Marc van Mil is beste hoger onderwijsdocent 2017

Docentvanhetjaar2017

Marc van Mil (Universiteit Utrecht) is uitgeroepen tot Docent van het Jaar 2017. Het bewustzijn dat Van Mil zijn studenten leert over de impact van hun vak gaf de doorslag bij de verkiezing van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Daar streden vijf topdocenten van hogescholen en universiteiten om de titel ‘Docent van het Jaar’ en een beurs van € 15.000,-. Van Mil ontving de prijs uit handen van Jet Bussemaker, demissionair minister van OCW.

ISO-bestuurslid Jeroen Wienen: “Een goede docent kan bepalend zijn voor je hele carrière. De vijf finalisten inspireren niet alleen vandaag deze zaal, maar doen dat iedere dag op hun instelling. Het liefst zou ik me vandaag nog inschrijven voor de vakken van al deze vijf docenten.”

Genomineerden
De jury, bestaande uit studenten en toonaangevenden uit het hoger onderwijs, had naast de prijswinnaar nog vier andere docenten genomineerd. Zij zijn werkzaam bij hogescholen: Stephanie Siersma (NHL Hogeschool), Michiel Koelink (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten), Parviz Samim (Hogeschool Utrecht), en Thijs Brilleman (De Haagse Hogeschool).

Interview
Nieuwsgierigheid opwekken. Voor Stephanie Siersma - op bovenstaande foto aan het woord -  is dat een stelregel voor een goede leraar. Om interessant te blijven moeten lessen niet te moeilijk zijn maar ook niet te gemakkelijk, noteert het NRC Handelsblad vandaag in een uitgebreid interview met de docente aan de opleiding tot wiskundeleraar van de NHL Hogeschool.

Foto's : prijswinnaar Marc van Mil (bron: ISO), genomineerden en demissionair OCW-minister Jet Bussemaker (bron: NHL Hogeschool)

Hogescholen maken bewuste keuzes voor internationalisering

Internationalisering heeft waarde voor onderwijs, onderzoek en ondernemend Nederland. Dat beaamt ook de minister van OCW in haar brief naar de Tweede Kamer vandaag. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: ”We zijn blij dat er een evenwichtig pakket aan maatregelen wordt voorgesteld dat in lijn is met onze internationaliseringsagenda. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid een capaciteitsbeperking (numerus fixus) in te stellen bij anderstalige trajecten. Hogescholen kunnen de afweging voor een numerus fixus prima zelf maken, echter vooraf toestemming geven is onnodige bureaucratie.”

Comeniusbeurzen 2020: tweedaagse schrijfsessies voor aanvragers

Op verschillende data in juni en juli organiseerde het NRO voorlichtingsbijeenkomsten over het Comeniusprogramma. De deelnemers kregen er onder meer een voorproefje van de schrijfsessies die in augustus en september 2019 zullen plaatsvinden. De schrijfsessies bieden expliciete schrijftijd en handvatten voor het schrijven van een aanvraag. De inschrijving is vanaf nu open. Aanvragers van hbo-instellingen hebben voorrang.

Ministers Van Engelshoven en Slob feliciteren pabo-afgestudeerden met diploma

Op 11 juli jl. hebben de ministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob afstuderende pabo-studenten in het zonnetje gezet. Beide ministers waren bij een diploma-uitreiking aanwezig en spraken de aankomende docenten toe over het mooie vak dat ze hebben gekozen. Minister Van Engelshoven sprak de afgestudeerden toe bij Hogeschool Inholland. Minister Slob woonde de diploma-uitreiking bij aan De Haagse Hogeschool, waarbij hij ook vertelde over zijn eigen ervaringen als docent geschiedenis en maatschappijleer.