30 november in Nieuwegein

Praktijkgericht onderzoek centraal op SIA-jaarcongres 2017

Op 30 november a.s. vindt het SIA-congres 'Pak de ruimte!' plaats voor iedereen die betrokken is bij praktijkgericht onderzoek van hogescholen. Maak een keuze uit meer dan 20 verschillende sessies over o.a.:  doorwerking van onderzoek richting onderwijs, internationale samenwerking, bouwen van sterke onderzoeksgroepen, onderzoekscommunicatie, design thinking, promotierecht voor lectoren.

Inschrijven
Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Inschrijven kan via het formulier onderaan deze pagina. Congreslocatie is De Woonindustrie in Nieuwegein, vanaf Utrecht Centraal Station gemakkelijk te bereiken met de tram.

RAAK-award
Ook is er ruim aandacht voor de tien RAAK-award genomineerden. Aan het eind van het congres maakt de jury bekend welk onderzoeksproject de award mee naar huis mag nemen. De deelnemers bepalen met elkaar wie de Publieksprijs wint. Stem nu al op uw favoriete project via de SIA-Facebookpagina

POdium voor praktijkgericht onderzoek
Lectoren bij hogescholen doen onderzoek op basis van vragen uit de praktijk, in samenwerking met praktijkprofessionals. Samen werken aan onderzoek vergroot de kans dat de resultaten direct worden gebruikt. Via het onderwijs van de hogescholen komt de kennis ook bij studenten: de praktijkprofessionals van de toekomst. Op POdium vind u lectoren, hun onderzoeksthema's, evenementen waarbij zij zijn betrokken en voorbeelden van onderzoek.

Hogescholen ondertekenen intentieverklaring I-Partnerschap met Rijksoverheid

De Rijksoverheid, hogescholen en universiteiten gaan structureel samenwerken op het gebied van onderzoek en onderwijs om slimme oplossingen te vinden voor digitale vraagstukken. Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Maurice Limmen (voorzitter VH) en Pieter Duisenberg (voorzitter VSNU) hebben vandaag voor dit I-Partnerschap via een drone een intentieverklaring ondertekend. Daarin staan concrete afspraken hoe de samenwerking vorm krijgt. ‘In het hbo worden studenten opgeleid voor een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. Digitalisering en IT hebben daar een wezenlijke invloed op. Met deze samenwerking kunnen we studenten nog beter voorbereiden op de toekomstige beroepspraktijk,' aldus Maurice Limmen.

Verbinding van onderwijs en onderzoek voor een betere kwaliteit

Vandaag is het advies ‘Slimme Verbindingen’ gepresenteerd aan minister Slob en minister Van Engelshoven (OCW). Dit advies is een vervolg op de ontwikkelagenda ‘Lerend onderwijs voor een lerend Nederland: naar een versterkte kennisinfrastructuur voor het onderwijs’ die eerder dit jaar door alle onderwijskoepels is opgesteld. De aanleiding om een sterke kennisinfrastructuur te ontwikkelen is duidelijk: ons onderwijs staat voor grote vraagstukken, zoals het realiseren van passend onderwijs, het zorgen voor gelijke kansen, het recht doen aan verschillen en het gebruik van nieuwe technologische ontwikkelingen voor betere leerprocessen.

Samenwerken in Centres of expertise voor onderzoek en onderwijs

Centres of expertise zijn meestal gericht op een opleidingsdomein (54%) of juist een zeer divers palet op opleidingen (42%). Het belangrijkste motief van marktpartijen om aan deze Centres deel te nemen is de toegang tot praktijkgericht onderzoek door hogescholen. In het hbo ligt de nadruk bij de inhoudelijke focus van de samenwerking vooral op het verbeteren van het onderwijs en het ontwikkelen van nieuwe kennis. Dit blijkt uit een impactmeting 2019 van Katapult, een netwerk van meer dan 300 samenwerkingsverbanden tussen beroepsonderwijs, bedrijfsleven, onderzoek en overheid.

Onderzoek is een belangrijk fundament

Standpunt

Innovaties en toepassing ontwikkelen in de beroepspraktijk van o.a. medische professionals, ICT-ers, kunstenaars en leraren is wat praktijkgericht onderzoek van hogescholen stimuleert. Dat doen ze onder begeleiding van lectoren en in samenwerking met bedrijven en organisaties. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende een kritische houding van studenten en versterkt het de onderwijskwaliteit. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten gezamenlijk voor majeure investeringen, zowel publiek als privaat, in de Nationale Wetenschapsagenda. Deze agenda stimuleert een impuls in de keten van kennis en wetenschap.