Recordaantal studenten naar het buitenland

Steeds meer studenten doen een studie of stage in het buitenland. 24 procent van de studenten die in 2013-2014 afstudeerden, heeft een buitenlandse studie-ervaring op zak. Dat is een recordaantal, blijkt uit een analyse van EP-Nuffic.

De populairste bestemmingen zijn onze buurlanden, Spanje en de Verenigde Staten. Van de studenten die in 2013-‘14 afstudeerden, ging 24% voor een korte uitwisseling of stage over de grens. Ze blijven dan ingeschreven staan aan een Nederlandse hogeschool of universiteit en halen in het buitenland extra studiepunten. Een jaar eerder was dat nog 22%.

“Het is mooi dat er weer méér studenten naar het buitenland zijn gegaan, maar wat ons betreft mag dat aantal nog flink groeien”, zegt Nilay Avar die namens WilWeg een buitenlandse studie-ervaring promoot.

Lees verder op de EP-Nuffic website

Hogescholen maken bewuste keuzes voor internationalisering

Internationalisering heeft waarde voor onderwijs, onderzoek en ondernemend Nederland. Dat beaamt ook de minister van OCW in haar brief naar de Tweede Kamer vandaag. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: ”We zijn blij dat er een evenwichtig pakket aan maatregelen wordt voorgesteld dat in lijn is met onze internationaliseringsagenda. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid een capaciteitsbeperking (numerus fixus) in te stellen bij anderstalige trajecten. Hogescholen kunnen de afweging voor een numerus fixus prima zelf maken, echter vooraf toestemming geven is onnodige bureaucratie.”

Transparante en goede studievoorlichting van cruciaal belang voor NSE 2020

OCW heeft een voorstel gedaan voor de uitvoering van de NSE 2020, na gesprekken met studentenbonden, VSNU, VH en enkele hoger onderwijsinstellingen. De hogescholen zijn voorstander van transparante en goede studievoorlichting en kwaliteitszorg. De hogescholen zien echter onvoldoende garanties voor een goede uitvoering van het voorstel van OCW in 2020. “De resultaten van de NSE worden gebruikt door aankomende studenten bij de bepaling van hun studiekeuze. Er mag geen enkele discussie zijn over de vergelijkbaarheid van de resultaten met andere jaren”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Voorlopige aanmeldcijfers mei 2019

Het totaal aantal voorlopige aanmeldingen voor hbo-opleidingen is ongeveer gelijk aan het aantal aanmeldingen van vorig jaar. Er is een forse toename in de aanmeldingen te zien voor associate degree opleidingen (+31,6%). Het aantal aanmeldingen voor bacheloropleidingen neemt 1% af.