Nadja Jungmann (HU) uitgeroepen tot Lector van het Jaar

Nadja Jungmann (Hogeschool Utrecht) is vandaag in Den Haag uitgeroepen tot Lector van het Jaar. Zij ontving de prijs uit handen van de minister van OCW, Jet Bussemaker. De lector Schulden en Incasso werd door de jury geroemd om haar veelzijdigheid. Op het gebied van onderzoek en onderwijs excelleert Jungmann, maar ook op zaken als studentbetrokkenheid, exposure en verbinding met de maatschappij scoort Jungmann goed. De jaarlijkse verkiezing wordt georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en onderwijswebsite ScienceGuide.

Opiniemaker
Jungmann heeft zich ontpopt heeft tot opiniemaker in de discussie over schuldenproblematiek, waar ze sinds 2010 onderzoek naar doet. Daarnaast is de impact van haar onderzoek meetbaar. Haar onderzoek zorgde ervoor dat gemeenten in 2016 moesten stoppen met uitsluiting van bepaalde groepen schuldenaren en gerechtsdeurwaarders geen beslagen meer mochten leggen die de schuldenaren alleen maar verder in de problemen zouden brengen.

Genomineerden
Naast Jungmann waren Louise Elffers (Hogeschool van Amsterdam) en Marijke Kral (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) genomineerd. Het ISO heeft nominaties ontvangen uit het hele land. Een scala aan disciplines, methodes en creativiteit bood zich aan. Het lectoraat heeft een unieke positie in het hoger onderwijs en die positie verdient waardering. Omdat die waardering nog te vaak achterblijft, zet het ISO het lectoraat in het daglicht door middel van deze uitverkiezing.

Lees ook het interview met Nadja Jungmann in ScienceGuide

Hogescholen ondertekenen intentieverklaring I-Partnerschap met Rijksoverheid

De Rijksoverheid, hogescholen en universiteiten gaan structureel samenwerken op het gebied van onderzoek en onderwijs om slimme oplossingen te vinden voor digitale vraagstukken. Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Maurice Limmen (voorzitter VH) en Pieter Duisenberg (voorzitter VSNU) hebben vandaag voor dit I-Partnerschap via een drone een intentieverklaring ondertekend. Daarin staan concrete afspraken hoe de samenwerking vorm krijgt. ‘In het hbo worden studenten opgeleid voor een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. Digitalisering en IT hebben daar een wezenlijke invloed op. Met deze samenwerking kunnen we studenten nog beter voorbereiden op de toekomstige beroepspraktijk,' aldus Maurice Limmen.

Verbinding van onderwijs en onderzoek voor een betere kwaliteit

Vandaag is het advies ‘Slimme Verbindingen’ gepresenteerd aan minister Slob en minister Van Engelshoven (OCW). Dit advies is een vervolg op de ontwikkelagenda ‘Lerend onderwijs voor een lerend Nederland: naar een versterkte kennisinfrastructuur voor het onderwijs’ die eerder dit jaar door alle onderwijskoepels is opgesteld. De aanleiding om een sterke kennisinfrastructuur te ontwikkelen is duidelijk: ons onderwijs staat voor grote vraagstukken, zoals het realiseren van passend onderwijs, het zorgen voor gelijke kansen, het recht doen aan verschillen en het gebruik van nieuwe technologische ontwikkelingen voor betere leerprocessen.

Samenwerken in Centres of expertise voor onderzoek en onderwijs

Centres of expertise zijn meestal gericht op een opleidingsdomein (54%) of juist een zeer divers palet op opleidingen (42%). Het belangrijkste motief van marktpartijen om aan deze Centres deel te nemen is de toegang tot praktijkgericht onderzoek door hogescholen. In het hbo ligt de nadruk bij de inhoudelijke focus van de samenwerking vooral op het verbeteren van het onderwijs en het ontwikkelen van nieuwe kennis. Dit blijkt uit een impactmeting 2019 van Katapult, een netwerk van meer dan 300 samenwerkingsverbanden tussen beroepsonderwijs, bedrijfsleven, onderzoek en overheid.

Onderzoek is een belangrijk fundament

Standpunt

Innovaties en toepassing ontwikkelen in de beroepspraktijk van o.a. medische professionals, ICT-ers, kunstenaars en leraren is wat praktijkgericht onderzoek van hogescholen stimuleert. Dat doen ze onder begeleiding van lectoren en in samenwerking met bedrijven en organisaties. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende een kritische houding van studenten en versterkt het de onderwijskwaliteit. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten gezamenlijk voor majeure investeringen, zowel publiek als privaat, in de Nationale Wetenschapsagenda. Deze agenda stimuleert een impuls in de keten van kennis en wetenschap.