Opening studiejaar hogeschool Saxion

De Vereniging Hogescholen en StartupDelta bundelen krachten om ondernemerschap op hogescholen een boost te geven

Mou vereniging hogescholen en startupdelta hrzt

Tijdens de opening van het studiejaar op de hogeschool Saxion in Enschede hebben Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen en ZKH Prins Constantijn, speciaal gezant van StartupDelta een memorandum van overeenstemming ondertekend. Doel hiervan is om de al aanwezige aandacht voor ondernemerschap en ondernemerschapsonderwijs verder te stimuleren en uit te dragen. Belangrijke onderdelen van het memorandum zijn onder andere het stimuleren van een brede invoering van een topondernemersregeling om de combinatie studeren en ondernemen te vergemakkelijken, de invoering van een entrepreneurial master en de organisatie van Startup24 waardoor duizenden eerste- en tweedejaars studenten kennis kunnen maken met het ondernemerschap.

Daarnaast gaan de hogescholen meer samenwerken rondom ondernemerschapsonderwijs en het netwerk van student-ondernemers versterken. Hogescholen willen hun studenten en docenten faciliteren door incubatorprogramma’s te ontwikkelen en bestaande incubators breder toegankelijk te maken.

ZKH Prins Constantijn, speciaal gezant van StartUpDelta:
“Tijdens je studie moet je eigenlijk al met ondernemerschap in aanraking komen, zodat je kunt ervaren hoe het is om je eigen bedrijf te beginnen en nieuwe producten te ontwikkelen en in de markt te zetten. Een ondernemer als Jitse Groen en zijn Thuisbezorgd.nl is een fantastisch voorbeeld van een succesvolle student-ondernemer. Hij heeft veel werk verzet en daarvan kunnen volgende generaties profiteren. Hogescholen en universiteiten bieden echter nog te weinig ondersteuning en opleidingen. Ik ben daarom heel blij dat de Vereniging Hogescholen de handschoen oppakt om hogescholen te laten leren van elkaars goede voorbeelden en op die manier veel meer studenten te bereiken, vooral door middel van een 'top ondernemersregeling' naar het model van de 'top sporters regeling'."

Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen:
“Het HBO is een belangrijke route naar het ondernemerschap. Hogescholen doen gelukkig al veel in onderwijs, begeleiding, ondersteuning en onderzoek om studenten daar optimaal voor toe te rusten. Maar we kunnen de kennis nog beter delen en de aandacht versterken. Daarom ben ik blij met de samenwerking met StartUpDelta. Dat schept nog meer kansen voor jonge ondernemende mensen."

Saxion als voorbeeld
Tijdens de opening van het academisch jaar is op feestelijke wijze is de nieuwe incubatorruimte van Saxion in gebruik genomen. Het Centrum van Ondernemerschap van Saxion biedt 3.000 m2 ruimte en bijbehorende personele inspanning om vanuit de Stadscampus kansrijke student ondernemers te begeleiden. Voor de excellente studentondernemer gaat dit studiejaar de topondernemersregeling bij Saxion van start. Deze regeling biedt studenten de gelegenheid om studie en ondernemen te combineren. De student heeft de mogelijkheid om af te studeren op zijn eigen bedrijf, leerroutes zijn flexibel in te richten.

Kerncijfers hbo overzichtelijk gepresenteerd in sectordashboard

De Vereniging Hogescholen introduceert vandaag het sectordashboard met een uitgebreide reeks kerncijfers over het hbo. De gebruiker kan daarmee op verscheidene niveaus helder vormgegeven rapportages maken. Bijvoorbeeld over het hbo of een hbo-sector. Ook is het mogelijk om een hogeschool te vergelijken met een of meerdere andere hogescholen. Daarnaast is er informatie beschikbaar per opleiding. Per detailniveau zijn de meest relevante kerncijfers uit verschillende bronnen op één pagina te raadplegen.

Herverdelen niet de oplossing

Vandaag heeft de commissie Van Rijn het advies 'Wissels om - Naar een transparante en evenwichtige bekostiging, en meer samenwerking in hoger onderwijs en onderzoek' aangeboden aan de minister van OCW, Van Engelshoven. De Vereniging Hogescholen maakt zich ernstig zorgen over de gesuggereerde herverdeling van middelen in het hbo binnen de bestaande budgetten.

Voorlopige aanmeldcijfers mei 2019

Het totaal aantal voorlopige aanmeldingen voor hbo-opleidingen is ongeveer gelijk aan het aantal aanmeldingen van vorig jaar. Er is een forse toename in de aanmeldingen te zien voor associate degree opleidingen (+31,6%). Het aantal aanmeldingen voor bacheloropleidingen neemt 1% af.