Landelijke en regionale samenwerking lerarenopleidingen en scholen

In de Lerarenagenda 2013-2020 worden de vijf onderwijs sectorraden (PO-Raad, VO-Raad, MBO Raad, VSNU en Vereniging Hogescholen) gevraagd gezamenlijk een scherper beeld te verschaffen van de landelijke en regionale samenwerking tussen lerarenopleidingen en scholen. Zij hebben dit gedaan in een brief die begin juni naar het ministerie is verzonden. Daarbij wordt ook aandacht besteed aan de verantwoordelijkheidsverdeling tussen de verschillende partijen en aan de formele positie van scholen en lerarenopleidingen binnen de opleidings- en kwalificatiestructuur voor leraren.

Het overleg tussen de sectorraden is constructief geweest met als belangrijkste uitgangspunt: goed nderwijs door goed opgeleide leraren. De samenwerking is door alle partijen als zeer nuttig en prettig ervaren. Deze lijn zal structureel worden voortgezet, zowel intersectoraal als tussen afzonderlijke partijen binnen sectoren.

Brief sectorraden aan OCW - Landelijke en regionale samenwerking lerarenopleidingen en scholen

Herijkt Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift voor zij-instromers mbo vastgesteld

De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad hebben de herijkte versie van het Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift (PDG) formeel vastgesteld. Vakbekwame beroepsbeoefenaren kunnen zich door middel van een PDG-traject kwalificeren voor het beroep van docent in het mbo. Het PDG voorziet in hun bekwaamheid wat betreft de pedagogische en didactische kennis, inzicht en vaardigheden.

Een lerarenopleiding die beter past bij zij-instromers

Een flexibele lerarenopleiding waar de zij-instromers en hun ervaring centraal staan, dat spreken de Vereniging Hogescholen (VH), de Vereniging Nederlandse Universiteiten (VSNU) en minister Van Engelshoven (OCW) af in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Zo gaan lerarenopleidingen in het hbo en het wo meer kennis delen over het lesgeven aan volwassenen zodat zij-instromers onderwijs krijgen dat voor hen werkt. Zij-instromers krijgen zo een opleiding die rekening houdt met hun ervaring en die vrijstellingen geeft waar dat kan.

Studenten kunnen scholieren helpen achterstanden in te lopen

Studenten kunnen basisschoolleerlingen en middelbare scholieren gaan helpen bij het inlopen van achterstanden door de coronacrisis. Dat hebben onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven afgesproken met de Vereniging Hogescholen (VH) en de Vereniging van Universiteiten (VSNU).