019

Tijdens de SURF Onderwijsdagen zijn vijf onderwijsvernieuwers geëerd met een SURF Onderwijsaward: Henk Hagoort (Hogeschool Windesheim), Bert-Jan Klaren (Hanzehogeschool), Silvester Draaijer (VU Amsterdam), Marina Brinkman-Staneva (Breda University of Applied Sciences) en Fake Zijl (Hogeschool Windesheim).

Missiegedreven innovatiebeleid centraal tijdens bijeenkomst Regieorgaan SIA en Vereniging Hogescholen

“In het missiegedreven innovatiebeleid draait het om verbindingen maken en daar worden wij heel enthousiast van” vertelt Michaël van Straalen. De bestuursvoorzitter van Regieorgaan SIA opende op 7 oktober de jaarlijkse lunchbijeenkomst van Regieorgaan SIA en de Vereniging Hogescholen in Den Haag. Zo’n 75 belanghebbenden en geïnteresseerden in het praktijkgericht onderzoek van hogescholen schoven aan.

Goede regionale samenwerking mbo - hbo bepaalt succes Associate degree

De eerste landelijke Associate degree conferentie, die vandaag plaatsvindt, illustreert prachtige voorbeelden van regionale samenwerking die het succes van de Associate degree mede bepalen. Ton Heerts, voorzitter van de MBO-raad, en Jan Bogerd, portefeuillehouder Onderwijs van de Vereniging Hogescholen, bevestigden deze samenwerking met een gezamenlijk convenant. “Dit convenant is een stimulans voor verdere regionale samenwerking. Laten we vooral van elkaars expertise, kennis en ervaring gebruik maken”, aldus Jan Bogerd.

Verantwoording is en blijft nodig

Standpunt

Inzet verkiezingen 2017 - Samen met interne (o.a. studenten, docenten) en externe stakeholders (beroepenveld, bedrijven en organisaties) maken hogescholen instellingsplannen waarbij ze afspraken maken waar ze de komende jaren aan gaan werken. Vanzelfsprekend leggen hogescholen hierover verantwoording af aan hun stakeholders en de maatschappij. De politiek kan uiteraard prioriteiten stellen zoals meer profilering, meer differentiatie, professionalisering van docenten en daar de hogescholen op aanspreken maar prestatieafspraken en bekostiging zijn onwenselijke want ze werken contraproductief.