Ondernemers innoveren samen met hogeschool

Wat kun je als bedrijf met big data, hoe zet je in op robotisering of wanneer maak je gebruik van 3D-printen? Het Fontys Centre of Expertise High Tech Systems and Materials (HTSM) van Fontys Hogescholen in Eindhoven is precies voor dit soort vragen opgericht. Bij dit onderdeel van de hogeschool werken studenten en docenten elke dag samen met ondernemers die willen innoveren.

Hightech
In 2013 werd het expertisecentrum binnen Fontys opgericht. Bedoeld om bedrijven te helpen met innoveren op hightechgebied. Het centrum koppelt ondernemers met een specifieke vraag aan een team van studenten en docenten met de juiste expertise. Aanvankelijk lag de nadruk op robotica, 3D-printing en agro-mechatronica. Inmiddels richten ze zich op meer focusgebieden.

Dutch Technology Week
Verzoeken om mee te denken komen uit de hele regio. Van grote techorganisaties tot mkb-ers die verder willen met hun bedrijf. Tijdens de Dutch Technology Week van 15 t/m 20 mei 2017 bespreken ondernemers hun vraagstukken uit de eigen praktijk met deskundigen van Fontys en met collega-ondernemers. Het betreft vragen over innovatie en over de gevolgen hiervan voor bijvoorbeeld hun medewerkers, business model of productiemachines.

Bron: artikel

Manifest tegen stagediscriminatie in hoger onderwijs ondertekend

Voor sommige studenten in het hoger onderwijs is stagediscriminatie de dagelijkse realiteit. Ze kunnen moeilijk een stageplaats bemachtigen of krijgen te maken met discriminatie tijdens een stage. Hogescholen, universiteiten, de ministeries van OCW en SWZ, studentenorganisaties en werkgevers hebben vandaag een manifest ondertekend om stagediscriminatie aan te pakken. Studenten moeten onder meer op zo’n manier worden begeleid dat iedereen een gelijke kans heeft op een stageplek.

Commissie positionering hbo geïnstalleerd

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. De komende decennia zijn honderdduizenden nieuwe hoogopgeleide professionals nodig. Dat vereist een sterker gepositioneerd hoger beroepsonderwijs. Want juist hogescholen zijn vanuit hun regionale spilfunctie essentieel voor de economische structuurversterking en de leefbaarheid van Nederland. Een nieuwe commissie gaat zich buigen over de vraag hoe die positie van het hbo kan worden versterkt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De huidige samenleving heeft een stevig hoger beroepsonderwijs nodig. De verminderde instroom van vwo’ers is daarmee een van de aanleidingen om de positionering van het hbo breder onder de loep te nemen”.

Staat van het Onderwijs: kwaliteit hoger onderwijs op peil gebleven

De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag haar jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van het hoger onderwijs in coronatijd op peil is gebleven. De pandemie heeft bovendien weinig impact gehad op de studievoortgang van studenten. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het inspectierapport geeft aan dat hogescholen in crisistijd goed werk hebben geleverd, daar mogen we trots op zijn”.