Nieuw lectoraat Avans Hogeschool start onderzoek ondermijnende criminaliteit

Criminele organisaties hebben steeds meer invloed op de samenleving, zoals in lokale politieke partijen, de vastgoedwereld, de horeca en in vele andere onderdelen van de samenleving. Op deze wijze ondermijnen ze het democratisch gezag. De opsporingsdiensten, het Openbaar Ministerie en het lokaal bestuur zoeken naar een effectieve aanpak van de problematiek. Het Expertisecentrum Veiligheid (EV) van Avans Hogeschool wil substantieel en constructief bijdragen aan de strijd tegen ondermijning. Daarom start het een nieuw lectoraat dat onderzoek verricht naar ondermijnende criminaliteit.

Onderzoek op het gebied van ondermijning zoals is bedoeld in het nieuw op te starten lectoraat is in Nederland nog niet verricht. De activiteiten van de lector Ondermijning, die Avans binnenkort aanstelt, richten zich onder andere op de burger. Welke rol speelt die in het proces? Hoe kan die signaleren en zichzelf weerbaarder maken tegen bijvoorbeeld criminelen die de wijk over dreigen te nemen? Hoe kan iemand die in de schulden zit het snelle geld van de wietteelt weerstaan?

Hogescholen ondertekenen intentieverklaring I-Partnerschap met Rijksoverheid

De Rijksoverheid, hogescholen en universiteiten gaan structureel samenwerken op het gebied van onderzoek en onderwijs om slimme oplossingen te vinden voor digitale vraagstukken. Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Maurice Limmen (voorzitter VH) en Pieter Duisenberg (voorzitter VSNU) hebben vandaag voor dit I-Partnerschap via een drone een intentieverklaring ondertekend. Daarin staan concrete afspraken hoe de samenwerking vorm krijgt. ‘In het hbo worden studenten opgeleid voor een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. Digitalisering en IT hebben daar een wezenlijke invloed op. Met deze samenwerking kunnen we studenten nog beter voorbereiden op de toekomstige beroepspraktijk,' aldus Maurice Limmen.

Verbinding van onderwijs en onderzoek voor een betere kwaliteit

Vandaag is het advies ‘Slimme Verbindingen’ gepresenteerd aan minister Slob en minister Van Engelshoven (OCW). Dit advies is een vervolg op de ontwikkelagenda ‘Lerend onderwijs voor een lerend Nederland: naar een versterkte kennisinfrastructuur voor het onderwijs’ die eerder dit jaar door alle onderwijskoepels is opgesteld. De aanleiding om een sterke kennisinfrastructuur te ontwikkelen is duidelijk: ons onderwijs staat voor grote vraagstukken, zoals het realiseren van passend onderwijs, het zorgen voor gelijke kansen, het recht doen aan verschillen en het gebruik van nieuwe technologische ontwikkelingen voor betere leerprocessen.

Samenwerken in Centres of expertise voor onderzoek en onderwijs

Centres of expertise zijn meestal gericht op een opleidingsdomein (54%) of juist een zeer divers palet op opleidingen (42%). Het belangrijkste motief van marktpartijen om aan deze Centres deel te nemen is de toegang tot praktijkgericht onderzoek door hogescholen. In het hbo ligt de nadruk bij de inhoudelijke focus van de samenwerking vooral op het verbeteren van het onderwijs en het ontwikkelen van nieuwe kennis. Dit blijkt uit een impactmeting 2019 van Katapult, een netwerk van meer dan 300 samenwerkingsverbanden tussen beroepsonderwijs, bedrijfsleven, onderzoek en overheid.