Nu vooral vooruitkijken

Vandaag heeft de minister van OCW haar besluit over het advies van de reviewcommissie m.b.t. de prestatieafspraken bekend gemaakt. De Vereniging Hogescholen heeft al eerder aangegeven het onterecht te vinden dat 6 hogescholen door een negatief oordeel op één aspect, namelijk het studierendement, financieel worden gestraft door de minister. Zij hebben zich immers tot het maximum ingespannen en hebben bovendien gedaan wat de minister zelf heeft gezegd: kwaliteit gaat boven studierendement. “De financiële korting die de minister vandaag bekend heeft gemaakt stelt ons teleur”, zegt Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “We sluiten dit hoofdstuk nu met een onbevredigend gevoel af maar richten ons op een toekomst van horizontale regionale verantwoording.”

Ingewikkelde rekenmethode
Individuele hogescholen hebben in 2012 prestatieafspraken gemaakt met het ministerie van OCW voor de periode 2012 tot 2016. Bij 6 hogescholen wordt op grond van de beoordeling van de reviewcommissie gekort op de begroting. De minister is maar deels tegemoetgekomen aan de bezwaren van de Vereniging Hogescholen door de korting te halveren. Wel spreekt de minister haar waardering uit voor de inspanningen die door de hogescholen zijn geleverd.

De Vereniging Hogescholen heeft zich eerder uitgesproken tegen een mechanisch afrekenen zonder rekening te houden met het verhaal achter de cijfers. Prestatiebekostiging in het hoger onderwijs is een onjuist en soms onrechtvaardig instrument, de huidige beoordeling laat eens te meer zien dat het niet logisch is om te werken met zo’n afrekensystematiek en hogescholen ondanks al hun inspanningen te bestraffen.

Aandacht gericht op de toekomst
“De overheid moet sturen op afstand en meer ruimte aan de autonomie van de hogescholen bieden” vindt Thom de Graaf, “dan kunnen de hogescholen – in overleg met de eigen belanghebbenden (studenten, medewerkers, beroepenveld) – veel beter inspelen op waar de samenleving behoefte aan heeft.” De Vereniging Hogescholen benadrukt dat ook zonder prestatieafspraken de onderwijskwaliteit in het hbo omhoog zou zijn gegaan en de profilering van hogescholen zou zijn ingezet. Het is verstandig om de instellingen nu de ruimte te geven om zelf in nauwe samenspraak met studenten, docenten, lectoren en stakeholders (bedrijfsleven, maatschappelijke instellingen) instellingsplannen te formuleren met transparante ambities. De Vereniging Hogescholen is daarom tegen opgelegde prestatieafspraken en stringente verticale sturing.

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree een stijging te zien van maar liefst 21,9%. “De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Geslaagd #HBOdebat 'Professionals voor morgen'

"Het was een goed debat over de toekomst en de strategische agenda van het hbo vanmiddag. Hoe professionals van morgen op te leiden? En goed om kennis te maken met medebestuurders uit heel Nederland", twitterde Joeri van den Steenhoven, CvB-lid Hogeschool Leiden, na afloop van het '#Hbodebat: Professionals voor morgen' op 2 oktober jl. in Den Haag. Samen met een gemeleerd gezelschap van vijf Tweede Kamer woordvoerders hoger onderwijs, docenten, studenten, adviseurs, hbo-bestuurders en vertegenwoordigers van hbo-partners nam hij deel aan het tweede #hbodebat van dit jaar.

Gelijkwaardig maar verschillend: hogescholen en universiteiten werken samen aan de toekomst van het stelsel

Vandaag hebben de universiteiten en de hogescholen een gezamenlijk position paper gepubliceerd. De universiteiten en hogescholen hebben in dit paper gezamenlijke ambities geformuleerd en prioriteiten benoemd voor de komende jaren. De focus ligt op meer differentiatie binnen het stelsel van hoger onderwijs, tussen instellingen, in onderwijsaanbod en in persoonlijke routes van de student. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ”We doen dit alles vanuit de basisgedachte dat hogescholen en universiteiten “gelijkwaardig, maar verschillend” zijn. We willen ervoor zorgen dat Nederlandse studenten sneller op de voor hen meest geschikte opleiding terecht komen.“ VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg: “We willen samen stappen zetten om het stelsel van hoger onderwijs voor te bereiden op de toekomst. Met meer samenwerking kunnen we meer betekenen voor studenten en maatschappij.”

Horizontale dialoog

Standpunt

De hogescholen hebben zich de afgelopen decennia ontwikkeld tot zelfbewuste en zelfstandige organisaties die op professionele wijze invulling geven aan de taken die hun bij wet zijn opgedragen. In samenspraak met politiek en samenleving zoeken hogescholen antwoord op actuele maatschappelijke ontwikkelingen.