Massale participatie bedrijven in innovatief beroepsonderwijs

Maatschappij rechthoek

De 160 Centers of Expertise en Centra voor innovatief vakmanschap verenigen zich in Katapult. Katapult is een lerend netwerk van meer dan 150 samenwerkingsverbanden tussen onderwijs en bedrijfsleven en groeit continu. Er participeren inmiddels 50.000 studenten, 6.000 bedrijven en 4.000 docenten in deze samenwerkingsverbanden.

Binnen deze samenwerkingsverbanden ontwikkelen zij kennis en knowhow hoe onderwijs en innovatie voortdurend te verbinden om de beste en modernste vakmensen op te leiden. Inmiddels participeren nagenoeg alle onderwijsinstellingen in het beroepsonderwijs in een centrum. Katapult is een netwerk waar innovaties ontstaan bij de instellingen, de bedrijven en de vakmensen en studenten zelf. Deze verspreiden zich door verbindingen en interactie in het netwerk. Er is geen sturing van bovenaf, het eigenaarschap van vernieuwing ligt bij de mensen en de deelnemende organisaties. Katapult faciliteert dit proces en ook hierin innoveren we samen. De Katapultdag van vandaag 30 november 2017 is daarvoor het startschot.

Oproep tot aansluiten meer bedrijven
Het aantal bedrijven dat intensief samenwerkt met het beroepsonderwijs in het mbo en hbo is in twee jaar verdubbeld naar 6000. Daar profiteren nu al zo’n 50.000 studenten van, zo blijkt uit onderzoek dat vandaag door Katapult wordt gepresenteerd. Maar dit is nog lang niet genoeg volgens Hans de Jong, president van Philips Nederland. Hij spreekt de bedrijven aan en roept het bedrijfsleven op om zelf in actie te komen. Want alleen met veel meer bedrijven die echt samenwerken met onderwijs kan genoeg talent worden opgeleid voor onze innovatie-samenleving.

De bedrijven werken samen met onderwijs in ruim 160 Centers of expertise en Centra voor innovatief vakmanschap die zich hebben verenigd in het Katapult-netwerk. Doelstelling van het netwerk is door te groeien naar participatie van 20.000 bedrijven met een bereik van 250.000 studenten in 2025. 'De Centers of Expertise leveren een belangrijke bijdrage aan het bevorderen van zwaartepunten in onderzoek van hogescholen', aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen,'We zetten vol in op het stimuleren van verdere profilering en zwaartepuntvorming.'

De door het UWV voorspelde één miljoen vacatures remt groei van veel sectoren. Kopstukken uit het bedrijfsleven hijsen tijdens de lancering van Katapult vandaag de stormbal en scharen zich daarom achter de doelen van het Katapult-netwerk. Aanjager van het Techniekpact Doekle Terpstra sluit zich aan bij de oproep: “Het tempo kan en moet omhoog om de doelstelling te halen. De goede ambities en voornemens van bedrijven, onderwijs en overheid moeten nu worden omgezet in actie.”

Maar niet alleen de beschikbaarheid, ook de kwaliteit van mensen is cruciaal voor sectoren waarin innovatie voor bijvoorbeeld het halen van de klimaatdoelstellingen belangrijk is. “Zonder de juiste vakmensen zal de energietransitie niet slagen. Het opleiden van genoeg juist opgeleide vakmensen - student of werkend - kan alleen in nauwe samenwerking tussen bedrijven en scholen”, aldus Ingrid Thijssen, CEO van netwerkbedrijf Alliander. Ook in de maakindustrie komen nieuwe kennis en praktijkgerichte innovaties beter tot stand bij interactie tussen het onderwijs en bedrijven. “De digitalisering gaat momenteel erg snel en in combinatie met studenten, onderzoekers en werknemers leidt dit tot verrassende innovaties”, zegt Fried Kaanen, voorzitter van de Metaalunie en eigenaar van Bosch Scharnieren.  Tijdens de Katapultdag worden de innovatie-succesverhalen van onder meer Alliander, SUEZ, GGD Friesland, KLM, Cargill, KLM, DSM, Tata Steel en Vitens met elkaar gedeeld.

Gezamenlijk de schouders eronder
Maar ook het belang voor de student en werknemers is groot. Om iedereen de beste baankansen te geven is up-to-date onderwijs dicht bij bedrijven een must. Om alle studenten in mbo en hbo te bereiken en deze kansen te geven zijn nog veel meer bedrijven nodig, zeggen de leiders uit het bedrijfsleven hierover. Hans de Jong, Fried Kaanen, Ingrid Tijssen, Ab van der Touw (CEO Siemens) en Aad Veenman (boegbeeld Topsector Logistiek namens de Topsectoren) roepen hun collega’s op om mee te doen.

Samenwerken in Centres of expertise voor onderzoek en onderwijs

Centres of expertise zijn meestal gericht op een opleidingsdomein (54%) of juist een zeer divers palet op opleidingen (42%). Het belangrijkste motief van marktpartijen om aan deze Centres deel te nemen is de toegang tot praktijkgericht onderzoek door hogescholen. In het hbo ligt de nadruk bij de inhoudelijke focus van de samenwerking vooral op het verbeteren van het onderwijs en het ontwikkelen van nieuwe kennis. Dit blijkt uit een impactmeting 2019 van Katapult, een netwerk van meer dan 300 samenwerkingsverbanden tussen beroepsonderwijs, bedrijfsleven, onderzoek en overheid.

Fontys ontwikkelt op verzoek VNO-NCW kennisplatform big data en mkb

Ondernemingsorganisatie VNO-NCW heeft Fontys gevraagd een kennisplatform over big data op te zetten, speciaal voor het midden- en kleinbedrijf. Deze groep maakt namelijk nog weinig gebruik van big data en laat daarmee kansen liggen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft uitgerekend dat de ‘first movers’, de eerste mkb-bedrijven die met big data aan de slag zijn gegaan, een omzetstijging van 100 procent hebben geboekt.

Face the Unexpected - In debat over onderzoek en beroep

Onder de titel 'Face the unexpected' organiseert de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen van 10 tot en met 14 december een film- en debatweek op de campus in beide steden. Aansluitend op elke film verkennen studenten samen met een docentonderzoeker of lector wat de film voor een beroep betekent.

Onderzoek is een belangrijk fundament

Standpunt

Innovaties en toepassing ontwikkelen in de beroepspraktijk van o.a. medische professionals, ICT-ers, kunstenaars en leraren is wat praktijkgericht onderzoek van hogescholen stimuleert. Dat doen ze onder begeleiding van lectoren en in samenwerking met bedrijven en organisaties. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende een kritische houding van studenten en versterkt het de onderwijskwaliteit. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten gezamenlijk voor majeure investeringen, zowel publiek als privaat, in de Nationale Wetenschapsagenda. Deze agenda stimuleert een impuls in de keten van kennis en wetenschap.