Pabo-opleidingen zitten in de lift

De pabo’s hebben de afgelopen jaren veel stappen gezet om de kwaliteit verder te versterken, onder meer door de invoering van de toelatingstoetsen. Deze maatregelen betalen zich nu uit. Toch bestaan over de toelatingstoetsen nog altijd de nodige misverstanden.

Barbara de Kort, voorzitter van het Landelijk Overleg Lerarenopleidingen Basisonderwijs: “Het is een verkeerde aanname dat de toetsen zijn ingevoerd om tot selectie van studenten te komen met hogere examencijfers. De toelatingstoetsen zijn in 2015 is ingevoerd als toetsen ‘voor de poort’ van de pabo om te checken of aspirant-studenten over voldoende basiskennis beschikken om aan de opleiding te beginnen. In jargon worden de toetsen ook wel deficiëntie toetsen genoemd.” In bijgaande factsheet zetten we een aantal feiten over deze toelatingstoetsen voor de pabo op een rij.

De Vereniging Hogescholen constateert dat sinds 2015 de uitval in de propedeuse minder wordt en belangrijker nog, dat de instroom weer toeneemt. Deze signalen worden met cijfers onderbouwd. Gezien het huidige aantal aanmeldingen lijkt de instroom in 2018-2019 opnieuw toe te nemen.

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.

Pabo toegankelijker door extra ruimte voor entreetoetsen

De Vereniging Hogescholen is tevreden over het feit dat mbo’ers en havisten meer tijd krijgen om te voldoen aan de vooropleidingseisen. Volgens voorzitter Maurice Limmen is de maatregel in lijn met het voornemen om meer pabo-studenten aan te trekken en te zorgen dat zij succesvol voor de klas verschijnen. “Op deze manier maken we de pabo toegankelijker, wat erg belangrijk is aangezien we door het lerarentekort staan te springen om leraren”.

Actieplan pabo 'Naar een toekomstbestendig en inclusiever toelatings- en toetsingsbeleid'

De leraar is van onschatbare waarde als het gaat over het onderwijs aan en de vorming van kinderen in het basisonderwijs. Die waarde zit onder andere in het bieden van gelijke kansen aan alle leerlingen, het afstemmen van onderwijs op maat van het kind en de voorbereiding van leerlingen op hun rol in de maatschappij en de samenleving.