Proefprojecten sneltests voor meer fysiek onderwijs

Om in de loop van 2021 meer fysiek onderwijs te kunnen geven, verkennen negen hogescholen de mogelijkheden van het inzetten van corona-sneltests. Het ministerie van OCW heeft groen licht gegeven voor acht proefprojecten verspreid over het land. Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen: “Hogescholen zetten alles op alles om zoveel mogelijk van onze studenten weer veilig op onze campussen te ontvangen. Iedereen mist de ontmoetingen die zo belangrijk zijn voor ons onderwijs. Sneltests kunnen daar wellicht bij helpen.”

De proefprojecten vinden plaats in Groningen, Delft, Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam, Nijmegen, Den Bosch en Utrecht/Amersfoort. Behalve hogescholen doen ook universiteiten en ROC’s aan deze sneltest-pilots mee.

Aan de proefprojecten doen de volgende kennisinstellingen mee:

• Groningen: Hanzehogeschool Groningen, Rijksuniversiteit Groningen, NP, UMC en Aletta Jacobsinstituut
  • Delft: De Haagse Hogeschool, TU Delft, ROC Mondriaan
  • Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam, Hotelschool The Hague, Vrije Universiteit Amsterdam, ROC van Amsterdam
  • Eindhoven: Fontys Hogescholen, TU Eindhoven, ROC Summa
  • Rotterdam: Hogeschool Rotterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam, ROC Albeda
  • Nijmegen: HAN University of Applied Sciences, Radboud UMC, ROC Nijmegen
  • Den Bosch: Avans Hogeschool, HAS Hogeschool, Koning Willem I College en Medisch Centrum
  • Utrecht: Hogeschool Utrecht, UMCU en het MBO Amersfoort

Welkome steun in rug voor alle studenten en docenten in het hbo

Vandaag presenteerden de demissionaire onderwijsministers Van Engelshoven en Slob hun ‘Nationaal Programma Onderwijs’. Het programma is gericht op het herstellen van de effecten die de coronamaatregelen hebben op het onderwijs, van de basisschool tot het hoger onderwijs, en geldt voor de jaren 2021 en 2022. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, spreekt waardering uit over het plan: "Met dit omvangrijke steunpakket geeft het kabinet perspectief aan álle studenten in het hbo. Door studenten nu meer tijd en begeleiding te geven, kunnen zij straks hopelijk terugkijken op een waardevolle studieperiode in een vormende fase van hun leven."

Geef studenten meer tijd

Hogescholen willen dat studenten na corona meer tijd krijgen om hun studietijd volop te benutten. 'Laten we hen tijd en ruimte geven om zich te ontplooien zoals ze dat voor ogen hadden', zeggen Maurice Limmen (VH-voorzitter) en Sander van den Eijnden (vice-voorzitter VH en CvB-voorzitter Hogeschool Leiden) op ScienceGuide.

Meer aandacht ondernemerschapsonderwijs

Ondernemerschapsonderwijs valt of staat met ondernemende docenten. In een serie van zeven portretten laat O2LAB - waarbij O2 staat voor Ondernemerschap en Onderwijs - enthousiaste en inspirerende docenten aan het woord. Jorg Andree van de Hanzehogeschool Groningen is coördinator van de minor Da Vinci, waar studenten van allerlei richtingen les krijgen in ondernemerschap.