Omscholingstraject Make IT Work Hogeschool van Amsterdam wint Pro-Motor Award 2018

Make it work   hva

Omscholingstraject Make IT Work van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft dit jaar de Pro-Motor Award 2018 gewonnen. De jaarlijkse prijs voor een ambitieus idee werd woensdagavond 28 november uitgereikt door Mariëtte Hamer, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad. De award stimuleert onderscheidende samenwerkingen tussen het onderwijs, bedrijfsleven en de overheid.

Hoog rendement
Volgens de jury is Make IT Work - dat hoogopgeleiden zonder specifieke IT-achtergrond omschoolt naar een IT-functie op hbo-niveau - onder meer opgevallen door het hoge rendement. Van de deelnemers sluit 91% het project succesvol af en is 97% blijvend werkzaam in de IT. Make IT Work heeft al 276 studenten (waarvan een derde vrouw is!) kunnen afleveren en 83 bedrijven aangesloten. Het project wordt daarnaast op Europees niveau gewaardeerd en geldt als een voorbeeld voor andere EU-landen op het gebied van digitalisering.

Uitbreiden mogelijk
Ook de mogelijkheid om het project verder uit te breiden, kan op verlof van de jury rekenen. ‘Het initiatief van de Hogeschool van Amsterdam laat nu al zien dat het nadrukkelijk opschaalbaar is en overdraagbaar naar andere opleidingsvormen in het beroepsonderwijs en vormen van samenwerking van bedrijven en overheden daarmee.’

Genomineerden
Make IT Work nam het woensdag op tegen vier andere genomineerden: Power Course, Extra Strong, Beyond en Open Learning Labs. Belangrijk voor de jury dit jaar was dat de projecten nadrukkelijk een bijdrage leveren aan de versterking en vernieuwing van de mogelijkheden van Leven Lang Ontwikkelen.

De Pro-Motor Award is een initiatief van Katapult, een netwerk van meer dan 150 samenwerkingsverbanden tussen het onderwijs en bedrijfsleven.

(Bron en foto: website Hogeschool van Amsterdam)

Goede regionale samenwerking mbo - hbo bepaalt succes Associate degree

De eerste landelijke Associate degree conferentie, die vandaag plaatsvindt, illustreert prachtige voorbeelden van regionale samenwerking die het succes van de Associate degree mede bepalen. Ton Heerts, voorzitter van de MBO-raad, en Jan Bogerd, portefeuillehouder Onderwijs van de Vereniging Hogescholen, bevestigden deze samenwerking met een gezamenlijk convenant. “Dit convenant is een stimulans voor verdere regionale samenwerking. Laten we vooral van elkaars expertise, kennis en ervaring gebruik maken”, aldus Jan Bogerd.

Flexibilisering in hbo trekt meer studenten

Na jaren van gestage terugloop van het aantal deeltijdstudenten is vanaf 2014 de weg omhoog ingeslagen. Vanaf 2016 zien we zelfs een extra sterk herstel. Begonnen in 2014 nog 8.993 studenten aan een hbo opleiding in deeltijd, in 2017 waren dat er al 10.445. De voorlopige cijfers voor 2018 geven zelfs een groei aan van 9,3% ten opzichte van 2017. Ter voorbereiding op het Algemeen Overleg Leven Lang Leren op 9 oktober a.s. in de Tweede Kamer, brengen we de ontwikkelingen van het deeltijdonderwijs van de hogescholen in dit position paper graag onder uw aandacht.

Ontwikkeling leiderschap wijkverpleegkundigen draagt bij aan behoud verpleegkundigen en aantrekkelijkheid beroep

42 ambassadeurs wijkverpleegkundigen hebben vandaag het evaluatierapport ‘Opbrengsten vijf jaar ambassadeurs voor de wijkverpleegkundigen’ aangeboden aan minister Hugo de Jonge van VWS. Uit het rapport blijkt dat de ambassadeurs door dit traject niet alleen meer lef hebben gekregen, ook ervaren zij een toename in assertiviteit, persoonlijke en professionele ontwikkeling. Deze ambassadeurs laten een groei zien in leiderschap. Zij zijn rolmodellen voor de beroepsgroep, zorgen voor een positief imago voor de wijkverpleging, zijn succesvol in het werven van nieuwe collega’s en geven gastcolleges bij de opleiding verpleegkunde op hogescholen, aldus de onderzoekers. De evaluatie is uitgevoerd door het lectoraat Chronisch Zieken van Hogeschool Utrecht.