Reactie Vereniging Hogescholen op OCW begroting 2018

Kwaliteitsimpuls hoger onderwijs onverkort doorzetten

Hogeschool organisatie 2

Hogescholen zijn positief dat de eerste opbrengsten van het studievoorschot in de begroting voor 2018 zijn opgenomen. “Om de voorinvesteringen in onderwijskwaliteit te continueren is dit noodzakelijk. Wij roepen het nieuwe kabinet op de opbrengsten van het studievoorschot ook de komende jaren in te zetten zoals eerder is afgesproken, en de tegenvallers op de OCW-begroting op te lossen. Studenten betalen meer voor hun studie en verwachten met recht dat deze middelen ingezet worden voor de kwaliteit van het hoger onderwijs”, aldus Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen in reactie op de vandaag gepresenteerde begroting 2018 van het ministerie van OCW. Daarnaast noemt Thom de Graaf het extra geld dat komend jaar wordt uitgetrokken voor salarissen van basisschoolleraren “Terecht”.

Samenwerken met studenten, docenten en beroepenveld
De eerste opbrengsten van het studievoorschot die zijn opgenomen in de begroting voor 2018 zijn noodzakelijk om de voorinvesteringen, voor intensiever en kleinschaliger onderwijs, te continueren. Hogescholen hebben de afgelopen drie jaar extra geïnvesteerd in de onderwijskwaliteit vanwege de invoering van het studievoorschot. Voor de komende jaren willen de hogescholen samen met studenten, docenten en het beroepenveld de kwaliteitsambities doorzetten zonder top-down prestatieafspraken en extra bureaucratiekosten.  Hogescholen maken zich zorgen over de oplopende tekorten op de begroting van het ministerie van OCW.

Onderwijs en onderzoek
Om de kwaliteit van onderwijs en onderzoek te versterken investeren hogescholen ook in praktijkgericht onderzoek waarbij studenten, docenten en lectoren met bedrijven en organisaties samenwerken aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Hogescholen maken zich zorgen over de oplopende tekorten op de begroting van OCW. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten bij het nieuwe kabinet gezamenlijk majeure investeringen, zowel publiek als privaat, voor uitvoering van de Nationale Wetenschapsagenda.

Steun voor leraren
Hogescholen steunen de acties voor meer salaris voor basisschoolleraren. Dat het demissionaire kabinet nu 270 miljoen euro uittrekt op de begroting van 2018 vinden hogescholen dan ook een positieve stap. “Extra geld dat naar de lerarensalarissen in het primair onderwijs gaat is terecht. Het leraarsvak meer waarderen is van belang voor het imago van de sector, voor onze toekomstige instroom en voor onze afgestudeerde Pabo-studenten”, aldus Thom de Graaf.

Herhaald beroep verzachten of schrappen doelmatigheidskorting

"De Stichting van het Onderwijs is er niet op voorhand van overtuigd dat de doelmatigheidsbesparingen het primaire proces van de scholen en onderwijsinstellingen niet zullen raken. In een sector waarin we te maken hebben met uitdagingen zoals het oplossen van de lerarentekorten, het stimuleren van een leven lang ontwikkelen en het bevorderen van gelijke kansen is elke investering hard nodig", dat schrijft de Stichting van het Onderwijs in een brief aan de Tweede en Eerste Kamer waarin zij er opnieuw op aandringt om de voorgenomen doelmatigheidskorting uit het regeerakkoord voor het onderwijs - oplopend tot 183 miljoen - te verzachten of helemaal te schrappen.

Oproep aan politiek: ‘Schrap de doelmatigheidskorting voor het hele onderwijs’

Schrap de doelmatigheidskorting oplopend naar 183 miljoen voor onderwijs. Dat is de oproep in een brief aan de onderwijswoordvoerders van de Tweede Kamer van de Stichting van het Onderwijs, het platform van alle werkgevers- en werknemersorganisaties in het onderwijs. De ambities voor de samenleving en kenniseconomie, en daarmee het onderwijs, zijn onveranderd hoog. De korting in het teken van ‘doelmatiger onderwijs’ rijmt daar niet mee. De Tweede Kamer behandelt deze week de Onderwijsbegroting.

Aandachtspunten hbo voor nieuwe kabinetsperiode

Standpunt

Nederland heeft goed opgeleide en veerkrachtige burgers nodig, mensen die niet alleen verantwoordelijkheid dragen in bedrijven en instellingen maar ook in de samenleving als geheel. Hbo-opgeleide professionals hebben in deze snel veranderende en onzekere wereld een belangrijke stabiliserende en opbouwende rol te spelen. Voor de cohesie in de samenleving en voor de economische kracht van Nederland is kwalitatief goed hoger beroepsonderwijs essentieel. Thom de Graaf: “Juist de hbo-opgeleiden zijn in staat niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk bruggen te bouwen in onze maatschappij.