Recordaantal studenten naar het buitenland

Steeds meer studenten doen een studie of stage in het buitenland. 24 procent van de studenten die in 2013-2014 afstudeerden, heeft een buitenlandse studie-ervaring op zak. Dat is een recordaantal, blijkt uit een analyse van EP-Nuffic.

De populairste bestemmingen zijn onze buurlanden, Spanje en de Verenigde Staten. Van de studenten die in 2013-‘14 afstudeerden, ging 24% voor een korte uitwisseling of stage over de grens. Ze blijven dan ingeschreven staan aan een Nederlandse hogeschool of universiteit en halen in het buitenland extra studiepunten. Een jaar eerder was dat nog 22%.

“Het is mooi dat er weer méér studenten naar het buitenland zijn gegaan, maar wat ons betreft mag dat aantal nog flink groeien”, zegt Nilay Avar die namens WilWeg een buitenlandse studie-ervaring promoot.

Lees verder op de EP-Nuffic website

Voorlopige aanmeldcijfers mei 2019

Het totaal aantal voorlopige aanmeldingen voor hbo-opleidingen is ongeveer gelijk aan het aantal aanmeldingen van vorig jaar. Er is een forse toename in de aanmeldingen te zien voor associate degree opleidingen (+31,6%). Het aantal aanmeldingen voor bacheloropleidingen neemt 1% af.

Is ons onderwijs klaar voor de toekomst?

Dat is de vraag die gesteld wordt in de jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’ die de Onderwijsinspectie vandaag heeft uitgebracht. De inspectie stelt terecht dat studenten zekerheid willen over de waarde van hun diploma en hun toekomst. Studenten verwachten dat het onderwijs hen goed voorbereidt op een complexe en onzekere toekomst. “Het hbo staat er goed voor volgens de Onderwijsinspectie maar dat neemt niet weg dat we ons zeer bewust zijn van de maatschappelijke opdracht die het hbo heeft als voorbereider voor de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Omdat beroepen en functies razendsnel veranderen stelt dat hoge eisen aan de flexibiliteit van onze onderwijsprogramma’s, de vernieuwing daarvan en de continue afstemming tussen opleidingen en het bedrijfsleven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Voorkom nieuwe bezuinigingen in het onderwijs

In aanloop naar de Voorjaarsnota 2019 roept de Stichting van het Onderwijs het Kabinet met klem op nieuwe bezuinigingen in het onderwijs te voorkomen en te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de ingevoerde ‘doelmatigheidskorting’ te schrappen. Deze oproep doet de Stichting van het Onderwijs in een brief aan de ministers Van Engelshoven en Slob.