Omscholingstraject Make IT Work Hogeschool van Amsterdam wint Pro-Motor Award 2018

Omscholingstraject Make IT Work van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft dit jaar de Pro-Motor Award 2018 gewonnen. De jaarlijkse prijs voor een ambitieus idee werd woensdagavond 28 november uitgereikt door Mariëtte Hamer, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad. De award stimuleert onderscheidende samenwerkingen tussen het onderwijs, bedrijfsleven en de overheid.

Hoog rendement
Volgens de jury is Make IT Work - dat hoogopgeleiden zonder specifieke IT-achtergrond omschoolt naar een IT-functie op hbo-niveau - onder meer opgevallen door het hoge rendement. Van de deelnemers sluit 91% het project succesvol af en is 97% blijvend werkzaam in de IT. Make IT Work heeft al 276 studenten (waarvan een derde vrouw is!) kunnen afleveren en 83 bedrijven aangesloten. Het project wordt daarnaast op Europees niveau gewaardeerd en geldt als een voorbeeld voor andere EU-landen op het gebied van digitalisering.

Uitbreiden mogelijk
Ook de mogelijkheid om het project verder uit te breiden, kan op verlof van de jury rekenen. ‘Het initiatief van de Hogeschool van Amsterdam laat nu al zien dat het nadrukkelijk opschaalbaar is en overdraagbaar naar andere opleidingsvormen in het beroepsonderwijs en vormen van samenwerking van bedrijven en overheden daarmee.’

Genomineerden
Make IT Work nam het woensdag op tegen vier andere genomineerden: Power Course, Extra Strong, Beyond en Open Learning Labs. Belangrijk voor de jury dit jaar was dat de projecten nadrukkelijk een bijdrage leveren aan de versterking en vernieuwing van de mogelijkheden van Leven Lang Ontwikkelen.

De Pro-Motor Award is een initiatief van Katapult, een netwerk van meer dan 150 samenwerkingsverbanden tussen het onderwijs en bedrijfsleven.

(Bron en foto: website Hogeschool van Amsterdam)

Hbo, mbo en wo pleiten voor 1 week scholing per jaar voor iedere werkende Nederlander

De drie publieke onderwijssectoren die onderwijs aan volwassenen geven (mbo, hbo en wo) willen bijdragen aan een doorbraak in LLO en daarom hun krachten bundelen. Ze bepleiten alle drie een aanvullend arrangement van publieke bekostiging in de vorm van leerrechten.

Meer dan 25 workshops met ruim 40 presentatoren op jaarcongres Vereniging Hogescholen - 9 april 2020

Update 16 maart 2020: dit congres is verplaatst naar 25 november 2020 - Helden van het hbo', onder die titel organiseert de Vereniging Hogescholen op 9 april a.s. het jaarcongres. Met in de middag meer dan 25 workshops verzorgd door ruim 40 presentatoren van 11 hogescholen, de Vereniging Hogescholen, Hobéon, ROA Universiteit Maastricht, andere organisaties en sponsoren.

Gelijkwaardig maar verschillend: hogescholen en universiteiten werken samen aan de toekomst van het stelsel

Vandaag hebben de universiteiten en de hogescholen een gezamenlijk position paper gepubliceerd. De universiteiten en hogescholen hebben in dit paper gezamenlijke ambities geformuleerd en prioriteiten benoemd voor de komende jaren. De focus ligt op meer differentiatie binnen het stelsel van hoger onderwijs, tussen instellingen, in onderwijsaanbod en in persoonlijke routes van de student. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ”We doen dit alles vanuit de basisgedachte dat hogescholen en universiteiten “gelijkwaardig, maar verschillend” zijn. We willen ervoor zorgen dat Nederlandse studenten sneller op de voor hen meest geschikte opleiding terecht komen.“ VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg: “We willen samen stappen zetten om het stelsel van hoger onderwijs voor te bereiden op de toekomst. Met meer samenwerking kunnen we meer betekenen voor studenten en maatschappij.”