Meer dan 25 workshops met ruim 40 presentatoren op jaarcongres Vereniging Hogescholen - 9 april 2020

Update 16 maart 2020

Inmiddels is duidelijk dat er tot en met 6 april aanstaande geen onderwijs meer plaatsvindt op locaties van hogescholen en universiteiten. Daarnaast zijn ook grote evenementen met meer dan 100 personen verboden. Dit betekent dat het jaarcongres georganiseerd door de Vereniging Hogescholen op donderdag 9 april 2020 helaas niet zal plaatsvinden.

Wij hebben inmiddels een nieuwe datum vastgelegd: woensdag 25 november 2020, in Congrescentrum 1931, Den Bosch. Wij hopen dat het jaarcongres 'Helden van het HBO' dan alsnog kan plaatsvinden. Reserveer deze datum in uw agenda en volg de website van de Vereniging Hogescholen voor meer informatie en aanmelding voor het jaarcongres.

'Helden van het hbo', onder die titel organiseert de Vereniging Hogescholen op 9 april a.s. het jaarcongres. Met in de middag meer dan 25 workshops en masterclasses verzorgd door ruim 40 presentatoren van 11 hogescholen, de Vereniging Hogescholen, Hobéon, ROA Universiteit Maastricht, andere organisaties en sponsoren.

De inhoud van de workshops en masterclasses is gegroepeerd rondom vijf tracks, klik op de link voor een uitgebreide toelichting:

Staat van het Onderwijs: kwaliteit hoger onderwijs op peil gebleven

De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag haar jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van het hoger onderwijs in coronatijd op peil is gebleven. De pandemie heeft bovendien weinig impact gehad op de studievoortgang van studenten. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het inspectierapport geeft aan dat hogescholen in crisistijd goed werk hebben geleverd, daar mogen we trots op zijn”.

Hogescholen schorten ook dit jaar bsa op voor eerstejaars studenten

Net als in de afgelopen twee jaar krijgen eerstejaars studenten in het hoger beroepsonderwijs een jaar extra tijd om hun verplichte studiepunten te behalen. “Het opschorten van het bindend studieadvies geeft onze studenten extra lucht. Dat is nodig omdat ze ook dit studiejaar weer veel hinder hebben ondervonden van de coronamaatregelen”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Instroom eerstejaars hbo terug op pre-coronaniveau

Het aantal hbo-studenten is in het studiejaar 2021/2022 licht gestegen tot een recordaantal van 492.518, een stijging van 0,4 procent. De instroom van eerstejaars studenten daalde ten opzichte van het vorige studiejaar met 8,6 procent, waarmee de studenteninstroom weer uitkomt op het niveau van vóór de coronacrisis. Dit blijkt uit de jaarlijkse cijfers die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Corona had een groot effect op de instroom van studenten in het hbo. Dat effect lijkt nu uitgewerkt. De instroom is nu weer in lijn met wat we gewend waren voordat de coronacrisis uitbrak.”