Massale participatie bedrijven in innovatief beroepsonderwijs

De 160 Centers of Expertise en Centra voor innovatief vakmanschap verenigen zich in Katapult. Katapult is een lerend netwerk van meer dan 150 samenwerkingsverbanden tussen onderwijs en bedrijfsleven en groeit continu. Er participeren inmiddels 50.000 studenten, 6.000 bedrijven en 4.000 docenten in deze samenwerkingsverbanden.

Binnen deze samenwerkingsverbanden ontwikkelen zij kennis en knowhow hoe onderwijs en innovatie voortdurend te verbinden om de beste en modernste vakmensen op te leiden. Inmiddels participeren nagenoeg alle onderwijsinstellingen in het beroepsonderwijs in een centrum. Katapult is een netwerk waar innovaties ontstaan bij de instellingen, de bedrijven en de vakmensen en studenten zelf. Deze verspreiden zich door verbindingen en interactie in het netwerk. Er is geen sturing van bovenaf, het eigenaarschap van vernieuwing ligt bij de mensen en de deelnemende organisaties. Katapult faciliteert dit proces en ook hierin innoveren we samen. De Katapultdag van vandaag 30 november 2017 is daarvoor het startschot.

Oproep tot aansluiten meer bedrijven
Het aantal bedrijven dat intensief samenwerkt met het beroepsonderwijs in het mbo en hbo is in twee jaar verdubbeld naar 6000. Daar profiteren nu al zo’n 50.000 studenten van, zo blijkt uit onderzoek dat vandaag door Katapult wordt gepresenteerd. Maar dit is nog lang niet genoeg volgens Hans de Jong, president van Philips Nederland. Hij spreekt de bedrijven aan en roept het bedrijfsleven op om zelf in actie te komen. Want alleen met veel meer bedrijven die echt samenwerken met onderwijs kan genoeg talent worden opgeleid voor onze innovatie-samenleving.

De bedrijven werken samen met onderwijs in ruim 160 Centers of expertise en Centra voor innovatief vakmanschap die zich hebben verenigd in het Katapult-netwerk. Doelstelling van het netwerk is door te groeien naar participatie van 20.000 bedrijven met een bereik van 250.000 studenten in 2025. 'De Centers of Expertise leveren een belangrijke bijdrage aan het bevorderen van zwaartepunten in onderzoek van hogescholen', aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen,'We zetten vol in op het stimuleren van verdere profilering en zwaartepuntvorming.'

De door het UWV voorspelde één miljoen vacatures remt groei van veel sectoren. Kopstukken uit het bedrijfsleven hijsen tijdens de lancering van Katapult vandaag de stormbal en scharen zich daarom achter de doelen van het Katapult-netwerk. Aanjager van het Techniekpact Doekle Terpstra sluit zich aan bij de oproep: “Het tempo kan en moet omhoog om de doelstelling te halen. De goede ambities en voornemens van bedrijven, onderwijs en overheid moeten nu worden omgezet in actie.”

Maar niet alleen de beschikbaarheid, ook de kwaliteit van mensen is cruciaal voor sectoren waarin innovatie voor bijvoorbeeld het halen van de klimaatdoelstellingen belangrijk is. “Zonder de juiste vakmensen zal de energietransitie niet slagen. Het opleiden van genoeg juist opgeleide vakmensen - student of werkend - kan alleen in nauwe samenwerking tussen bedrijven en scholen”, aldus Ingrid Thijssen, CEO van netwerkbedrijf Alliander. Ook in de maakindustrie komen nieuwe kennis en praktijkgerichte innovaties beter tot stand bij interactie tussen het onderwijs en bedrijven. “De digitalisering gaat momenteel erg snel en in combinatie met studenten, onderzoekers en werknemers leidt dit tot verrassende innovaties”, zegt Fried Kaanen, voorzitter van de Metaalunie en eigenaar van Bosch Scharnieren.  Tijdens de Katapultdag worden de innovatie-succesverhalen van onder meer Alliander, SUEZ, GGD Friesland, KLM, Cargill, KLM, DSM, Tata Steel en Vitens met elkaar gedeeld.

Gezamenlijk de schouders eronder
Maar ook het belang voor de student en werknemers is groot. Om iedereen de beste baankansen te geven is up-to-date onderwijs dicht bij bedrijven een must. Om alle studenten in mbo en hbo te bereiken en deze kansen te geven zijn nog veel meer bedrijven nodig, zeggen de leiders uit het bedrijfsleven hierover. Hans de Jong, Fried Kaanen, Ingrid Tijssen, Ab van der Touw (CEO Siemens) en Aad Veenman (boegbeeld Topsector Logistiek namens de Topsectoren) roepen hun collega’s op om mee te doen.

Commissie positionering hbo geïnstalleerd

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. De komende decennia zijn honderdduizenden nieuwe hoogopgeleide professionals nodig. Dat vereist een sterker gepositioneerd hoger beroepsonderwijs. Want juist hogescholen zijn vanuit hun regionale spilfunctie essentieel voor de economische structuurversterking en de leefbaarheid van Nederland. Een nieuwe commissie gaat zich buigen over de vraag hoe die positie van het hbo kan worden versterkt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De huidige samenleving heeft een stevig hoger beroepsonderwijs nodig. De verminderde instroom van vwo’ers is daarmee een van de aanleidingen om de positionering van het hbo breder onder de loep te nemen”.

Doe mee aan het onderzoek: Drijfveren van onderzoekers en docenten

Het Rathenau Instituut Rathenau houdt een enquête over drijfveren van onderzoekers en docenten. Hiermee willen het instituut inzicht krijgen in uw ervaringen als docent en/of onderzoeker aan een universiteit, umc, #hogeschool of kennisinstituut.

Lectoren voordragen voor Deltapremie 2021

De voordracht voor de Deltapremie 2021 is geopend. Voorzitters van het College van Bestuur van een door de overheid bekostigde hogeschool kunnen een lector van hun hogeschool voordragen. De Deltapremie heeft als doel om de zichtbaarheid en de doorwerking van praktijkgericht onderzoek te vergroten. Daarnaast stimuleert de premie dat lectoren zich ontwikkelen tot ambassadeurs van het praktijkgericht onderzoek. De Deltapremie wordt elke twee jaar uitgereikt aan twee lectoren. De Deltapremie is een gezamenlijke initiatief van de Vereniging Hogescholen en Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA (Regieorgaan SIA).