OCW stelt 1 miljoen euro beschikbaar voor 19 Centres of Expertise voor 2018

Minister Bussemaker van OCW heeft financiering in 2018 toegekend voor alle 19 Centres of Expertise. Eind 2017 zou deze regeling voor de 1e en 2e generatie CoE's officieel aflopen. Voor de 19 bekostigde centres stelt OCW opnieuw €1 miljoen beschikbaar voor 2018. De verlenging van de regeling in 2018 zal als tussenjaar gebruikt worden voor de vormgeving van een nieuw financieringsarrangement vanaf 2019.

Inmiddels zijn er bij elkaar opgeteld 149 Centres of Expertise (hbo) en Centra voor innovatief vakmanschap (mbo), mede tot stand gekomen door cofinanciering vanuit het bedrijfsleven en vanuit de overheid. Het hbo telt 37 Centres of Expertise.

Deze zogenoemde Centra zijn samenwerkingsverbanden tussen onderwijsinstellingen, bedrijven, overheden en andere publieke organisaties binnen het hbo en mbo. Een Centrum bestaat uit gemiddeld 35 bedrijven en organisaties, 375 studenten en 30 docenten. Gezamenlijk hebben de Centra jaarlijks een bereik van 4.500 bedrijven, 50.000 studenten, bijna 4.000 docenten en 83 mbo-instellingen en hogescholen. In de Centra staat naast het zorgen voor onderwijsvernieuwing en een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, het versnellen en vergroten van het innovatievermogen van bedrijven centraal.

Bron en afbeelding: Katapult

Zie ook: Meer feiten en cijfers over de impact van Centres of Expertise

Vereniging Hogescholen en MBO Raad ondertekenen convenant Associate degree

Op 3 juli hebben de voorzitters van de Vereniging Hogescholen en de MBO Raad, Thom de Graaf en Ton Heerts, het convenant Associate degree (Ad) ondertekend. Met dit convenant bevestigen beide brancheverenigingen de wens tot samenwerking rondom de Ad-opleidingen. Het uitgangspunt is dat voor het ontwikkelen en aanbieden van een Ad-opleiding in het publieke stelsel de samenwerking nog beter wordt opgezocht.

Heel veel in deeltijd

Net als vorig jaar hebben ook dit jaar de hogescholen hun krachten gebundeld om het deeltijdonderwijs onder de aandacht te brengen. In de periode van 7 mei tot 4 juni zal er extra aandacht zijn voor het deeltijd studeren bij een hogeschool.

Hbo deeltijdonderwijs in de lift, flexibiliteit loont

Om in te spelen op de veranderende vraag van werkgevers en professionals, bieden hogescholen naast het initieel onderwijs steeds meer flexibele deeltijdopleidingen aan. Het resultaat is dat de instroom van het deeltijdonderwijs dit studiejaar is gestegen met 8,5% naar in totaal 10.445 studenten, hierbij startten de meeste studenten (3.283) in de sector Onderwijs.