Proefprojecten sneltests voor meer fysiek onderwijs

Om in de loop van 2021 meer fysiek onderwijs te kunnen geven, verkennen negen hogescholen de mogelijkheden van het inzetten van corona-sneltests. Het ministerie van OCW heeft groen licht gegeven voor acht proefprojecten verspreid over het land. Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen: “Hogescholen zetten alles op alles om zoveel mogelijk van onze studenten weer veilig op onze campussen te ontvangen. Iedereen mist de ontmoetingen die zo belangrijk zijn voor ons onderwijs. Sneltests kunnen daar wellicht bij helpen.”

De proefprojecten vinden plaats in Groningen, Delft, Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam, Nijmegen, Den Bosch en Utrecht/Amersfoort. Behalve hogescholen doen ook universiteiten en ROC’s aan deze sneltest-pilots mee.

Aan de proefprojecten doen de volgende kennisinstellingen mee:

• Groningen: Hanzehogeschool Groningen, Rijksuniversiteit Groningen, NP, UMC en Aletta Jacobsinstituut
  • Delft: De Haagse Hogeschool, TU Delft, ROC Mondriaan
  • Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam, Hotelschool The Hague, Vrije Universiteit Amsterdam, ROC van Amsterdam
  • Eindhoven: Fontys Hogescholen, TU Eindhoven, ROC Summa
  • Rotterdam: Hogeschool Rotterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam, ROC Albeda
  • Nijmegen: HAN University of Applied Sciences, Radboud UMC, ROC Nijmegen
  • Den Bosch: Avans Hogeschool, HAS Hogeschool, Koning Willem I College en Medisch Centrum
  • Utrecht: Hogeschool Utrecht, UMCU en het MBO Amersfoort

Inspectie: uitval en studiewissel hbo-studenten daalt

Benut de energie en de investeringen waarmee de gevolgen van corona worden hersteld. En herstel de onderliggende oorzaken van de teruglopende basisvaardigheden en kansenongelijkheid in het onderwijs. Die oproep doet de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarlijkse rapport de Staat van het Onderwijs 2021. Voor het hoger beroepsonderwijs toont het rapport dat het aantal studenten fors is toegenomen, onder andere doordat het aantal gediplomeerden in het voortgezet onderwijs groter is en scholieren vaker direct, zonder tussenjaar, zijn doorgestroomd naar het hbo. De uitval onder studenten met een niet-westerse migratieachtergrond van de tweede generatie is sterker afgenomen dan de uitval onder andere groepen studenten. Beide groepen verschillen, anders dan in eerdere jaren, nog nauwelijks van elkaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De verschillen in studieprestaties van studenten zijn kleiner dan ooit, dat toont de emancipatoire kracht van het hbo.”

Hbo-studenten behalen sneller diploma en vallen minder uit

Van alle hbo-studenten die in 2015 met hun studie zijn gestart, heeft na 5 jaar 51,9% hun diploma behaald. Dat is 1,6% meer dan het jaar ervoor. De uitval van eerstejaarsstudenten daalde van circa 15% in 2019 naar 11,3% in 2020. Ook het aantal studenten dat van opleiding wisselt daalde: van 18,6% in 2019 naar 15,7% in 2020. Deze ontwikkelingen zijn grotendeels te verklaren door het opschorten van het bindend studieadvies (bsa) en het voorwaardelijke doorstromen van hbo-propedeuse-studenten naar het wo. Ook namen minder studenten een tussenjaar. De cijfers geven nog geen beeld van eventuele studievertraging die studenten door de coronamaatregelen hebben opgelopen tijdens hun opleiding.

Hogeronderwijspremie voor HvA, HU en Windesheim

De eerste prijs van de Hogeronderwijspremie voor de hogescholenteams gaat naar LeerLevels van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en voor de universiteitsteams naar TU Eindhoven innovation Space. De tweede prijs bij de hogescholen is voor de Hogeschool Utrecht (HU), de derde prijs voor Windesheim. Minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap reikte de prijzen vandaag voor het eerst uit tijdens het jaarlijkse (online) ComeniusFestival.