Medezeggenschap positiever over rol maar nog altijd ruimte voor verbetering

Er is een stijgende lijn zichtbaar in de tevredenheid van medezeggenschappers. Ze zijn iets positiever gaan oordelen over de medezeggenschap op hun hogeschool of universiteit. Ze zijn bijvoorbeeld meer tevreden over de manier waarop de onderwijsinstelling hen faciliteert en de verhouding tussen raad en bestuur. Toch zijn er ook verbeterpunten; medezeggenschappers hebben behoefte aan meer tijd voor de uitvoering van hun taken en aan meer scholing.

Dat blijkt uit de medezeggenschapsmonitor 2018, die vandaag in Utrecht is overhandigd aan minister Ingrid van Engelshoven. Het ISO zei namens de samenwerkende partijen het volgende hierover: "Deze nieuwe editie van de medezeggenschapsmonitor laat sterke punten én aandachtspunten voor de medezeggenschap in het hoger onderwijs zien. Het onderzoek geeft een positief beeld, maar er is nog werk aan de winkel, zowel op landelijk niveau als binnen de hogescholen en universiteiten.”

Positieve medezeggenschap steviger geworden
De medezeggenschap heeft de afgelopen jaren dankzij nieuwe taken en rechten een stevigere positie gekregen binnen hogescholen en universiteiten. Dit heeft effect gehad op de dagelijkse praktijk. Zo besteden de studenten en docenten in de medezeggenschapsraden meer tijd aan hun werk en worden zij beter gefaciliteerd door hun hogeschool of universiteit, bijvoorbeeld in de vorm van scholing of ondersteuning. Tegelijkertijd zorgt de nieuwe rol van medezeggenschap voor een grotere vraag naar scholing en behoefte aan meer contact met de achterban. Op basis van casestudies geeft het onderzoek vijf factoren die leiden tot sterkere medezeggenschap: oog voor scholing, verbinding met andere raden en de achterban, vroegtijdige betrekking in processen, open cultuur en communicatie en een proactieve houding.

Tevredenheid
De medezeggenschappers zijn ten opzichte van de vorige edities tevredener over hun invloed op de gang van zaken en over de bestuurder als overlegpartner van de raad. Tegelijkertijd zijn de studenten en docenten in kwestie minder tevreden over het eigen functioneren. Uit het onderzoek blijkt dat dit vooral samenhangt met de vraag of ze goed gefaciliteerd worden, op tijd geïnformeerd worden, de eigen houding van de raad en de opstelling van de bestuurder.

Medezeggenschapsmonitor 2018
Deze derde editie van de medezeggenschapsmonitor is uitgevoerd door onderzoeksbureau Oberon, in opdracht van een stuurgroep geleid door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), in samenwerking met LOF, LSVb, LOVUM, de Vereniging Hogescholen, VMH en de VSNU. Aan de hand van een vragenlijst die is ingevuld door 700 raadsleden en 4 casestudies op hogescholen en universiteiten is de staat van de medezeggenschap in kaart gebracht. De publicatie van de medezeggenschapsmonitor geeft bestuurders en medezeggenschappers handvatten om het gesprek aan te gaan over medezeggenschap binnen hun hogeschool of universiteit. Deze zijn nu aan zet om te werken aan nog betere medezeggenschap.

Manifest tegen stagediscriminatie in hoger onderwijs ondertekend

Voor sommige studenten in het hoger onderwijs is stagediscriminatie de dagelijkse realiteit. Ze kunnen moeilijk een stageplaats bemachtigen of krijgen te maken met discriminatie tijdens een stage. Hogescholen, universiteiten, de ministeries van OCW en SWZ, studentenorganisaties en werkgevers hebben vandaag een manifest ondertekend om stagediscriminatie aan te pakken. Studenten moeten onder meer op zo’n manier worden begeleid dat iedereen een gelijke kans heeft op een stageplek.

Staat van het Onderwijs: kwaliteit hoger onderwijs op peil gebleven

De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag haar jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van het hoger onderwijs in coronatijd op peil is gebleven. De pandemie heeft bovendien weinig impact gehad op de studievoortgang van studenten. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het inspectierapport geeft aan dat hogescholen in crisistijd goed werk hebben geleverd, daar mogen we trots op zijn”.

Hogescholen schorten ook dit jaar bsa op voor eerstejaars studenten

Net als in de afgelopen twee jaar krijgen eerstejaars studenten in het hoger beroepsonderwijs een jaar extra tijd om hun verplichte studiepunten te behalen. “Het opschorten van het bindend studieadvies geeft onze studenten extra lucht. Dat is nodig omdat ze ook dit studiejaar weer veel hinder hebben ondervonden van de coronamaatregelen”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.