#Futureproof: het hbo klaar voor de toekomst - 9 mei 2019

Naar het jaarcongres? Download de congresapp

Banner jaarcongres nieuwsbrief

Donderdag 9 mei aanstaande organiseert de Verenging Hogescholen haar jaarcongres in 1931 Congrescentrum, Den Bosch. U heeft zich ook aangemeld? Om 9.00 uur staat de koffie klaar, om 9.45 uur start het programma. Wij raden u aan op tijd te komen, want we verwachten 1.000 deelnemers.

Congresapp
Het is de bedoeling dat u vooraf uw programma samenstelt op de congresapp. Bij aanmelding heeft u een e-mailbericht gekregen van netwerkapp met daarin de inlogcode voor deze congresapp. Als u die nog niet geïnstalleerd heeft, raden wij u aan dat zo snel mogelijk te doen. Op de app kunt u zich aanmelden voor de deelsessie van uw keuze. Als deze vol is, is inschrijven niet meer mogelijk.

Indien u dit bericht niet kunt vinden, adviseren wij u om uw spambox te controleren en anders nog even contact op te nemen met de Vereniging Hogescholen, evenementen@vereniginghogescholen.nl .

Tip: neem ook uw oplader en/of accu mee. Dan weet u zeker dat u het programma via uw mobiel altijd bij de hand heeft.

Hogescholen zetten opnieuw stappen met de Sustainable Development Goals

De duurzame ontwikkelingsdoelen moeten onderdeel zijn van het hoger onderwijs zodat de leiders van de toekomst uitgerust worden met de juiste kennis en vaardigheden. Op het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen werd bekend dat alle 36 hogescholen het SDG Charter hebben ondertekend. Maar daar blijft het niet bij: Avans Hogeschool, Fontys, Hanzehogeschool en Saxion lanceren een vernieuwend content- en stageplatform SDG on Stage dat studenten en duurzame ondernemingen rondom de Sustainable Development Goals verbindt.

Toekomst hbo ligt bij leven lang ontwikkelen

Is het hbo klaar voor de toekomst? Die vraag staat vandaag centraal op het 15e jaarcongres van het hbo. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, benadrukte dat wat hem betreft de veranderende arbeidsmarkt niet onderschat moet worden. “Er zullen banen gaan verdwijnen en de arbeidsmarkt zal ingrijpend gaan veranderen. Hogescholen kunnen ervoor zorgen dat mensen kunnen omscholen of bijscholen in hun eigen tempo. Daar ligt een enorme publieke verantwoordelijkheid, en daar hoort ook extra publieke bekostiging bij”, aldus Limmen. Een leven lang leren is een van de Sustainable Development Goals (SDGs). Op het jaarcongres ondertekenden alle 36 hogescholen in Nederland het SDG-Charter en onderstreepten daarmee hun ambitie om samen met studenten en docenten zich in te zetten voor grote maatschappelijke uitdagingen die in de toekomst op ons afkomen.

De hogeschoolorganisatie in ontwikkeling - Jaarcongres Vereniging Hogescholen 9 mei 2019

Futureproof: het hbo klaar voor de toekomst. Onder die titel organiseert de Vereniging Hogescholen op 9 mei a.s. het vijftiende jaarcongres voor en door hogescholen. Met in de middag meer dan 40 workshops verzorgd door 90 presentatoren van 15 hogescholen, de Vereniging Hogescholen, SIA, de Vereniging van Lectoren, andere organisaties en sponsoren. Ook zijn er meerdere debatten. De inhoud is gegroepeerd rondom vier thema's, namelijk de vier O's van het hbo: Omgeving, Onderwijs, Onderzoek, en Organisatie.