Marc van Mil is beste hoger onderwijsdocent 2017

Docentvanhetjaar2017

Marc van Mil (Universiteit Utrecht) is uitgeroepen tot Docent van het Jaar 2017. Het bewustzijn dat Van Mil zijn studenten leert over de impact van hun vak gaf de doorslag bij de verkiezing van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Daar streden vijf topdocenten van hogescholen en universiteiten om de titel ‘Docent van het Jaar’ en een beurs van € 15.000,-. Van Mil ontving de prijs uit handen van Jet Bussemaker, demissionair minister van OCW.

ISO-bestuurslid Jeroen Wienen: “Een goede docent kan bepalend zijn voor je hele carrière. De vijf finalisten inspireren niet alleen vandaag deze zaal, maar doen dat iedere dag op hun instelling. Het liefst zou ik me vandaag nog inschrijven voor de vakken van al deze vijf docenten.”

Genomineerden
De jury, bestaande uit studenten en toonaangevenden uit het hoger onderwijs, had naast de prijswinnaar nog vier andere docenten genomineerd. Zij zijn werkzaam bij hogescholen: Stephanie Siersma (NHL Hogeschool), Michiel Koelink (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten), Parviz Samim (Hogeschool Utrecht), en Thijs Brilleman (De Haagse Hogeschool).

Interview
Nieuwsgierigheid opwekken. Voor Stephanie Siersma - op bovenstaande foto aan het woord -  is dat een stelregel voor een goede leraar. Om interessant te blijven moeten lessen niet te moeilijk zijn maar ook niet te gemakkelijk, noteert het NRC Handelsblad vandaag in een uitgebreid interview met de docente aan de opleiding tot wiskundeleraar van de NHL Hogeschool.

Foto's : prijswinnaar Marc van Mil (bron: ISO), genomineerden en demissionair OCW-minister Jet Bussemaker (bron: NHL Hogeschool)

Drie bijeenkomsten in juli over Comeniusprogramma 2020

Vorige week was de aftrap van de voorlichtingsbijeenkomsten die het NRO over het Comeniusprogramma 2020 organiseert. De eerste bijeenkomsten in Venlo, Zwolle en Groningen zijn succesvol verlopen.

Voorlopige aanmeldcijfers mei 2019

Het totaal aantal voorlopige aanmeldingen voor hbo-opleidingen is ongeveer gelijk aan het aantal aanmeldingen van vorig jaar. Er is een forse toename in de aanmeldingen te zien voor associate degree opleidingen (+31,6%). Het aantal aanmeldingen voor bacheloropleidingen neemt 1% af.

Is ons onderwijs klaar voor de toekomst?

Dat is de vraag die gesteld wordt in de jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’ die de Onderwijsinspectie vandaag heeft uitgebracht. De inspectie stelt terecht dat studenten zekerheid willen over de waarde van hun diploma en hun toekomst. Studenten verwachten dat het onderwijs hen goed voorbereidt op een complexe en onzekere toekomst. “Het hbo staat er goed voor volgens de Onderwijsinspectie maar dat neemt niet weg dat we ons zeer bewust zijn van de maatschappelijke opdracht die het hbo heeft als voorbereider voor de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Omdat beroepen en functies razendsnel veranderen stelt dat hoge eisen aan de flexibiliteit van onze onderwijsprogramma’s, de vernieuwing daarvan en de continue afstemming tussen opleidingen en het bedrijfsleven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.