Medezeggenschap positiever over rol maar nog altijd ruimte voor verbetering

Er is een stijgende lijn zichtbaar in de tevredenheid van medezeggenschappers. Ze zijn iets positiever gaan oordelen over de medezeggenschap op hun hogeschool of universiteit. Ze zijn bijvoorbeeld meer tevreden over de manier waarop de onderwijsinstelling hen faciliteert en de verhouding tussen raad en bestuur. Toch zijn er ook verbeterpunten; medezeggenschappers hebben behoefte aan meer tijd voor de uitvoering van hun taken en aan meer scholing.

Dat blijkt uit de medezeggenschapsmonitor 2018, die vandaag in Utrecht is overhandigd aan minister Ingrid van Engelshoven. Het ISO zei namens de samenwerkende partijen het volgende hierover: "Deze nieuwe editie van de medezeggenschapsmonitor laat sterke punten én aandachtspunten voor de medezeggenschap in het hoger onderwijs zien. Het onderzoek geeft een positief beeld, maar er is nog werk aan de winkel, zowel op landelijk niveau als binnen de hogescholen en universiteiten.”

Positieve medezeggenschap steviger geworden
De medezeggenschap heeft de afgelopen jaren dankzij nieuwe taken en rechten een stevigere positie gekregen binnen hogescholen en universiteiten. Dit heeft effect gehad op de dagelijkse praktijk. Zo besteden de studenten en docenten in de medezeggenschapsraden meer tijd aan hun werk en worden zij beter gefaciliteerd door hun hogeschool of universiteit, bijvoorbeeld in de vorm van scholing of ondersteuning. Tegelijkertijd zorgt de nieuwe rol van medezeggenschap voor een grotere vraag naar scholing en behoefte aan meer contact met de achterban. Op basis van casestudies geeft het onderzoek vijf factoren die leiden tot sterkere medezeggenschap: oog voor scholing, verbinding met andere raden en de achterban, vroegtijdige betrekking in processen, open cultuur en communicatie en een proactieve houding.

Tevredenheid
De medezeggenschappers zijn ten opzichte van de vorige edities tevredener over hun invloed op de gang van zaken en over de bestuurder als overlegpartner van de raad. Tegelijkertijd zijn de studenten en docenten in kwestie minder tevreden over het eigen functioneren. Uit het onderzoek blijkt dat dit vooral samenhangt met de vraag of ze goed gefaciliteerd worden, op tijd geïnformeerd worden, de eigen houding van de raad en de opstelling van de bestuurder.

Medezeggenschapsmonitor 2018
Deze derde editie van de medezeggenschapsmonitor is uitgevoerd door onderzoeksbureau Oberon, in opdracht van een stuurgroep geleid door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), in samenwerking met LOF, LSVb, LOVUM, de Vereniging Hogescholen, VMH en de VSNU. Aan de hand van een vragenlijst die is ingevuld door 700 raadsleden en 4 casestudies op hogescholen en universiteiten is de staat van de medezeggenschap in kaart gebracht. De publicatie van de medezeggenschapsmonitor geeft bestuurders en medezeggenschappers handvatten om het gesprek aan te gaan over medezeggenschap binnen hun hogeschool of universiteit. Deze zijn nu aan zet om te werken aan nog betere medezeggenschap.

Tevredenheid hbo-studenten nog steeds hoog maar licht gedaald

De algemene tevredenheid van studenten in het hoger onderwijs is licht gedaald, maar de tevredenheid van studenten over hun opleiding blijft hoog. Het percentage studenten in het hbo dat aangeeft tevreden te zijn met de opleiding is gedaald van 75,2% in 2017 naar 72,2% in 2018. Dit blijkt uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2018 die vandaag is verschenen. Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘We signaleren dat de tevredenheid over de hele linie iets is gedaald. Juist dat stimuleert om scherp te blijven en te kijken naar waar de instellingen het nog beter kunnen doen. Ik ben blij dat de algemene tevredenheid over onze masteropleidingen wel sterk is gestegen vergeleken met andere jaren. Dat sterkt ons in de keuze ons masteraanbod te verbreden.‘

Een slimme overheid investeert in de kennis en het talent van nieuwkomers

Veel vluchtelingen die in Nederland zijn missen een diploma waarmee ze de arbeidsmarkt op kunnen en krijgen moeilijk toegang tot het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs. De inburgering beperkt zich tot ‘basale’ taallessen en oriëntatie op de arbeidsmarkt en sluit niet aan bij opleidingstrajecten, met als gevolg dat studenten niet verder kunnen. Daarom moet de overheid dringend maatregelen nemen om dit knelpunt op te lossen en dit kan niet wachten totdat de nieuwe inburgeringswet is goedgekeurd. Dit schrijven zes (koepel-) organisaties in het onderwijsveld vandaag in een brief aan minister Van Engelshoven van OCW en minister Koolmees van SZW.

Geen instroomlimiet voor opleidingen Verpleegkunde in 2019-2020

Voor het collegejaar 2019-2020 laten alle hogescholen in Nederland de numerus fixus voor de bachelor opleiding Verpleegkunde los. Dit in tegenstelling tot studiejaar 2018-2019, waarvoor tien van de zeventien hogescholen een numerus fixus hanteren. Het besluit van de hogescholen volgt na advies van het Landelijk Overleg Opleidingen Verpleegkunde (LOOV), intensief regionaal overleg en enkele jaren van gecontroleerde groei met een numerus fixus. Dit was nodig om de kwaliteit van de opleiding te kunnen blijven waarborgen. Het besluit betreft alle voltijd, deeltijd en duale hbo-opleidingen Verpleegkunde, met uitzondering van de Hanzehogeschool. Deze hogeschool hanteert alleen voor de voltijd variant een numerus fixus, waarbij de instroom in samenspraak met het werkveld stapsgewijs wordt verhoogd.